مرحوم پرورش شخصیت قرآنی داشت/ تلاش کنیم تا با رفتار خود وحدت را بین مردم بیشتر کنیم

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه بیشتر از ثروت، مقام و موقعیت و قدرت اجرایی و سیاسی فرد است که انسان‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد، گفت: بسیاری افراد تا زمانی که پست و مقام ندارند حرف از خدا و پیغمبر می‌زنند، اما به محض اینکه در جایگاه بالایی می‌گیرند همه چیز را فراموش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در آئین بزرگداشت مرحوم سیدعلی اکبر پرورش که شب گذشته در حسینیه بنی فاطمه اصفهان برگزار شد، سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در پیامی که به صورت ویدئویی پخش شد، اظهار کرد: علی‌اکبر پرورش یک شخصیت ملی، دینی، انقلابی ارزشمند و یک چهره سیاسی و مبارز بود که مسئولیت‌های اجرایی سطح بالای حاکمیتی داشت.

وی افزود: در کشور ما انسان‌های برجسته علمی‌، دینی و قرآنی که قطعاٌ هویتی متعلق به خودشان دارند وارد فعالیت‌های سیاسی و اجرایی می‌شوند و به دلیل مقتضیاتی که این مسئولیت‌ها دارد آن شخصیت واقعیشان تا حد زیادی تحت‌الشعاع مسئولیت‌هایشان قرار می‌گیرد و خیلی از مردم و جوان‌هایی که با ویژگی‌های آن شخصیت آشنایی واقعی ندارد از طریق مواضع سیاسی او قضاوتش می‌کنند تا جایی که در بعضی مقاطع آن شخصیت اصلی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، در واقع به شخصیت واقعی او ظلم می‌شود.

ضرغامی گفت: مرحوم پرورش نایب رئیس مجلس و وزیر آموزش و پرورش بود و من از جمله کسانی هستم که از روزهای اول انقلاب با ایشان آشنا و مرتبط بودم؛ در بعضی از مقاطعی که مسئولیت‌های من با ایشان ارتباط مستقیم پیدا می‌کرد همیشه مورد لطف و محبتشان قرار می‌گرفتم. او بسیاری از شُبَهات سیاسی را با بیان قرآنی حل می‌کرد.

وی گفت: اوایل انقلاب بود، یک دسته‌بندی ایجاد شده بود و سوالاتی مطرح می‌شد و نگاه‌های کمونیستی تا حد زیادی حاکم بر تفکرات اسلامی و بچه‌ها انقلابی بود؛ مثلاً هرکس ثروت و سِمتی داشت حتماً جزو شخصیت‌های منفی و محسوب می‌شد و باید با آن‌ها مبارزه می‌کردند و در نقطه مقابل هرکس که از این موقعیت‌ها برخوردار نبود انسان برجسته سالک و خوبی محسوب می‌شد و در واقع ملاک خوبی و بدی میزان برخورداری آن‌ها از ثروت و موقعیت بود و تفکرات مارکسیستی این نگاه را تقویت می‌کرد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: در این مقطع که کسی جرأت نمی‌کرد تفسیر روشنی از نگاه دینی مطرح کند، مرحوم پرورش سخنرانی خیلی خوبی کرد که مخاطب بسیاری داشت. آن مرحوم می‌گفت در سوره "ص" و آیه ۳۸ به بعد در مورد دو پیامبر صحبت می‌شود که بهترین بندگان خدا و بسیار بازگشت کننده به سمت خدا بودند یعنی اوج نگاه توحیدی و الهی بود. این دو پیامبر یکی حضرت سلیمان بود که شما از نظر ثروت و مقام و موقعیت دنیای دیگر کسی را نمی‌توانید در حد او تصور کنید پس آن حضرت باید اوج اشرافی‌گری، طاغوتی و ضد دینی باشد و دیگری حضرت ایوب (ع) بود که مورد آزمایش قرار گرفت و صبر او معروف است. در این آیات آمده وقتی خداوند به او گفت آماده باش می‌خواهیم تو را امتحان کنیم گفت من آماده‌ام و خداوند همه چیز را از او گرفت به طوری که در بعضی روایت‌ها آمده است، مریض شد و خانواده و ثروت خود را از دست داد و بیمار در گوشه‌ای افتاد.

