لزوم تهیه طرح جامع کودکان زباله‌گرد

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر لزوم تدوین برنامه جامع در حوزه کودکان زباله گرد، گفت: اعداد و رقم عجیب و غریب درباره ارزش زباله تولید شده در تهران بیان می شود.

به گزارش ایمنا، زهرا شمس احسان در مورد وضعیت کودکان زباله گرد و سرانجام دستور شهردار پیشین مبنی بر ممنوعیت استفاده از کودکان توسط پیمانکاران حوزه پسماند، اظهار کرد: ممنوعیت بهره‌کشی از کودکان موضوعی است که در قوانین کشور به صراحت به آن اشاره شده است، بگونه‌ای که ماد‏ه‏‌ ۷۹ قانون کار به صراحت اشتغال به کار کودکان زیر ۱۵ سال را ممنوع دانسته است و برای متخلفین هم جرائمی در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه طبق ماده ۸۴ قانون کار برای مشاغل و کارهایی که به علت ماهیت آن برای سلامتی یا اخلاق کارآموزان و نوجوانان زیان آور است، حداقل سن کار ۱۸ سال تمام عنوان شده، گفت: تشخیص این امر با وزارت کار و امور اجتماعی است. با این تعاریف استفاده از کودکان در حوزه پسماند سنخیتی با قوانین ندارد و بخصوص با توجه به آسیب هایی که در حوزه های مختلف درپی دارد، باید به شکل جدی تری به آن پرداخت.

شمس احسان افزود: ابلاغ شهردار پیشین تهران دارای نکات مثبتی بود، اما در همان دوره نیز به دلایلی که برای ما روشن نیست مفاد آن پیگیری نشد. یکی از دلایل این موضوع شاید اکثریت غیرایرانی کودکان زباله‌گرد است .

وی در پاسخ به این سوال که آیا مفاد این ابلاغیه اصلاح می شود یا به دنبال طرح جدیدی هستید؟ افزود: همانگونه که عرض کردم دراین باره صراحت قانونی وجود دارد و آنچه باید تقویت شود قانونگرایی و اجرای قوانین در این حوزه است. تشدید مجازات افرادی که از کودکان در حوزه زباله گردی و تکدی‌گری استفاده می کنند تا حدی می تواند عاملی در جهت پیشگیری از تداوم و گسترش این جرم باشد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران بیان کرد: هرچند ظهور و بروز کودکان زباله گرد یا متکدی زیادتر به نظر می رسد، اما آمار دقیق و مشخص و قابل استناد به معنای ازدیاد تعداد آنها وجود ندارد.

وی اظهار کرد: برای یافتن دلیل آسیب های اجتماعی باید دنبال ریشه های ماجرا بود. متاسفانه یکی از مهمترین دلایل این امر خانواده های دارای آسیب های جدی مثل اعتیاد و... هستند که حاضرند در مقابل رقم ناچیزی کودک خود را در اختیار باندهای این حوزه قراردهند. دلیل دیگر تمایل این باندها به استفاده از کودکان برای جلب احساس ترحم مردم است. در این حوزه باید کمک کرد تا خانواده های آسیب پذیرتر بتوانند با آموزش، شغلی برای خود دست و پا کنند و از آسیب ها رهایی پیدا کنند.

شمس احسان با بیان اینکه موضوع کودکان زباله گرد موضوعی بین دستگاهی است و جزو آن دسته از آسیب هایی است که باید با کمک و همفکری و همیاری چند دستگاه به حل آن پرداخت، افزود: اگرچه این هماهنگی ها باید با محوریت مدیریت شهری باشد، اما شهرداری به تنهای مسئول نیست. بنابراین نیاز به برنامه ای جامع و مدون در این حوزه احساس می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای ساماندهی زباله های پایتخت دارید؟ گفت: شاید مهمتر از مدیریت پسماند، مدیریت و فرهنگ سازی تولید پسماند در بعد خانوار است که جزو سیاست های آتی کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورا خواهد بود. بحث ساماندهی یا درست تر بگوییم مدیریت پسماند جزو موضوعات نسبتا جدید در مدیریت شهری در دنیا است و الان با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست باید دقت بیشتری در موضوع مدیریت پسماند داشت به گونه ای که تاثیر منفی بر فعالیت های انسان و محیط زیست نداشته باشد.

وی ادامه داد: موضوعاتی چون رشد جمعیت، گسترش شهرنشینی، تغییرات بزرگ در الگوی مصرف و... سبب شده تا تمایل به بازیافت و مدیریت پسماند اهمیتی دوچندان بیابد. در دنیای امروز وقتی سخن از توسعه پایدار می شود یکی از محورهای آن مدیریت پسماند است که به طور ویژه تر در مباحث محیط زیستی مطرح می شود.

شمس احسان با بیان اینکه زباله ها در دنیای مدرن امروز ارزش ویژه تری پیدا کرده اند و از آنها برای بهبود کیفیت زندگی بشر استفاده های مهمی چون تولید انرژی می شود، افزود: درباره ارزش زباله تولید شده در تهران عدد و رقم های عجیب و غریبی بیان می شود که درباره آن بهتر است مدیران شهری نظر دهند. متوسط تولید زباله در ایران ۲ برابر نرخ جهانی به ازای هر فرد است که رقم بالایی است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، بنابر برخی داده ها در برخی مناطق تهران این آمار بیش از یک کیلوگرم به ازای هر فرد است. در بحث ساماندهی زباله ها در تهران باید این عدد و رقم ها را جدی تر گرفت و برای آن برنامه داشت. ضمن اینکه آسیب های اجتماعی که در حول آن وجود دارد را نیز باید جدی تر فرض کرد و برای آن برنامه داشت.

اکثر کودکان زباله گرد اتباع غیرایرانی و مهاجر به ایران جذب مافیای پسماند شده‌اند

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از تعداد کودکان زباله گرد داریم؟ گفت: آمار دقیقی در این باره وجود ندارد که خود یکی از ضعف های اصلی برای تصمیم گیری و تصمیم سازی است، اما رئیس اورژانس اجتماعی کشور در اردیبهشت ماه اعلام کرد که به نقل از سازمان های مردم نهاد عدد چهار هزار نفر اعلام شده است. نکته مهم اینکه اکثر کودکان زباله گرد اتباع غیرایرانی و مهاجر به ایران هستند که به دلیل شرایط خاص و دشوار مهاجرت به این شغل روی آورده و جذب مافیای پسماند شده‌اند.

منبع: ایسنا

کد خبر 545541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.