بازیکنان به خاطر پول بیشتر به کشورهای دیگر می‌روند/کیفیت لیگ برتر هندبال پایین آمده است

"اسپانسر خوب در هندبال مانند سپاهان و ذوب آهن کم وجود دارد، بازیکنان به خاطر پول بیشتر به کشورهای دیگر حتی ترکیه هم می‌روند. یک بازیکن لژیونر وقتی از باشگاه خود پول خوبی دریافت می‌کند، برای تیم ملی بازی نمی‌کند زیرا امکان دارد آسیب ببیند، پشتوانه مالی وجود ندارد و همان باشگاه را هم از دست می‌دهد"

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی مانیان متولد ۱۳۶۴ است، او هندبال را از رده سنی پایه در سپاهان آغاز کرد، اما پس از ورود به تیم بزرگسالان این باشگاه، به خاطر برخی موضوعات و مشکلات شخصی از سپاهان جدا شد و به تیم ذوب آهن پیوست. این بازیکن در همه رده‌های ملی حضور داشته، از سال‌های ۹۰ تا ۹۸ سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی بزرگسالان را دارد و یکسال هم در عراق بازی کرده است.

مانیان در حال حاضر عضو تیم سپاهان نوین است، این تیم امسال نخستین حضور لیگ برتری خود را تجربه می‌کند و پشتوانه تیم هندبال سپاهان است. خبرنگار ایمنا گفت و گویی با این بازیکن داشته که در ادامه می‌خوانید:

تیم هندبال سپاهان نوین برای لیگ برتر هندبال چگونه بسته شد؟

سپاهان نوین سال گذشته در لیگ یک قرار داشت که با تلاش بازیکنان و حمایت‌های محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان و مجتبی لطفی به لیگ برتر صعود کرد. مهدی قشقایی‌راد، سرمربی تیم بود که پس از جدایی او، شهداد مرتجی هدایت سپاهان نوین را برعهده گرفت و تیم خوبی هم بسته شد. سپاهان نوین پشتوانه تیم سپاهان است که تشکیل شده از بازیکنان جوانان، امید و باتجربه است که حدوداً هفت الی هشت نفر آنها اصفهانی نیستند.

این تیم در پایان دور رفت رقابت‌های لیگ برتر هندبال کجای جدول قرار دارد؟

در حال حاضر نیم فصل اول تمام شده و پنجم جدول هستیم. عملکرد خوبی داشتیم و به عنوان پدیده نیم فصل اول معرفی شدیم.

لیگ برتر امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کیفیت لیگ به خاطر برگزاری مسابقات به صورت متمرکز پایین آمده است و مجبور هستیم در تهران یا قم بازی بازی کنیم که زمان می‌برد تا تیم‌ها به کفپوش سالن عادت کنند. زمانی که مسابقات به صورت رفت و برگشت بود، هفته‌ای یک بازی داشتیم ولی حالا در یک هفته سه بازی انجام می‌دهیم که همین موضوع هم باعث پایین آمدن سطح کیفی لیگ برتر هندبال می‌شود.

آیا در یک هفته سه بازی باعث مصدومیت‌های بیشتری می‌شود؟

بله؛ آسیب دیدگی، مصدومیت و فشار روی بازیکن بیشتر می‌شود و زمان آنالیز تیم حریف و تمرین کم است. امیدوارم کرونا از بین برود تا به حالت قبل برگردیم.

هدف سپاهان نوین، ماندن در لیگ برتر هندبال است؟

در لیگ برتر هندبال چهار تیم به پلی‌آف می‌روند و ما قصد داریم با تقویت تیم جزو چهار تیم برتر باشیم و صرفاً به ماندن در لیگ برتر فکر نمی‌کنیم. اگر به پلی‌آف صعود هم نکردیم ناراحت نمی‌شویم، زیرا پشتوانه سپاهان هستیم، اما اگر بتوانیم صعود کنیم در سال اول حضور در لیگ برتر نتیجه خوبی کسب کرده‌ایم.

تیم‌های سپاهان، ذوب‌آهن و سپاهان نوین از اصفهان در لیگ برتر هندبال حضور دارند، این موضوع چقدر می‌تواند به هندبالیست‌های جوان اصفهان انگیزه دهد که شانس بازی در لیگ برتر را دارند؟

اصفهان پتانسیل خوبی در هندبال دارد، بازیکن‌ساز است و به دلیل اینکه تعدادی از بازیکنان این شهر لژیونر شدند تیم‌ها از بازیکنان غیر بومی استفاده می‌کنند.

در دهه ۸۰ تمام بازیکنان تیم‌های اصفهانی بومی بودند، اما روی تیم‌های پایه خوب کار نشد که ضربه بدی هم به هندبال ایران وارد کرد. در حال حاضر با حضور محمدرضا ساکت در سپاهان و حمایتی که مجتبی لطفی و فیروزی داشتند روی پایه‌های هندبال سپاهان کار شده و اصفهان به روزهای خوب خود برمی‌گردد.

وضعیت تیم ملی هندبال چگونه است؟

علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال و کادر او از زمانی که آمدند اقدامات خوبی انجام دادند. مانوئل مونتایا فرناندز به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده است، چند نفر از بازیکنان لژیونر به دلایلی نامعلوم به تیم ملی اضافه نشدند و دیگر لژیونرها و بازیکنان لیگ تمرینات خوبی را پشت سر می‌گذارند. همه آرزو ما این است که تیم ملی هندبال در جام جهانی حضور پیدا کند.

زمانی سطح لیگ برتر هندبال و تیم ملی هندبال ایران خیلی بالا بود، اما از آن دوره فاصله گرفتیم نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟

دلیل این موضوع را می‌توان لژیونر شدن بازیکنان دانست، اسپانسر خوب در هندبال مانند سپاهان و ذوب‌آهن کم وجود دارد که بازیکنان به خاطر پول بیشتر به کشورهای دیگر حتی ترکیه هم می‌روند. یک بازیکن لژیونر وقتی از باشگاه خود پول خوبی دریافت می‌کند، برای تیم ملی بازی نمی‌کند زیرا امکان دارد آسیب ببیند، پشتوانه مالی وجود ندارد و همان باشگاه را هم از دست می‌دهد. یک هندبالیست خوب در ایران حدود ۵۰۰ میلیون می‌گیرد ولی اگر در یک باشگاه خارجی بازی کند حداقل دو میلیارد دریافت می‌کند.

بازیکنان رده جوانان خوبی نداریم ولی رئیس فدراسیون جدید در پایه فعالیت می‌کند و سپاهان هم با حضور ساکت و لطفی توجه بیشتری به رده سنی پایه دارد که باعث می‌شود هندبال به روزهای خوب خود بازگردد.

فکر می‌کنید پخش زنده مسابقات لیگ برتر هندبال چقدر کمک می‌کند تا اسپانسرها جذب این رشته شوند؟

کرونا هر بدی داشت برای هندبال یک خوبی داشت که بازی‌های ما از شبکه ورزش پخش زنده داشته باشد و همین موضوع باعث شده اسپانسرهای بیشتری به هندبال ورود کنند؛ بابت این موضوع از رئیس فدراسیون هندبال تشکر می‌کنم.

کد خبر 545887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.