«اومیکرون»؛ مسری‌ترین جهش کرونا

موضوع نگران کننده هفته‌های اخیر شناسایی سویه جدید ویروس کووید ۱۹ بوده است، «اومیکرون» جهش جدید کرونا است که بیم آن می‌رود افزایش شدید موارد ابتلای آن در جهان نشان دهنده این باشد که این سویه جدید می‌تواند افراد واکسینه نشده را به شدت درگیر کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان جهانی بهداشت ۲۶ نوامبر (پنج آذر) سویه «اومیکرون» را پنجمین نوع نگران کننده ویروس کرونا اعلام کرد. این سویه جدید که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده باعث نگرانی بسیاری از کشورها شد و بر اساس گزارش این سازمان تاکنون در بیش از ۸۹ کشور جهان شناسایی شده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) اعلام کرد که در هفته‌های گذشته تا ۲۵ دسامبر (چهارم دی) ۵۹ درصد از موارد ابتلای جدید به کرونا در این کشور را ابتلاء به سویه «اومیکرون» تشکیل داده است.

کارشناسان بهداشت به طور عمیق نگران قابل انتقال بودن نوع omicron هستند، زیرا دارای مجموعه غیرعادی از جهش‌ها و مشخصات متفاوتی نسبت به سایر گونه‌ها است، «اومیکرون» جدیدترین سویه ویروس کرونا برای اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد و پس از آن در بلژیک، بوتسوانا، اسرائیل و هنگ‌کنگ شناسایی شده است و این مهمان ناخوانده به تازگی وارد ایران شده است و افزایش مبتلایان به شدت هموطنان را تهدید می‌کند.

نخستین موارد ابتلاء به کرونای «اومیکرون» در ایران ٢٨ آذرماه شناسایی شد و تست یک ایرانی که از سفر به کشور امارات بازگشته بود، مثبت و ابتلای او به «اومیکرون» تأیید شد. این در حالی است که در تازه‌ترین اخبار اعلام از سوی سرپرست پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت سویه جدید ویروس کرونا در ١۴ استان با ۱۵۹ مبتلا به «اومیکرون» گزارش شده است که مبتلایان شناسایی شده در استان‌های تهران ٢٨، هرمزگان ۴۵، مشهد ٣۵، مازندران ٩، اصفهان ٩، زاهدان شش، یزد هشت، بابل چهار، تبریز سه، بوشهر سه، قم سه، شیراز دو، اراک یک، البرز یک و شهرکرد یک مورد است.

«اومیکرون»؛ مسری‌ترین جهش کرونا

۱۱۰ کشور درگیر کرونا «اومیکرون» شدند

کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص شیوع سویه «اومیکرون» در کشور اظهار می‌کند: در حال حاضر ۱۱۰ کشور درگیر کرونا «اومیکرون» شدند و به طور یقین هم ایران درگیر این ویروس می‌شود، اگر محدودیت‌های هوشمند اجرا شود و دستورالعمل‌های جدید رعایت شود امیدواریم با کمترین آسیب این دوره را بگذرانیم و در مکان‌هایی که تهویه هوا انجام می‌شود و افراد ماسک بر صورت دارند جای نگرانی نیست، اما اگر موارد بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی از سوی مردم رعایت نشود و عادی انگاری اتفاق بیفتد به طور یقین دچار آسیب می‌شویم.

