۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
روزهای بد لیر ترکیه

لیر ترکیه نه تنها در بدترین سال خود از زمان روی کار آمدن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دو دهه پیش قرار دارد، بلکه با صحبت‌های این روزهای رئیس جمهور ترکیه، اوضاع برای لیر بدتر هم شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، لیر ترکیه نه تنها در بدترین سال خود از زمان روی کار آمدن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دو دهه پیش قرار دارد، بلکه با صحبت‌های این روزهای رئیس جمهور ترکیه، اوضاع برای لیر بدتر هم شده است.

با وجود سخنرانی‌های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای جلب اعتماد به سیاست‌های غیرمتعارفش در کاهش نرخ بهره در مواجهه با تورم فزاینده، لیر ترکیه همچنان روزهای بدی را سپری می‌کند.

لیر که بدترین عملکرد را در بازارهای نوظهور ارز در سال ۲۰۲۱ داشت، در پنج روز آخر سال ۲۰۲۱ روند کاهشی را از خود نشان می‌دهد. ارزش پول ملی ترکیه در حال حاضر ۲۰ درصد در برابر دلار کاهش یافته است و در مقیاس سالانه ۴۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همه این‌ها عمدتاً به دلیل «برنامه جدید اقتصادی» اردوغان است زیرا برنامه او متمرکز بر صادرات است در حالی که همچنان در ترکیه افت ارزش پول ادامه دارد و در چند ماه گذشته به یک بحران تمام عیار شتاب داده و اقتصاد این کشور را متلاطم کرده است.

اردوغان برای کاهش آشفتگی، هفته گذشته از طرحی رونمایی کرد که در آن، دولت از سپرده‌ها در برابر زیان‌ها در تراکنش‌های ارزی محافظت می‌کند که این طرح جرقه افزایش ۵۰ درصدی ارزش لیر با حمایت بانک مرکزی ترکیه را زد.

روز جمعه، اردوغان که محبوبیتش در آستانه انتخابات سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است از مردم ترکیه خواست تمام پس اندازهای خود را به لیر نگه دارند و طلاهای خود را به بانک‌ها منتقل کنند. به گفته او نوسانات بازار تا حد زیادی تحت کنترل است.

او گفت: تا زمانی که پول خود را معیار قرار ندهیم، محکوم به سقوط هستیم. لیر ترکیه، پول ما، همان چیزی است که با آن پیش خواهیم رفت. نه با این ارز یا آن ارز خارجی. وی با تکرار دیدگاه غیرمتعارف خود مبنی بر اینکه نرخ‌های بهره بالا قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: مدتی است که نبرد نجات اقتصاد ترکیه از چرخه نرخ‌های بهره بالا و تورم بالا را در پیش گرفته ایم.

در ترکیه، بحران لیر به شدت پس‌انداز و درآمد مردم را از بین برده و نوسانات بی‌سابقه بودجه و برنامه‌های آتی خانوارها و مشاغل را تغییر داده است.

این ارز تنها در دو هفته گذشته از ۱۸/۴ به ۱۰/۲۵ در برابر دلار کاهش یافته و قرار است بدترین سال خود را از سال ۲۰۰۱، زمانی که صندوق بین المللی پول برای مهار بحران مالی، از ترکیه حمایت کرد، ثبت کند.

کد خبر 545591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.