پذیرش بیش از یک هزار کامیون به کشور در کمتر از ۲ دقیقه

سخنگوی گمرک گفت: با تلاش‌های شبانه روزی کارکنان گمرک و همکاری سازمان‌های همجوار در مرز در ۴۸ ساعت گذشته حدود ۱۴۰۰ کامیون در مرز بازرگان برای ورود به کشور پذیرش شده که میانگین زمانی آن کمتر از دو دقیقه است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی گمرک «سید روح الله لطیفی» اظهار کرد: با نزدیک شدن سال جدید میلادی و ارسال محموله‌های تجاری قبل از پایان سال و تعطیلات سال نو از سوی شرکت‌ها و در نظر گرفتن جایزه صادراتی از سوی آنکارا و نزدیک شدن مهلت انقضای مصوبه ورود کشنده‌های با سال ساخت ۳ ساله که عمدتاً سال ساخت آنها ۲۰۱۸ هست، صف‌های طولانی برای ورود محموله‌ها به مرز بازرگان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در فصل سرما قرار داریم و رانندگان قبل از ورود به پارکینگ‌های مرزی ترکیه از حداقل امکانات برخوردار نیستند با این اوصاف با هماهنگی‌های صورت گرفته با کنسولگری ایران در ارزروم و گمرک گوربلاغ ترکیه چند ملاقات مرزی صورت گرفت.

سخنگوی گمرک گفت: نخستین تاکید در این گفتگوها رعایت صف، سرعت بخشی به خروج از ترکیه و ورود به بازرگان و حتی پیشنهاد ورود تعدادی از کامیون‌ها از بازارچه مرزی ساری سو بود که پیشنهاد آخر به دلیل کمبود نیرو و امکانات در گمرک ترکیه مورد پذیرش قرار نگرفت.

لطیفی افزود: در سمت ایران نیز همه محوطه‌ها تخلیه شد تا گنجایش پذیرش کامیون افزایش یابد و حتی بخشی از تشریفات گمرکی با ترانزیت داخلی به گمرکات مقصد محول شد.

وی خاطرنشان کرد: در ۴۸ ساعت گذشته همه کارکنان و مدیران گمرک در مرز بازرگان در آماده باش کامل هستند و با وجود محدودیت در محوطه‌ها، پذیرش روزانه از ۴۵۰ کامیون به ۷۰۰ کامیون، افزایش یافته است که این امر یک اقدام جهادی است.

سخنگوی گمرک گفت: جمع کامیون‌های در حال تردد در مرز از روزی هزار کامیون عبور کرد (۷۰۰ دستگاه ورودی و ۳۰۰ دستگاه خروجی) که این میزان در بهترین شرایط در گذشته کمتر از ۹۰۰ دستگاه بود.

لطیفی ادامه داد: با اقدام‌های جهادی صورت گرفته و هماهنگی‌هایی که با طرف ترکیه‌ای و همه سازمان‌های همجوار وجود دارد، امیدواریم طی دو سه روز آینده سریع‌تر همه کامیون‌ها پذیرش شوند و روند عادی به مرز تجاری بازرگان برگردد.

وی افزود: با اضافه شدن نیروها، تخلیه محوطه‌ها و اقدام‌های شبانه روزی، از زمان ارائه اسناد هویتی به پلیس گذرنامه تا بررسی اسناد کالا و کنترل‌های مبارزه با قاچاق با احتساب همه مشکلات از جمله سامانه سازمان‌های دیگر هر کامیون در کمتر از دو دقیقه پذیرش می‌شود.

سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: ساخت و ساز استاندارد در مرزها با توجه به استانداردهای جهانی رویه‌های گمرکی، مدیریت مرزهای تجاری براساس قوانین به ویژه ماده ۱۲ قانون گمرکی و تحت امر گمرک، اصلاح فرایندها و تقویت نهاد گمرک مانند همه کشورها می‌تواند هم در مرحله ساخت و هم در مرحله عملیات و هماهنگی‌های داخلی و بین‌المللی با وحدت رویه از بروز مشکلات جلوگیری کند.

کد خبر 545451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.