ضرغامی بابیان اینکه موقعیت و مقام به تنهایی مانع قرب الهی یا دور شدن از پروردگار نیست، بلکه این‌ها ابزار و موقعیت‌هایی هستند که خداوند در اختیار بندگان قرار می‌دهد تا آن‌ها را امتحان و آزمایش کند، تصریح کرد: شهید مطهری در تفسیر دو آیه مربوط به آزمایش الهی در سوره فجر می‌گوید که خداوند بندگانش را آزمایش می‌کند، به یک نفر ثروت، موقعیت، امکانات و پست و مقام می‌دهد تا در راه رضای پروردگار یا در جهت خلاف آن استفاده کند. این آزمایش الهی است و نقطه مقابل آن هم به این صورت است که بعضی افراد امکاناتی دارند و شکر کرده و در خط خدا حرکت می‌کنند، اما وقتی سختی و مشکلاتی می‌آید و از راه دین خارج می‌شوند که در قرآن این بحث مشروط و در عین حال جدی است که در دو حالت انسان‌هایی که مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

وی گفت: تجربه سیاسی من در این سال‌ها حاکی از این است که بیشتر از ثروت، مقام و موقعیت و قدرت اجرایی و سیاسی فرد است که انسان‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد که آیا کسی در اوج قدرت است خدا را فراموش نمی‌کند؟ حق‌الناس را درست و به موقع ادا می‌کند؟ آیا از مسیر الهی خارج نمی‌شود؟ این یک امتحان بزرگ است‌. خیلی از افراد تا زمانی که پست و مقام ندارند همیشه حرف از خدا و پیغمبر می‌زنند، اما به محض اینکه پست و مقامی در جایگاه بالایی می‌گیرند همه چیز را فراموش می‌کنند. بعضی از آدم‌ها زمانی که پست می‌گیرند دیگر شما را نمی‌شناسند و آن آدم قبلی نیستند.

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: مرحوم آقای پرورش با بصیرت و تسلط به قرآن و درک درست از بحث‌های سیاسی توانست بچه‌های انقلاب را به خوبی هدایت کند؛ ای کاش مرحوم پرورش اکنون در میان مردم اصفهان و بین ما بود، ما مشکلات و گرفتاری‌های زیادی داریم و دوران سختی را می‌گذرانیم؛ چند وقت قبل من در اصفهان در کنار زاینده‌رود ویدئویی گذاشتم و صحبت کردم درباره اینکه زاینده‌رود آب ندارد، اما حال مردم هم خوب نیست حالا باید با این مردم با هر فکر، اخلاق و رفتاری که دارند زندگی کرد. هر کسی یک شکل مشغول است و باید با همه مردم تعامل داشت و نباید مردم را گروه گروه و دسته دسته کنیم.

ضرغامی گفت: چند سال گذشته قبل از کرونا زمانی که سخنران مراسم ۹ دی بودم آنجا خاطراتی از رفتار فتنه‌گران خدمت شما مردم اصفهان گفتم و امروز تکمیل می‌کنم. رهبر معظم انقلاب که مردم را به درستی هدایت می‌کنند و مردم را از گرد و غبار فتنه به سلامت عبور می‌دهند به فتنه‌گران و افرادی که آگاهانه و یا ناآگاهانه به دنبال آشوب می‌افتادند جمله‌ای فرمودند که چنین بود "حرف‌های حق و حتی حرف ناحقی که اعتقاد شماست معتبر است ولی زمانی که می‌بینید، دشمن با شما هم نوا شده و سواستفاده می‌کند خیلی روشن مرزبندی کنید"؛ ایشان سه گروه را برای مرزبندی مشخص کردند و گفتند ضد انقلاب، سلطنت طلب و مطرب فراری و بگویید ما با اینها نیستیم. انتقاد به رفتار مسئولان داریم، اما با اینها نیستیم، ولی فتنه‌گران این کار را انجام ندادند و حتی وقتی که در عصر عاشورای ۸۸ آن حوادث اتفاق افتاد و به ساحت امام حسین (ع) اهانت کردند، من آن زمان هم گفتم که اطلاعیه دهید و بگویید کسی که این کارها را می‌کند با ما نیست اما وقتی انسان در راه غلط می‌افتد و در سراشیبی، آرام آرام همه چیز را از دست می‌دهد؛ خیلی نکته مهمی است که مرزبندی نکردند و نتیجه‌اش آن اتفاق شد.

وی اظهار کرد: هر کس یک سلیقه و رفتاری دارد، یکی حجابش کم است یکی حجابش خوب است، یکی موسیقی دوست دارد یکی ندارد، فردی رفتار سیاسی خاصی را می‌پسند و در مجموع، انسان‌ها مختلف هستند، اما همه ایرانی هستیم و در یک خانواده‌ایم. نگاه ارزشی و انقلابی آن است که با رفتار خودمان هر طور که می‌توانیم وحدت را بین آحاد مردم بیشتر کنیم.

کد خبر 545528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.