لزوم توجه به توسعه کمربند سبز شرق اصفهان

مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان با اشاره به طرح جامع ساماندهی اراضی شرق گفت: کوه نخودی، مانند حصاری مستحکم در مقابل تهدیدهای زیست‌محیطی شرق بوده و مانعی طبیعی برای ورود ریزگردها و آلودگی‌ها است.

وحید صلواتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پارک طبیعی شرق سپر محافظت اصفهان از مخاطرات زیست‌محیطی است، در واقع همانگونه که از ناژوان به عنوان ریه تنفسی شهر نام برده می‌شود، پارک طبیعی شرق اصفهان هم می‌تواند از آلودگی‌های این منطقه بکاهد.

وی با بیان اینکه این پارک از کارخانه قند و در حاشیه بزرگراه شرق آغاز شده و تا رودخانه زاینده‌رود در منطقه فیزادان و سازمان آرامستان‌ها ادامه دارد، افزود: با توجه به استقبال مناسب شهروندان از پارک کوهستانی صفه به عنوان یکی از تفرجگاه‌های اصفهان، برای کاهش بار این پارک کوهستانی و توزیع عادلانه خدمات فرهنگی و اجتماعی، نیاز بود پارک کوهستانی دیگری ایجاد شود که با توجه به ظرفیت‌های بالقوه در شرق اصفهان، پردیس اشراق در پارک طبیعی شرق در دستور کار قرار گرفت که فاز اول آن اجرایی شده و فاز دو در دستور کار منطقه چهار شهرداری قرار دارد.

مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان با بیان اینکه کوه نخودی، مانند حصاری مستحکم در مقابل تهدیدهای زیست‌محیطی شرق بوده و مانعی طبیعی برای ورود ریزگردها و آلودگی‌هاست، تصریح کرد: محرومیت‌زدایی و ایجاد بستر مناسب برای برپایی امکانات تفرجگاهی و گردشگری، جلوگیری از گسترش شهر، پیشرفت کویر و پر کردن اوقات فراغت شهروندان از ویژگی‌های این پارک است.

صلواتی تصریح کرد: فضای سبز شرق ۷۰۰ هکتار است که با احتساب میدان مرکزی میوه و تره بار و باغ رضوان ۱۰۰۰ هکتار پارک طبیعی شرق اصفهان را فضای سبز تشکیل می‌دهد که این میزان حدود یک چهارم مساحت فضای سبز شهرداری اصفهان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به توسعه شرق اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رینگ چهارم، نمایشگاه بین‌المللی، بازار بین‌المللی گل و گیاه، میدان مرکزی میوه و تره‌بار، شهر رویاها و کوه‌نخودی در محدوده پارک طبیعی شرق اصفهان قرار دارد، در این راستا با ساماندهی و اجرای طرح بوستان اشراق، می‌توان کوه‌نخودی را به مکان گردشگری تبدیل کرد.

مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان در رابطه با حساسیت این منطقه گفت: در ناژوان به عنوان ریه غربی تنها ۳۰۰ هکتار فضا در اختیار شهرداری است اما در شرق ۷۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده در اختیار شهرداری قرار دارد و این حساسیت توجه به این منطقه را نشان می‌دهد، لذا ساماندهی شرق اصفهان باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد که سازمان پارک‌ها و فضای سبز و منطقه چهار شهرداری نیز نظارت قابل توجهی بر این منطقه داشته‌اند.

صلواتی تصریح کرد: پروژه توسعه شرق در مناطق چهار، شش و ۱۵ درگیر شده است که توجه به ایجاد این فضای سبز از ورود ریزگردها جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به طرح جامع ساماندهی اراضی شرق تاکید کرد: این طرح توسط مشاوران بافت شهر در محدوده ۳۴۰۰ هکتاری به عنوان طرح راهبردی و فرادست تهیه و مقرر شد هرگونه تصمیم‌گیری، تغییر یا اقدام از طریق شهرداری مناطق یا سازمان و شرکت‌های وابسته از طریق این مدیریت پیگیری شده و در کمیته عالی پروژه پارک طبیعی شرق با حضور اعضای ثابت که متشکل از معاونت خدمات شهری به عنوان رئیس کمیته، معاونت مالی اداری، معاونت عمران، معاونت شهرسازی و معماری، مدیران مناطق چهار، شش و ۱۵ و مدیریت پروژه پارک طبیعی شرق است، مصوب شود.

مدیر پارک طبیعی شرق ابراز امیدواری کرد: اجرای این طرح در پروژه شرق بستری فراهم کند که سایر طرح‌های خلاقانه و نوین را نیز اجرا کنیم.

به گزارش ایمنا، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، مدیر منطقه چهار شهرداری صبح امروز با حضور در عرصه‌های شرق با حضور در پارک طبیعی شرق به بررسی مسائل و مشکلات این مجموعه پرداخته و از دامنه کوه نخودی (پردیس اشراق)، باغ تندرستی، فازهای مختلف جنگل بزرگ شرق، صحرای انقلاب و مرکز حمایت از حیوانات بی سرپرست بازدید کردند و مقرر شد مشکلات این عرصه در نخستین جلسه کمیته عالی شرق پیگیری شود. از جمله مسائل و مشکلات این مجموعه وضعیت اراضی و حفظ و نگهداری فضای سبز و لزوم آغاز به کار فاز دو پردیس اشراق است که در این بازدید تصمیمات و هماهنگی‌های لازم برای رفع مشکلات و ارتقا این مجموعه به عمل آمد.

کد خبر 546035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.