چرا رسیدن به انرژی هسته‌ای اهمیت دارد؟

یک دکترای شیمی آلی گفت: با دستیابی با انرژی هسته‌ای ۸۰ درصد راه را رفته‌ایم در آینده‌ای نزدیک تأثیر آن را در زندگی خواهیم دید که ساده‌ترین آن نیاز نداشتن اتومبیل‌ها به سوخت خواهد بود؛ اگر بخواهیم به نقطه‌ای برسیم که کشور تنها به خود متکی باشد و مردم در رفاه قرار گیرند باید این مسیر به اتمام برسد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کشورهای محدودی در زمینه استخراج و استفاده از اورانیوم فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ایران جز کشورهایی است که توانسته در زمنیه استخراج این ماده فعالیت کنند و اکنون به مراحل نهایی آن برسد.

وی افزود: اورانیوم ۹۲ عنصر جدول تناوبی با نماد U و رادیواکتیو است که از مکان‌های مختلف استخراج می‌شود؛ این ماده در ایران نیز وجود دارد و در مناطق کویری قابل استخراج است.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: این ماده از خاک استخراج و به نیروگاه منتقل می‌شود تا به محصول نهایی تبدیل شود؛ البته استخراج این ماده بسیار نیاز به احتیاط دارد و درواقع نوعی کیمیاگری محسوب می‌شود.

وی در رابطه با فعالیت ایران در این زمینه گفت: حدود ۲۰ سال است که ایران در وارد این زمینه شده است و آن را کشف، شناسایی و با وجود تحریم‌ها به مرحله خالص‌سازی رسیده است؛ این ماده در زمینه‌هایی مانند درمان، انرژی و صرفه‌جویی در منابع بسیار کاربرد دارد.

یوسفی اضافه کرد: در ایران نیروگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند تا بتوانند به این انرژی صلح‌آمیز دست یابند و از آنجایی که این ماده پرتوزا است اگر شکافی در آن ایجاد شود باعث وقوع انفجار خواهد شد به همین دلیل این فعالیت بسیار حساس بوده و دانشمندان نیاز به حمایت دارند.

این دکترای شیمی آلی در همین رابطه ادامه داد: در این راه باید با حساسیت بسیار بالا مراحلی از قبیل قالب‌سازی، سانتریفوژ و ساخت کیک زرد انجام شود و در صورت بروز کوچک‌ترین خطا یک منطقه یا کشور تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت و اتفاقی مانند حادثه چرنوبیل رخ می‌دهد.

وی در رابطه با انرژی این ماده گفت: تمامی انرژی خورشید از شکاف هسته‌ای است و اگر ما بتوانیم به صورت حرفه‌ای و تخصصی انرژی اورانیوم را آزاد و نگهداری کنیم از بسیاری موارد مانند برق، گاز و سوخت بی‌نیاز خواهیم شد، اما در این راه احتیاط بسیار لازم است.

یوسفی اضافه کرد: با دستیابی با انرژی هسته‌ای ۸۰ درصد راه را رفته‌ایم در آینده‌ای نزدیک تأثیر آن را در زندگی خواهیم دید که ساده‌ترین آن نیاز نداشتن اتومبیل‌ها به سوخت خواهد بود؛ اگر بخواهیم به نقطه‌ای برسیم که کشور تنها به خود متکی باشد و مردم در رفاه قرار گیرند باید این مسیر به اتمام برسد در این مسیر صبر و حمایت مردم نیز مسئله‌ای است که به دانشمندان کشور کمک می‌کند.

کد خبر 546122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.