وی می‌افزاید: پیشروی جامعه به سمت سلامت مدنظر است و دستورالعمل‌ها برای سالم زندگی کردن به مردم ارائه شده است و در صورت لزوم و خطر شیوع گسترده ویروس «اومیکرون» در کشور قرنطینه‌های اجباری و تعطیلی اماکن و بازار هم صورت می‌گیرد، اما در شرایط اقتصادی کنونی تأمین واکسن برای کشور و بالا بردن سطح ایمنی جامعه صورت گرفته که اقدام ارزشمندی بوده است و مابقی فعالیت‌ها وابسته به نقش دستگاه‌ها است تا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته باشند تا شاهد کمترین آسیب در مراودات اجتماعی باشیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید می‌کند: از سوی دیگر باید خودمراقبتی، توجه به پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از دورهمی‌ها و مکان‌های شلوغ و رعایت فاصله اجتماعی از جانب خود افراد هم صورت بگیرد، باید مردم بدانند تأثیر زدن ماسک در پیشگیری از ابتلاء به کرونا از واکسن هم بیشتر است و استفاده از ماسک را جدی بگیرند، علاوه بر این هموطنان تزریق دوز سوم واکسن کرونا انجام دهند به دلیل اینکه با تزریق دوز سوم واکسن ۸۰ درصد سطح ایمنی بدن در مقابله با ویروس «اومیکرون» افزایش پیدا می‌کند.

بیمارستان‌های کشور در حال آماده‌باش قرار دارند

حیدری تصریح می‌کند: سرعت انتشار ویروس «اومیکرون» سه تا چهار برابر بیشتر از سویه «دلتا» است، بیمارستان‌های کشور در حال آماده‌باش قرار دارند و برنامه‌ریزی‌های لازم در حوزه بهداشت و بیمارستانی و مباحث دارویی مطابق دستورات ستاد ملی کرونا صورت گرفته است، در حال حاضر باید همه برای پیشگیری از شیوع «اومیکرون» در کشور تلاش کنند، چنانچه این ویروس در کشور شیوع گسترده پیدا کند مانند موج قبلی آسیب زیادی به جامعه و کادر درمان تحمیل می‌شود.

وی در مورد تفاوت سویه «اومیکرون «با سویه «دلتا» می‌گوید: این ویروس علائم خاص‌تری ندارد و مانند سویه «دلتا» است و سرعت انتشار بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد و گزارش‌ها حاکی از آن است که همین سرعت انتشار باعث می‌شود که افراد بیشتری درگیر این ویروس شوند، همه موارد در قالب رعایت پروتکل‌های بهداشتی به استان‌ها ابلاغ شده است و ابلاغی برای تعطیلی مدارس برای برگزاری امتحانات دی‌ماه دانش‌آموزان نداریم و مدارس موظف به رعایت شیوه‌نامه‌های وزارت بهداشت هستند، چنانچه مدرسه‌ای نسبت به رعایت این شیوه‌نامه‌ها بی‌توجهی کند یا نظارت‌های لازم در مدرسه وجود نداشته باشد هموطنان می‌توانند به صورت موردی اعلام کنند تا برخوردهای لازم صورت بگیرد.

لزوم آموزش موارد بهداشتی به دانش‌آموزان توسط خانواده

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار می‌کند: برای پیشگیری‌ها ستاد ملی کرونا مصوب کرده است اگر مدرسه‌ای موازین بهداشتی را رعایت نکند حتماً دستور تعطیلی و پلمب مدرسه صادر شود، اما در مدارسی که نظارت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اولویت است مشکلی برای برگزاری امتحانات حضوری دانش آموزان و کلاس درس ندارند.

حیدری تاکید می‌کند: در حال حاضر واکسیناسیون ۸۵ درصدی جمعیت هدف کشور و دانش‌آموزان مدنظر بوده است و با واکسینه شدن هموطنان میزان ابتلاء و آمار مرگ و میرها پایین آمده است، اما باید مردم بدانند سرعت انتشار سویه «اومیکرون» چهار برابر بیشتر از سویه‌های قبلی است، خانواده‌ها موظف هستند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک را به دانش‌آموزان گوشزد کنند و مدارس هم موظف به رعایت شیوه‌نامه بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت هستند.

