جهان شاهد نقض روزافزون حقوق کودکان

یونیسف هشدار داده است که در سال ۲۰۲۱، کودکان شاهد موجی عظیم از نقض‌ جدی حقوق‌شان در درگیری‌های طولانی‌مدت منطقه‌ای بوده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از افغانستان تا یمن، از سوریه تا شمال اتیوپی، هزاران کودک به دلیل ادامه درگیری‌های مسلحانه، خشونت‌ها و ناآرامی‌های منطقه‌ای بهای سنگینی به قیمت جانشان پرداخته‌اند. تنها هفته گذشته، مرگ حداقل چهار کودک در کشتار ایالت "کیاه" در شرق میانمار تأیید شد؛ درگیری کیاه منجر به کشته شدن بیش از ۳۰ نفر و از جمله دو کارمند سازمان نجات کودکان نیز شد. این تنها آخرین نمونه از تلفات ویرانگر درگیری بر کودکان و تهدیدهای مداوم برای کارکنان بشردوستانه است.

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف در این رابطه گفت: "سال به سال، طرف‌های درگیری همچنان بی‌اعتنایی وحشتناکی به حقوق و رفاه کودکان نشان می‌دهند. بچه‌ها رنج می‌کشند و به علت این بی‌رحمی‌ها می‌میرند. باید تمام تلاش‌های جهانی معطوف به حفظ امنیت کودکان در برابر خطرات شود."

در حالی که اطلاعات سال ۲۰۲۱ هنوز در دسترس نیست، اما در سال ۲۰۲۰، ۲۶ هزار و ۴۲۵ تخلف شدید در رابطه با نقض حقوق کودکان توسط سازمان ملل تأیید شد. سه ماه اول سال ۲۰۲۱ کاهش جزئی در تعداد کلی تخلفات علیه کودکان گزارش شد اما موارد تأیید شده برای ربودن و خشونت جنسی همچنان با نرخ هشدار دهنده‌ای -به ترتیب بیش از ۵۰ و ۱۰ درصد- در مقایسه با سه ماه اول سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

جهان شاهد نقض روزافزون حقوق کودکان

موارد ربودن تأیید شده کودکان در سومالی بالاترین میزان بوده است و پس از آن جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) و کشورهای حوزه دریاچه چاد (چاد، نیجریه، کامرون و نیجر) قرار دارند. موارد تأیید شده خشونت جنسی در جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی و جمهوری آفریقای مرکزی نیز بالاترین میزان گزارش شده است.

امسال ۲۵ سال از انتشار گزارش مهم گراسا ماچل در مورد تأثیر جنگ بر کودکان می‌گذرد که بر اساس آن جامعه بین‌المللی را به انجام اقدامات مشخص برای محافظت از کودکان در برابر بلای جنگ تشویق می‌کرد و از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی می‌خواست برای حمایت از کودکان اقدام کنند.

سازمان ملل متحد طی ۱۶ سال گذشته ۲۶۶ هزار مورد نقض جدی حقوق کودکان را در بیش از ۳۰ منطقه درگیری در سراسر آفریقا، آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین تأیید کرده است. این‌ها تنها مواردی است که از طریق مکانیسم نظارت و گزارش‌دهی به رهبری سازمان ملل متحد تأیید شده است و این در حالی است که ارقام واقعی بسیار بالاتر خواهد بود.

برای مثال، افغانستان دارای بالاترین تعداد تلفات کودکان تأیید شده از سال ۲۰۰۵ با بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر است که ۲۷ درصد از کل تلفات کودکان تأیید شده سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. در همین حال، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین تعداد حملات تأیید شده به مدارس و بیمارستان‌ها از سال ۲۰۰۵ را به خود اختصاص داده است که ۲۲ مورد از آن‌ها در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱ به وقوع پیوست.

در ماه اکتبر، یونیسف تاکید کرد که از زمان تشدید درگیری‌ها در مارس ۲۰۱۵، ۱۰ هزار کودک در یمن کشته یا معلول شده‌اند، که این رقم معادل چهار کودک در هر روز است.

جهان شاهد نقض روزافزون حقوق کودکان

علی‌رغم دهه‌ها حمایت و همچنین اعمال مکانیسم‌های نظارتی، گزارش‌دهی و واکنشی تقویت‌شده برای مقابله با نقض شدید حقوق کودکان، آن‌ها همچنان بار سنگین جنگ را متحمل می‌شوند. هنوز دختران و پسرانی در مناطق تحت درگیری و خشونت زندگی می‌کنند که شاهد وضعیت اسف‌بار و وحشتناکی هستند؛ وضعیتی که هیچ انسانی نباید آن را تجربه کند.

استفاده از سلاح‌های انفجاری، به ویژه در مناطق پرجمعیت، تهدید دائمی و رو به رشدی برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها است. در سال ۲۰۲۰، سلاح‌های انفجاری و بقایای مواد منفجره جنگ مسئول تقریباً ۵۰ درصد از کل تلفات کودکان بود که در نتیجه آن بیش از سه هزار و ۹۰۰ کودک کشته و معلول شدند.

در بسیاری از موارد، کودکان قربانی چندین نقض همزمان حقوق خود می‌شوند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰، ۳۷ درصد از آدم‌ربایی‌هایی تأیید شده توسط سازمان ملل، به استخدام و استفاده از کودکان در جنگ مختوم شد، که این موارد در سومالی، جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری آفریقای مرکزی از ۵۰ درصد نیز فراتر رفت.

جهان شاهد نقض روزافزون حقوق کودکان

یونیسف از همه طرف‌های درگیر -از جمله ۶۱ مورد فهرست شده در ضمیمه‌های گزارش سالانه دبیرکل در سال ۲۰۲۱ درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه- می‌خواهد به برنامه‌های اقدام رسمی و اتخاذ تدابیر مشخص برای حمایت از کودکان متعهد شوند که شامل جلوگیری از وقوع نقض حقوق کودکان در وهله اول، نجات آن‌ها از حضور در نیروهای مسلح و گروه‌ها، محافظت از کودکان در برابر خشونت جنسی و توقف حملات به بیمارستان‌ها و مدارس است.

از سال ۲۰۰۵، تنها ۳۷ طرح از این قبیل توسط طرف‌های درگیر امضا شده است که با توجه به خطرات مربوط به کودکان، رقم بسیار پایینی است.

شش نقض بزرگ حقوق کودکان عبارتند از: قتل و معلول کردن کودکان، استخدام و استفاده از آن‌ها توسط گروه‌های مسلح، خشونت جنسی، حمله به مدارس یا بیمارستان‌ها، ربودن کودکان و محرومیت از دسترسی کمک‌های بشردوستانه.

جهان شاهد نقض روزافزون حقوق کودکان

ترجمه از: الهه سیف‌الدین

کد خبر 545998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.