بورس امروز شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

عقب نشینی ۱۸ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران نسبت به روز چهارشنبه برخی از فعالان بازار سرمایه را با نگرانی همراه کرد. شاخص کل هفته گذشته به دنبال عبور از مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی بود اما امروز شاهد تأثیر منفی این سطح مقاومتی بر کلیت بازار بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۱۸ هزار و ۴۱۶ واحدی به سطح یک میلیون ۳۷۸ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش ۴۶۳۰ واحدی در سطح ۳۶۳ هزار ۴۶۹ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۱.۳۲ درصد و شاخص هم وزن رشد ۱.۲۶ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کرد.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۷۱ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۶۶۴ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۹۱% کاهش یافت.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۳ هزار ۷ و ۲۱ هزار ۹۳۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵ میلیارد ۹۱۷ و ۲ میلیارد ۹۸ میلیون برگه سهم بود.

زیرساخت پرداخت سود سهام از سجام آماده اما منتظر تصویب قانون جدید بازار

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: همانطور که وعده داده بودیم طی دو ماه اخیر تمام زیرساخت‌های فنی لازم انجام و با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در مجلس شورای اسلامی شاهد پرداخت سود سهام همه شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه از طریق سامانه سجام خواهیم بود.

وی درباره پرداخت سودشرکت‌ها از طریق سامانه سجام گفت: زیرساخت‌های فنی لازم برای این امر در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به طور کامل ایجاد شده است. مجید عشقی با بیان اینکه اگرچه اکنون زمان تقسیم سود سهام شرکت‌ها نیست، افزود: باید برای برخی شرکت‌ها، الزام قانونی برای پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام تصویب شود، زیرا برخی از بانک‌هایی که در بورس هستند اعلام کردند که به دلیل اینکه ما بانک هستیم سود سهام را خودمان پرداخت می‌کنیم.پیشتر سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد الزام قانونی شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق سامانه سجام را در پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار آورده است.

حذف قیمت گذاری دستوری این بار از زنجیره تولید محصولات فولادی

پس از تلاش‌های مکرر دولت سیزدهم برای خروج سیمان از قیمت گذاری دستوری و حرکت به سمت شفافیت و حذف رانت، اکنون حذف این نوع قیمت‌گذاری خسارت آمیز از بازار محصولات فولادی در دستور کار جدی مسؤولان دولتی قرار گرفته که این اتفاق با واکنش مثبت جمعی از فعالان بازار سرمایه همراه شده است. پس از تصمیم دولت مبنی بر عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا، این بار دولت تصمیم گرفته است که در گام دوم در راستای حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد، کل زنجیره تولید فولاد را به سمت تالار شفاف بورس کالا هدایت کند.

اظهار نظر جدید آیت الله رئیسی درباره بورس

برنامه دولت این است که تلاش کند بورس برای سهامداران و کسانی که امروز نگاهشان به بورس هست از یک وضعیت متفاوتی برخوردار شود.گام‌های دولت در این زمینه مؤثر بوده ولی باید دنبال کرد و نباید کار در این زمینه رها شود. نوسانات طبیعی در بورس را می‌توان تحمل کرد ولی نوسانات به‌نحوی‌که مردم را نگران کند نه! جلسه‌ای نیست در هیئت دولت که به موضوع بورس پرداخته نشود. باید پیگیری شود که نهایتاً نتیجه‌اش این باشد که سهام‌داران که تعداد زیادی از مردم را در برمی‌گیرد به آرامش برسند و هر کس به سود خودش برسد.

خودرو دوباره در بورس کالا عرضه می‌شود؟

سخنگوی بورس کالا در گفت‌وگو با همفکران تاکید کرد که بورس کالا برای عرضه خودرو آماده است. حسنی سعدی افزود: تمام زیرساخت فنی، فیزیکی، نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و… برای عرضه خودرو در بورس کالا آماده هستند و این شرکت آماده است تا بعد از تصمیم‌گیری نهایی دراین‌باره، معاملات آن را در تابلو آغاز کند. حسنی سعدی در مورد زمان عرضه خودروها توضیح داد: هنوز زمان عرضه دوباره خودرو به بورس کالا اعلام نشده است.