تعطیلی راهکار مناسب نیست / هموطنان نحوه زندگی با کرونا را یاد بگیرند

وی به هموطنان توصیه می‌کند: در حال حاضر دغدغه اصلی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، رستوران‌ها، اصناف و مکان‌های دیگر است، در صورتی که همکاران فعال در وزارت بهداشت خود را موظف بدانند که جامعه به پویایی، نشاط و فعالیت خود برسد باید پروتکل‌هایی تدوین شود که زندگی ایمنی را برای مردم در پیش رو داشته باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار می‌کند: اگر قرار است که افراد جامعه مسئولیت‌های شخصی و اجتماعی خود را انجام ندهند نگرانی‌ها از انتشار سویه جدید کرونا در کشور باقی است و تعطیل کردن، قرنطینه‌ها و بستن همه مکان‌ها را نمی‌توان تنها راهکار مناسب برای پیشگیری و مقابله با کرونا دانست، از هموطنان درخواست داریم که یاد بگیرند چطور با کرونا زندگی کنند و آگاه باشند سویه‌های کرونا همچنان در حال جهش است باید بتوانند با توجه به بهداشت فردی و ارتقای سواد سلامت با این ویروس مقابله کنند و پیشگیری لازم را داشته باشند.

حیدری تاکید می‌کند: در حال حاضر همه برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری از انتشار سویه «اومیکرون» در کشور است، به دلیل اینکه بعد از انتشار سویه در کشور و آمدن موج ششم بدون تردید آسیب‌های زیادی به جامعه و کارد درمان وارد می‌شود و مبتلایان و مرگ‌ومیرها مانند سویه‌های قبلی وجود دارد، بنابراین راهکار لازم در این شرایط پیشگیری، پرهیز از عادی انگاری، پلمب مکان‌های غیربهداشتی، بالا بردن حساسیت جامعه، توجه به پروتکل‌های بهداشتی و اولویت تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای هموطنان است تا شاهد تکرار تأسف بار شرایط موج‌های قبلی کرونا در کشور نباشیم.

«اومیکرون»؛ مسری‌ترین جهش کرونا

تفاوت سویه «اومیکرون» نسبت به سویه‌های قبلی

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص علائم و تفاوت سویه «اومیکرون» نسبت به سویه‌های قبلی کرونا، اظهار می‌کند: علامت‌های ابتلاء به سویه «اومیکرون» مانند علائم سویه کرونا «دلتا» است و افراد مبتلا دچار خستگی، بی‌حالی، سردرد، سرفه و موارد دیگر می‌شوند. افراد با دیدن این نوع علائم در بدن باید به این فکر باشند که احتمال دارد مبتلا به کرونا «اومیکرون» شده باشند، تفاوت سویه «اومیکرون» نسبت به سویه‌های قبلی کرونا نیز این بوده که سرعت انتقال و سرایت پذیری این سویه نسبت به سویه‌های قبلی کرونا چهار تا پنج برابر بیشتر است.

وی اضافه می‌کند: پزشکان برای پیگیری به سراغ نشانه‌های دیگری هم می‌روند، افرادی که در یک خانواده در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و یک نفر از آن‌ها مبتلا به این ویروس بوده، افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی باشند یا افرادی که در دو هفته گذشته سفرهای خارجی داشتند بیشتر مستعد ابتلاء به کرونا «اومیکرون» بوده و تست‌های اضافه برای آنها انجام می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید می‌کند: ویروس «اومیکرون» صد درصد کشنده و واکسن گریز نیست و این تصورات اشتباه است، ویروس اومیکرون نسبت به سویه‌های قبلی مانند «دلتا» کشندگی کمتری دارد آنچه که مهم است سرعت سرایت پذیری ۲.۵ تا چهار برابری این ویروس است که انتشار بالایی نسبت به سوش‌های قبلی دارد و افراد با دیدن بروز هر نوع علائم باید سریع به پزشک مراجعه کنند.

