واکسن نزده‌ها اولین گروه‌های پرخطر در معرض «اومیکرون» هستند

مسئول آموزش فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افرادی که واکسن کرونا را دریافت نکردند اولین گروه‌های پرخطر در معرض ابتلاء به کرونا «اومیکرون» هستند، تزریق دو دوز واکسن کرونا قریب به ۲۰ تا ۳۰ درصد و تزریق سه دوز موجب ایجاد ۷۵ تا ۸۰ درصد ایمنی بدن در مقابل «اومیکرون» می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیری ظهر امروز _۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۰_ در نشست خبری آخرین وضعیت شیوع ویروس «اومیکرون» در اصفهان، اظهار کرد: در جلسات مستمر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیش‌بینی‌ها حاکی از شیوع موج ششم کرونا در بهمن ماه با شناسایی «اومیکرون» در کشور است و امیدواریم که این پیش‌بینی‌ها اشتباه باشد و شاهد این اتفاق در کشور نباشیم، با این حال با توجه به روند شیوع این بیماری در کشورهای غربی، آمریکا و اروپا این پیش‌بینی‌ها صورت می‌گیرد.

لزوم آمادگی لازم برای مقابله با موج ششم کرونا

وی اضافه کرد: احتمال دارد این اتفاق در ایران بیفتد و عقل حکم می‌کند آمادگی لازم برای این را اتفاق داشته باشیم. اطلاع‌رسانی به مردم و حساس سازی افکار عمومی نسبت به این مسئله مهم‌ترین موضوعی است که رسانه‌ها می‌توانند در آن نقش مؤثری داشته باشند، متأسفانه عده‌ای دچار خوش‌خیالی شده‌اند و کرونا را تمام شده می‌دانند و عادی انگاری شهروندان و ماسک نزدن و حضور در تجمع‌ها همه گواه بر این ادعا است.

مسئول آموزش فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: زندگی در شرایط کرونایی و پاندمی سخت است اما مردم باید به زندگی با این ویروس عادت کنند. ویروس کرونا متنوع و دارای واریانت‌های بسیاری است و گاهی اوقات شاهد افزایش یا نزول کرونا هستیم، سال گذشته همین موقع موج سوم را سپری کردیم و در هفته دوم فروردین ماه با عادی انگاری و مسافرت‌های نوروزی شاهد موج بعدی بودیم.

شیری تاکید کرد: در حال حاضر خریدهای شب عید و دید و بازدیدها نوروزی دو عاملی است که باعث ایجاد نگرانی از بروز موج‌های بعدی کرونا می‌شود، همشهریان باید بدانند مانند سال‌های قبل نمی‌توانند مسافرت‌های متعدد بروند و در دورهمی‌ها شرکت کنند، باید مردم حساس شوند که خطر ابتلاء به ویروس کرونا همچنان در جامعه وجود دارد.

تزریق سه دوز واکسن و ایمنی ۸۰ درصدی بدن

وی ادامه داد: افرادی که واکسن کرونا را دریافت نکردند اولین گروه‌های پرخطر در معرض ابتلاء به کرونا «اومیکرون» هستند، این ویروس به دنبال این افراد است، تزریق دو دوز واکسن قریب به ۲۰ تا ۳۰ درصد ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، تزریق دو دوز واکسن فایزر ۳۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و تزریق سه دوز واکسن کرونا موجب ایجاد ۷۵ تا ۸۰ درصد ایمنی می‌شود.

مسئول آموزش فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بنابراین تزریق دوز سوم واکسن کرونا بسیار حائز اهمیت است، باید افراد واکسن نزده سریع برای دریافت دوزهای اول و دوم واکسن کرونا اقدام کنند و سپس در موعد مقرر دوز سوم را تزریق کنند، نکته دیگر اهمیت زدن ماسک بر صورت است، جهش ویروس جدید کرونا به سلول‌های راه‌های هوایی بیش از سلول‌های تحتانی ریه حمله می‌کند.

