لایروبی بیش از ۵۱ هزار متر از کانال‌های سرپوشیده شهر مشهد

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: ۵۱ هزار و ۸۴۰ متر از کانال‌های سرپوشیده سطح شهر در راستای ناامن کردن محیط زندگی جوندگان لایروبی شده است.

محمد پذیرا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری در خصوص مبارزه با جوندگان از ابتدای سال تاکنون، اظهار کرد: یکی از اقدامات انجام شده در این راستا تشکیل کارگروه بررسی راهکارهای نوین مبارزه با جوندگان در اداره محیط زیست سلامت و ایمنی با حضور کارشناسان خبره مناطق ۱۳‌گانه و مدیریت‌های ستادی، مرکز بهداشت استان و دانشگاه فردوسی با رویکرد شناسایی بهترین روش کنترل جمعیت جوندگان در سطح شهر بوده است.

وی با اشاره به بازدید از فعالیت‌های شهرداری تهران در مبارزه با جوندگان و با رویکرد استفاده از تجربیات این شهر، افزود: در راستای تولید طعمه مناسب با یک پژوهشگر و مخترع کرمانشاهی که موفق به تولید یک نمونه طعمه موش‌کش مؤثر شده است همکاری و به عنوان پایلوت مقداری از این طعمه در بلوار خیام منطقه یک استفاده شد که در فاز اول عملکرد رضایت‌بخشی داشته است.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی خدمات شهری شهرداری مشهد به اقدام همزمان چهار منطقه (یک، هفت، هشت و شش) جهت طعمه‌گذاری در مسیر کال قره‌خان اشاره کرد و گفت: در کنار طعمه‌گذاری، ۵۱ هزار و ۸۴۰ متر از کانال‌های سرپوشیده سطح شهر در راستای ناامن کردن محیط زندگی جوندگان لایروبی شده است.

وی، ادامه داد: انجام اقدامات ویژه در حوزه فضای سبز برای ناامن کردن محیط زندگی جوندگان مانند هرس برخی گونه‌های گیاهی که مورد علاقه جوندگان است مانند یوکا، پامپاس کراس و ژونی پروس از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه بوده است.

پذیرا اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با جوندگان تهیه و ابلاغ فرم‌های اخطاریه به کسبه در مناطق پرخطر و دارای کانون فعال برای رعایت نکات بهداشتی و نریختن پسماند و زباله خوراکی در پیاده‌رو است.

وی تصریح کرد: بررسی کلیه پارامترها و تجربیات انجام شده در این حوزه، نشان می‌دهد بهترین روش مبارزه با جوندگان، مبارزه تلفیقی و همزمان چند روش توأمان است تا بتوان بهترین اثر و بازخورد را دریافت کرد لذا معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد همین سیاست را در دستور کار قرار داده است.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه عمده‌ترین روش مبارزه با جوندگان رعایت بهداشت محیط است، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، تأثیر رعایت بهداشت محیط از دیگر روش‌های مبارزه با جوندگان همچون طعمه‌گذاری و استفاده از سموم نیز مؤثرتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: توضیح این نکته ضروری است که در هیچ جای دنیا جمعیت جوندگان موجود در شهرها را نمی‌توان به صفر رساند بلکه می‌توان با رعایت برخی مسائل و استفاده از سموم مختلف جمعیت آنها را کنترل کرد.

کد خبر 545722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.