احتمال دارد به سمت پیک ششم پیش برویم / لزوم تزریق دوز سوم واکسن کرونا

عقدک تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد تا آخر دی ماه اکثر کشورهای دنیا گرفتار این سویه از ویروس کرونا شوند، اگر خانواده‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و عادی انگاری صورت بگیرد احتمال دارد دچار چالش شویم و به سمت پیک ششم کرونا پیش برویم، از همشهریان درخواست داریم برای انجام واکسیناسیون و تزریق دوز سوم واکسن کرونا اقدام کرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

وی در مورد ابتلای بیماران خاص به سویه «اومیکرون» که سه دوز واکسن کرونا را تزریق کردند، می‌افزاید: افرادی که سه دوز واکسن کرونا را تزریق می‌کنند حدود ۸۰ درصد در برابر این ویروس ایمنی پیدا می‌کنند، اما کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند احتمال ابتلاء به این ویروس در آنها بالاتر است اما همشهریان بدانند تزریق سه دوز واکسن برای کاهش ابتلاء و افزایش ایمنی بدن به آنها کمک زیادی می‌کند، مطابق آخرین اطلاعات موجود شیوع «اومیکرون» در استان اصفهان شناسایی ۹ نفر مثبت اعلام شده و تاکنون آمار مرگ‌ومیر هم گزارش نشده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار می‌کند: پوشش واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال استان اصفهان در دوز اول ۸۴ درصد و دوز دوم ۷۲ درصد است و میزان واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال در دوز اول ۸۱ درصد و در دوز دوم ۶۵ درصد است و درصد پوشش تزریق دوز سوم واکسن کرونا در استان اصفهان نیز تاکنون ۱۲ درصد است.

عقدک تاکید می‌کند: پیش‌بینی می‌شود از زمانی که این سویه شناسایی می‌شود طی سه تا چهار هفته تبدیل به سویه غالب استان شود و آن موقع احتمال آمار بالای شیوع و مرگ میرها هم وجود دارد. نوع واکسن‌ها ایرانی و خارجی در ابتلاء به کرونا «اومیکرون» چندان مهم نیست، نکته مهم تزریق واکسن کرونا است، کسانی که دو دوز واکسن کرونا را تزریق کردند بین ۲۰ تا ۳۵ درصد و افرادی که سه دوز واکسن تزریق کردند تا ۸۰ درصد برای بدن آنها مقاومت و ایمنی را ایجاد می‌کند.

سویه «اومیکرون» و ایمن نبودن واکسن نزده‌ها

رضا فدایی مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص ایمنی افراد واکسن زده در مقابله با سویه «اومیکرون» اظهار می‌کند: اگر ۸۵ درصد افراد جامعه واکسینه شوند با ایمن شدن افراد چرخش ویروس کرونا در اجتماع بسته می‌شود و از اپیدمی خارج می‌شویم، وارد شدن به پیک ششم و پیک‌های بعدی تنها به رفتار شهروندان وابسته است و رعایت موارد بهداشتی، واکسن زدن، رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن برای شهروندان ضروری است. در واقع اثربخشی نوع واکسن‌ها بر روی جهش جدید کرونا و ایمن ماندن از ابتلاء به این سویه باید نوع واکسن‌ها مورد بررسی‌های نهایی قرار بگیرد، اما در کل اثبات شده ایمنی افراد واکسن زده در برابر سویه «اومیکرون» و سایر جهش‌های کرونا بیشتر از واکسن نزده‌ها است.