اخبار شرکت‌ها

فجر: میانگین تولید ماهانه گالوانیزه در سال ۹۹، ۱۲,۶۹۰ تن بوده، تولید آذر ماه ۱۳,۹۶۰ تن گزارش شده و میانگین تولید ۹ ماهه امسال به ۱۳,۴۰۷ تن رسیده است. میانگین فروش ماهانه محصول گالوانیزه در سال ۹۹، ۱۳,۳۱۰ تن (۶۶۵ تن سهم صادرات) بوده، در آذر ۱۵,۶۶۷ تن گالوانیزه فروخته (۶۲۶ تن صادرات) و میانگین فروش ۹ ماهه این محصول به ۹,۹۹۷ تن (صادرات ۶۴۳ تن) رسیده است.

میانگین فروش ماهانه سال ۹۹، ۲۳۰ میلیارد تومان بوده است. شرکت در این ماه با فروش ۶۶۲ میلیارد تومانی، رکورد جدیدی ثبت کرد. میانگین فروش ماهانه نیمه اول سال ۳۷۳ میلیارد تومان بوده و در ۳ ماهه سوم سال به ۵۳۳ میلیارد تومان رسیده است. میانگین نرخ فروش محصول گالوانیزه در سال ۹۹، ۱۶۷,۹۰۷ ریال بوده و در شش ماهه امسال به ۲۶۲,۹۷۰ ریال رسیده، در آذر ماه میانگین نرخ فروش ۲۸۰,۵۲۹ ریال گزارش شده است.

شاراک: شاراک در نه ماهه فروش ۱۴،۸۹۱ میلیارد تومانی را داشته است که در آبان و آذر فروش ۱،۹۹۶ و ۱،۷۸۷ میلیارد تومانی را ثبت کرده است. شرکت در آبان ۵۸ هزار تن از محصولات اول زنجیره تولید داشت که این مقدار در آذر برابر ۵۷ هزار تن است. قابل ذکر است که میانگین تولید ماهانه شاراک در سال جاری برابر با ۵۷ هزار تن است و تولید نه ماهه شرکت برابر با ۵۱۲ هزار تن گزارش شده است. این تولیدکننده به طور میانگین هر ماه ۷۱ هزار تن محصول به فروش رسانده است. در آبان ماه نیز فروش ۷۷ هزار تنی داشت که در آذر با فروش ۶۶ هزار تنی، فروش نه ماهه خود را به ۶۳۶ هزار تن رسانده است.متوسط نرخ فروش آبان هر کیلو محصول ۲۶،۰۵۷ تومان بوده که در آذر ماه با ۵ درصد رشد نسبت به ماه گذشته به ۲۷،۲۵۷ تومان رسید.

دکپسول: شرکت در بهار و تابستان به طور متوسط ۵۱۷ و ۵۶۰ میلیون عدد پوکه کپسول دارویی تولید کرده که این رقم در پاییز امسال به ۵۳۴ میلیون رسید. تولید آذر ماه، ۵۴۳ میلیون عدد ثبت شده است. شرکت در شش ماهه‌ی نخست سال جاری مجموعاً ۳,۲۷۰ میلیون عدد پوکه‌ی کپسول دارویی فروخته و در ادامه سال، ۵۵۱ میلیون عدد در مهر، ۵۴۰ در آبان، ۵۴۲ میلیون در آذر فروش گزارش کرد. متوسط درآمد شرکت در سه ماهه‌ی نخست سال مالی جاری، ۲۵ میلیارد تومان گزارش شده است. در تابستان این رقم افزایش یافته و به ۲۸ میلیارد تومان رسیده است. شرکت در سه ماهه سوم ۱۴۰۰ با رشد ۲۱ درصدی نسبت به فصل قبل، درآمد ۳۴ میلیاردی را به ثبت رساند. در ماه مورد گزارش شرکت ۳۴ میلیارد فروش داشته است. در نیمه‌ی ابتدایی امسال نرخ ۴۸ تومان بود. از ابتدای پاییز شرکت افزایش نرخ داشت و نرخ ۶۳ تومان را برای مهر و آبان، و نرخ ۶۲ تومان را برای آذر به ثبت رسانید.

