مدرسه محله کاسه‌گران

مدرسه کاسه‌گران در آغاز حکومت شاه سلطان حسین صفوی در راسته بازار و در نزدیکی مسجد جامع اصفهان ساخته شد و چون در محله کاسه‌گران واقع شده است به تدریج مدرسه کاسه‌گران نام گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدرسه کاسه‌گران ابتدا به مدرسه شمسیه معروف بوده است چراکه توسط شمس‌الدین محمد یزدی بنا شد و بعد از مخروبه شدن، امیرمحمد مهدی حکیم‌الملک اردستانی از جمله طبیبان زمان، آن را تجدید ساختمان کرد و از این رو به مدرسه حکیمیه مشهور شد.

بانی مدرسه امیرمحمد مهدی حکیم‌الملک اردستانی بود. وی بانی مساجد دیگری نیز بوده و در مسجد جامع اصفهان صفه‌ای به او منسوب است.

امیرمحمد مهدی حکیم‌الملک اردستانی که در هند به طبابت مشغول بود، در ازای معالجه دختر شاه اورنگ زیب، پادشاه گورکانی جواهر بسیار دریافت کرد و آن را هزینه ساخت مدرسه کاسه‌گران کرد. حکیم‌الملک اردستانی که از اطباء حاذق بوده است به هندوستان رفت و پس از مدتی به ایران مراجعت و بنای مدرسه را آغاز می‌کند. بنابراین این مدرسه در ابتدا شمسیه و سپس به حکیمیه معروف می‌شود.

مدرسۀ محلۀ کاسه‌گران

این مدرسه به داشتن کتیبه‌هایی ظریف و طولانی و چشم نواز شهره است. کتیبه‌های موجود بر سردر مدرسه، ایوان جنوبی و ایوان شمالی، همگی تاریخ ۱۱۰۳ را نشان می‌دهند. کتیبه دیگری بر سردر آن به تاریخ ۱۱۰۵ است. نام دو خطاط پدر و پسر به نام‌های عبدالله و جعفربن عبدالله در کتیبه‌ها دیده می‌شود. در سر در ورودی مدرسه کتیبه‌ای با رنگ لاجوردی به چشم می‌خورد که بر روی آن با خط زیبای ثلث که به قلم خطاط معروف آن دوران عبدالله رجال است به وضوح به نام حکیم ایر اردستانی و شاه سلیمان صفوی اشاره شده است.

مدرسه کاسه‌گران در دو طبقه و به صورت دو ایوان در قسمت‌های شمال شرقی و جنوب غربی ساخته شده است، حجره‌ها در یک حیاط مرکزی به شکل ۸ گوش نامنظم ساخته شده‌اند. این مدرسه به دلیل دربرداشتن تزئینات گچبری و خطوط بنایی در عداد آثار بسیار زیبای دوره صفویه به شمار می‌آید.

مدرسۀ محلۀ کاسه‌گران

با ورود به داخل حیاط مدرسه چشم‌اندازی زیبا با دو ایوان و حیاطی مرکزی پدیدار می‌شود. دور تا دور حیاط هشت ضلعی و البته نامتقارن مدرسه را حجره‌های متعدد در دو طبقه فرا گرفته است و ایوان‌ها به زیبایی تمام با مقرنس‌کاری‌های ظریف و کاشی‌کاری‌های نفیس آراسته شده‌اند.

کتیبه سردر مدرسه به خط ثلث با کاشی سفید معرق بر زمینه لاجوردی به تاریخ ۱۱۰۵ هجری قمری به قلم عبدالله رجال است. در این کتیبه به نام شاه سلیمان صفوی و حکیم‌الملک اردستانی اشاره شده است. بر سکوهای طرفین سردر مدرسه نیز با خط بنایی آیات قرآن به تاریخ ۱۱۰۳ هجری قمری نوشته شده است. در شکل‌های مربع طرفین سردر مدرسه نیز، با خط نستعلیق و خط بنایی و خط ثلث ضمن شعرهایی نام محمد مؤمن بنا اصفهانی و محمد ابراهیم اصفهانی با تاریخ ۱۱۰۳ نوشته شده است.

مدرسۀ محلۀ کاسه‌گران

در اطراف ایوان شمالی مدرسه کاسه‌گران کتیبه‌ای به خط ثلث سفید بر روی زمینه قهوه‌ای گچ‌بری شده است. این کتیبه طولانی که روایتی از حضرت رسول (ص) است به خط جعفربن‌عبدالله نوشته شده است. تاریخ این کتیبه نیز ۱۱۰۳ هجری قمری است. در اطراف سردر داخلی مدرسه کاسه‌گران کتیبه‌ای به صورت قرینه کتیبه ایوان شمالی وجود دارد که آن نیز ثلث لاجوردی بر زمینه سفید نوشته شده است.

نام معماران بنا، استاد محمد مؤمن فرزند استاد علی بیک، بر سردر مدرسه و نام استاد محمد ابراهیم اصفهانی فرزند استاد اسماعیل بنا در ایوان جنوبی دیده می‌شود.

مدرسه کاسه‌گران در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شماره ثبت ۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 545953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.