وی اضافه می‌کند: اگر نسبت افراد واکسن زده کمتر باشد ویروس به صورت آزادانه در جامعه می‌چرخد و افراد را مبتلا و فرصت برای جهش پیدا می‌کند، ویروس وقتی وارد بدن می‌شود به توان دو تکثیر می‌شود و هنگام تکثیر ویروس‌ها ماده ژنتیکی خود را کپی کرده و تبدیل به چند رشته می‌شوند. در زمان تکثیر و کپی شدن این رشته‌های ژنتیکی گاهی اوقات آنچه کپی می‌شود برابر اصل نیست، یعنی در چند نقطه با اصل خود تفاوت دارد و بعضی اوقات این تفاوت‌ها مهم نیستند اما مواردی وجود دارد که این تفاوت‌های کپی شده با نسخه اصلی به تعداد زیادی شده و باعث ایجاد تغییراتی در ویروس‌های جدیدی می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید می‌کند: نتیجه این اتفاق جهش ویروس است و این موارد خطاهای کپی شدن ماده ژنتیکی بوده که باعث جهش ویروس شده روی رفتار ویروس‌ها تأثیر می‌گذارد، گاهی اوقات قدرت بیماری‌زایی آنها را افزایش می‌دهد و مواقعی قدرت بیماری‌زایی آنها را کم می‌کند، زمانی هم سرایت‌پذیری را بیشتر یا گاهی اوقات کمتر می‌کند، ویروس هم یک موجود زنده است و می‌خواهد مانند موجودات زنده باقی مانده و گسترش پیدا کند، در حال حاضر جهش‌هایی که برای کرونا ویروس پیش آمده است تاکنون چندین مرحله بوده است، مسئله اینجا است که شناسایی این جهش‌ها امکانات بسیار پیشرفته علمی موسوم به توالی‌یابی را می‌خواهد که در نقاط محدودی از دنیا این امکان وجود دارد.

«اومیکرون»؛ مسری‌ترین جهش کرونا

واکسیناسیون ابتلای شدید را ۱۵ برابر کاهش می‌دهد

فدایی تصریح می‌کند: در حال حاضر امکانات تشخیصی پیشرفته‌ای برای شناسایی ویروس در کشور وجود دارد اما اصل پیدا کردن آن جهش برای اولین بار کار مشکلی است و آنچه مسلم است اینکه از نظر پیشگیری و درمان، واکسیناسیون افراد مهم است، دانشمندان در علائم مواردی را ذکر می‌کنند اما روی هم رفته می‌بینیم بیشتر موارد در بین مبتلایان قبلی کرونا وجود داشته است، در حالی که مخلوطی از ویروس‌های کرونا در جامعه در حال چرخش است و نمی‌دانیم چه نوع ویروسی بوده و تنها با رؤیت علائم می‌دانیم کرونا است، به طور یقین می‌توان گفت واکسیناسیون کرونا یک دیواره دفاعی در مقابله با این ویروس ایجاد می‌کند و مطابق مطالعات مختلف حداقل میزان ابتلای معمولی را ۱۰ برابر و میزان ابتلای شدید را ۱۵ برابر کاهش می‌دهد.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان می‌افزاید: واکسن‌های تزریق شده در کشور برای بالا بردن ایمنی افراد در برابر ویروس جهش یافته مؤثر است، اما میزان تأثیر این واکسن‌ها مورد به مورد بر روی جهش‌های کرونا بررسی نشده است و در مجموع می‌توان گفت واکسن نزده‌ها در مقابل جهش‌های کرونا و سویه جدید ایمن نخواهند بود، در حال حاضر قریب به ۶۰۰ هزار نفر هنوز دوز اول واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند و این اتفاق نگران کننده است و باعث می‌شود ویروس کرونا بین این افراد چرخیده و آنها را مبتلا کرده و موجب مرگ‌ومیر شود.

وی اظهار می‌کند: ویروس کرونا با توجه به خصوصیات ساختاری و رفتاری خود قریب به دو سال جامعه بشری را به بازی گرفته و هنوز این مسئله مرتفع نشده است و بعد از تمام شدن موج پنجم در مردادماه و شهریورماه شاهد روند نزولی کرونایی از نظر بستری شدگان و مرگ و میرها بودیم و این روند هنوز هم ادامه دارد. هنوز شواهدی از بروز موج ششم مشاهده نمی‌شود به دلیل اینکه شواهد بر مبنای آمار بستری شدگان بیمارستان‌ها و فوتی‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد، ارزیابی در مورد موج‌های این بیماری اگر چه با این روش کامل نیست باید هنوز هم اذعان کنیم که در مسیر نزولی موج پنجم قرار داریم و شواهد حاکی از موج جدیدی در استان اصفهان نیست.