شگویا: شرکت پتروشیمی تندگویان در ۸ ماه ابتدایی سال به طور متوسط ۴۴.۴ هزار تن PTA به عنوان محصول ابتدای زنجیره تولید کرده است. تولید این محصول در آبان ۴۳.۳ و آذر ۲۶.۷ هزار تن ثبت شد. متوسط مقدار فروش ماهانه امسال تا آبان ۴۹ هزار تن بوده و در آبان رقمی در همین حدود از خود بر جای گذاشت و ۴۸ هزار تن محصول فروخت. شگویا در آذر ۱,۴۰۷ میلیارد تومان فروش داشت. با این حساب مجموع فروش فصلی پاییز به ۴،۲۸۵ میلیارد تومان رسید. فروش بهار ۴۲۳۶ و تابستان ۳,۷۲۳ میلیارد تومان بوده است. نرخ فروش محصولات در آبان ۲۹.۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم محصول ثبت شده و سه درصد کاهش ماهانه را نشان می‌دهد. نرخ آبان ماه با ۳۰.۳ هزار تومان بهترین نرخ فروش شرکت بود.

فسپا: گروه صنعتی سپاهان در سال ۹۹ و ۸ ماهه‌ی ۱۴۰۰ به طور متوسط به ترتیب، ۱۰,۷۰۰ و ۹,۸۹۰ تن تولید داشته است. آذر ماه سال جاری تولید ۱۰,۰۴۰ تنی را به ثبت رساند که به نسبت ماه گذشته، ۱۸ درصد کاهش یافته است. شرکت در سال مالی ۹۹ ماهانه ۱۰,۶۰۰ تن فروش گزارش کرده که این رقم در ۸ ماهه‌ی امسال به ۱۰,۰۴۰ تن رسیده است. در آخرین ماه گزارش شده شرکت فروش خوب ۱۷,۲۶۰ تنی را به ثبت رسانید. در سال مالی قبل شرکت به طور متوسط هر ماه ۱۳۲.۱ میلیارد تومان فروش داشته است. سال ۱۴۰۰ میانگین درآمد ماهیانه تا ماه آبان، ۲۰۵ میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۷ درصدی داشته است. شرکت در آذر ماه موفق شد فروش بی‌سابقه‌ی ۳۷۲ میلیارد تومانی را گزارش کند. میانگین نرخ ۹۹ و هشت ماهه‌ی امسال به ترتیب، ۱۳,۳۰۲ و ۲۰,۳۱۸ تومان بود. در ماه مورد گزارش، نرخ ۲۱,۵۵۶ تومان ثبت شد.

شخارک: شرکت در آذر ۵۹,۵۲۷ تن متانول و ۲۱,۲۷۴ تن LPG تولید کرده است. میانگین تولید سال ۹۹ هر یک از این دو محصول به ترتیب ۵۳.۰۹۴ و ۲۰.۳۲۱ تن بوده و در نه ماهه سال جاری به ۵۰,۷۶۳ و ۲۳,۴۰۳ تن رسیده است. پس از دو ماه شرکت در آذر فروش ۷۵,۸۲۸ تن متانول را گزارش کرد. میانگین فروش نه ماهه متانول و LPG به ترتیب ۴۳,۴۰۹ و ۲۵,۲۲۴ تن می‌باشد.در پایان آذر ماه موجودی پایان دوره متانول به ۷۵,۸۲۸ تن رسیده است.

شرکت در این ماه فروش ۶۴۰ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. میانگین فروش ماهانه سال ۹۹، ۵.۰۶۶ میلیارد تومان بوده و در ۹ ماهه امسال به ۶۷۸ میلیارد تومان رسیده است. نرخ فروش متانول شرکت در این ماه ۸۴,۳۶۲ ریال گزارش شده، میانگین نرخ سال ۹۹ و ۹ ماهه امسال به ترتیب ۵۲,۵۶۶ و ۷۷,۸۱۰ ریال بوده است.

کد خبر 545833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.