شیری خاطرنشان کرد: زدن صحیح ماسک برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا «اومیکرون» بسیار مهم است و زمانی که افراد در فضای بسته مانند آسانسور قرار می‌گیرند از دو عدد ماسک استفاده کنند و تهویه هوا و رعایت فاصله اجتماعی دو متری را مورد توجه قرار دهند.

مشکلات «اینفودمی» برای جهان

وی افزود: مردم روزانه با سیل زیاد اطلاعات در مورد کرونا مواجه هستند که سازمان جهانی بهداشت آن را «اینفودمی» نامگذاری کرده است و در همه دنیا «اینفودمی» مشکلاتی داشته است که موجب ترس مردم شده و برای سلامت و زندگی مردم یک نوع تهدید محسوب می‌شود، دادن اطلاعات غلط به جامعه در زمینه مصرف داروها باعث می‌شود که افراد موارد بهداشتی را رعایت نکرده و به کرونا مبتلا شده یا حتی فوت کنند، «اینفودمی» می‌تواند اثربخشی اقداماتی که برای مبارزه با پاندمی انجام می‌شود را در جامعه کمتر کند و موجب ایجاد بی‌اعتمادی شود

مسئول آموزش فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در اپیدمی کرونا تعداد ۵۱۹ سایت اطلاعات غلط در مورد کرونا ارائه دادند که ۳۳۹ سایت در آمریکا، ۵۹ سایت در فرانسه و ۴۲ سایت در آلمان و تعدادی در ایتالیا بوده است و مطابق برآوردها در آمریکا ارائه اطلاعات غلط در مورد کرونا موجب ضرر روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار شده و هزینه‌های دیگری هم به دنبال است.

ارتقای سواد سلامت مردم با دادان اطلاعات درست

وی تصریح کرد: باید بر روی سواد سلامت کار کنیم و یکی از وظایف اصحاب رسانه این است سعی کنند سواد سلامت مردم با دسترسی به اطلاعات، تحویل اطلاعات، ارزیابی، تولید و به اشتراک گذاشتن پیام‌ها و مکاتبات تصویری، مکتوب یا اینترنتی افزایش پیدا کند، برای مقابله با «اینفودمی» در جامعه باید همشهریان به اطلاعات دانشگاه‌های علوم پزشکی اطمینان داشته باشند، اگر پیام‌ها را در فضای مجازی می‌بینند حتماً مستندات آن را جویا شوند، اگر اخباری نادرست بود از به اشتراک گذاشتن آن پرهیز کنند.

شیری اظهار کرد: باید همشهریان اطلاعات با کیفیت را به اشتراک بگذارند، اگر شایعه‌های مضر در جامعه می‌بینند حتماً به دانشگاه علوم پزشکی گزارش دهند تا با شیوع آن مقابله شود، در مورد مکالمه‌ها احساس مسئولیت کنیم و هر حرفی که به ذهن می‌آید را انتشار ندهیم.

واکسیناسیون بیشتر افراد و پیشگیری از موج ششم کرونا

وی خاطرنشان کرد: باید خبری که می‌بینیم بدانیم تولیدکننده خبر چه کسی است، معمولاً پیام‌ها در مورد کرونا از طریق اعضای هیئت علمی و متخصصان عفونی منتشر می‌شود، باید بدانیم افراد متخصص این حوزه اطلاعات درستی برای افزایش باورپذیری می‌دهند.

مسئول آموزش فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر با شناسایی سویه «اومیکرون» در کشور بدون تردید اصحاب رسانه نقش مهمی در ارائه اطلاعات صحیح به افراد جامعه دارند، حتماً واکسیناسیون بیشتر افراد در پیشگیری از بروز موج ششم کرونا مؤثر است.

شیری خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده شاهد بروز موج ششم کرونا در استان و کشور نباشیم به دلیل اینکه با واکسینه شدن ۸۵ درصد مردم جامعه بدون تردید سطح ایمنی افراد افزایش داشته و تزریق واکسن برای پیشگیری و مقابله با کرونا و جهش‌های جدید آن بسیار مؤثر است.

کد خبر 545785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.