سرعت انتشار بالای «اومیکرون» جهش کرونا

این متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: ویروس به دلیل بعضی خصوصیات که در ذات خود دارد جهش پیدا می‌کند و این جهش‌ها معمولاً در جوامعی اتفاق می‌افتد که گردش ویروس آزادانه انجام می‌شود و پوشش واکسیناسیون کمتر است، وقتی ویروس بین مردم می‌چرخد فرصت تغییر پیدا می‌کند. شناسایی این جهش‌ها در مناطقی اتفاق می‌افتد که امکانات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته‌ای داشته باشند و اگر جهش جدید کرونا بنام «اومیکرون» از آفریقای جنوبی برای اولین بار شنیدیم به دلیل این بوده که یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های ویروس‌شناسی دنیا در آفریقای جنوبی است، در دنیای غرب هم این جهش مورد تأیید قرار گرفته و جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی اضافه می‌کند: مواردی که رفتار ویروس را تغییر می‌دهد موجب ایجاد نگرانی می‌شود و وضعیت موجود را در جامعه پیش می‌آورد، ویروس «اومیکرون» به دلیل حدود ۵۰ جهشی که اتفاق افتاده به سلول میزبان می‌چسبد و واکسن با آن مقابله می‌کند و ۱۸ جهش روی بقیه نقاط ویروس قرار دارد. یکی از بیشترین جهش‌ها در بین همه واریانت‌ها را ویروس «اومیکرون» دارد و باعث شده است بسیار مسری‌تر از مابقی جهش‌های کرونا باشد، دو روز قبل اعلام شد در یک روز ۴۸۶ هزار مورد جدید «اومیکرون» در آمریکا شناسایی شده است و این رقم بی‌سابقه به دلیل سرعت انتشار بالای این جهش کرونا است.

استقبال از دوز سوم به نسبت بهتر است

فدایی تاکید می‌کند: تنها راهکار کاهش ابتلاء تزریق دوز سوم واکسن کرونا است، تاکنون قریب به ۴۵۰ هزار نفر دوز سوم واکسن کرونا را در استان تزریق کردند و در افراد بالای ۱۸ سال به بالا حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر دو دوز واکسن را دریافت نکردند تا بتوانند دوز سوم را تزریق کنند، اما در کل از این تعداد قریب به ۴۵۰ هزار نفر دوز سوم را دریافت کردند و روزانه در مراکز تجمیعی واکسیناسیون حدود ۱۸ هزار نفر برای تزریق دوز سوم کرونا مراجعه کننده وجود دارد. باید تزریق دوز سوم واکسن کرونا بعد از سه ماه از تزریق دوز دوم انجام شود، در حال حاضر استقبال از دوز سوم به نسبت بهتر است و علاوه بر تزریق واکسن رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلاء به «اومیکرون» بسیار لازم است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان تصریح می‌کند: بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از از جمعیت هدف استان اصفهان هنوز واکسن کرونا را دریافت نکردند که این آمار نقطه آسیب‌پذیری برای استان اصفهان است به دلیل اینکه ویروس کرونا «اومیکرون» به سهولت در بین این افراد چرخیده و آنها را مبتلا به بیماری می‌کند، در بررسی سی‌تی‌اسکن بیماران کرونایی متوجه می‌شویم که درگیری ریه آنها به این ویروس به دلیل عدم تزریق واکسن کرونا بوده است و تاکنون موردی مشاهده نشده که با تزریق دو دوز واکسن کرونا درصد درگیری ریه او به ویروس کرونا بالا باشد و به طور یقین واکسینه شدن از شدت بیماری کرونا در بین افراد جامعه جلوگیری می‌کند.

گزارش از: اکرم کیانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 545941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.