امشب شاهد اوج بارش شهابی ربعی باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی بزرگ ربعی از ۶ دی تا ۲۰ دی فعال است و اوج آن ۱۳ و ۱۴ دی رخ می‌دهد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بارش شهابی بزرگ ربعی از ۶ تا ۲۰ دی فعال است و اوج آن ۱۳ و ۱۴ دی رخ می‌دهد. نکته جالب در مورد این بارش شهابی این است که کانون شهاب باران در حال حاضر از بین رفته است و وجود ندارد. در واقع هنگامی که بارش شهابی ربعی برای اولین بار شناخته شد، کانون بارش در صورت فلکی قرار داشت که به آن ربع گفته می‌شد. هنگامی که اتحادیه بین المللی اخترشناسی فهرست جدیدی از صورت‌های فلکی را در سال ۱۹۲۲ تهیه کرد، صورت فلکی ربعی در لیست قرار نگرفت و به عنوان بخشی از صورت فلکی گاوران یا عوا و بخشی از دب اکبر در نظر گرفته شد، اما نام این بارش همچنان بارش شهابی ربعی باقی ماند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: کانون این بارش در نزدیکی ستاره بتا عوا قرار دارد، در مورد منشأ این شهاب باران همانند شهاب باران جوزایی بقایای سیارک EH1 2003 است. کانون بارش از موقعیت رصدخانه لارستان، سه شنبه شب ساعت ۲۳:۴۹ از افق شرقی طلوع می‌کند و تا سپیده دم در آسمان حضور دارد، البته ساعت حدود ۰۸:۰۰ به اوج خود در آسمان می‌رسد. امسال انتظار می‌رود که بارش حدود ساعت ۰۲:۰۰ در ۱۴ دی به اوج فعالیت خود برسد، بنابراین از نیمه شب دوشنبه تا بامداد سه شنبه بهترین زمانی است که می‌توان آسمان را به قصد دیدن این شهاب‌واره‌ها تماشا کنید.

وی تصریح کرد: نرخ ساعتی سرسویی این بارش شهابی ۱۲۰ است که از منطقه لارستان ممکن است بتوان ۱۰۱ شهاب در ساعت را در اوج بارش مشاهده کرد. خوشبختانه ساعات اوج بارش همزمان با ماه یک روزه اتفاق می‌افتد و مهتاب هیچ تداخلی را ایجاد نمی‌کند و آسمان برای شکار شهاب‌واره‌ها عالی است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 546123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.