افشانه بینی هپارین با عفونت کرونا مقابله می‌کند

مطالعات جدید محققان دانشگاه ملبورن در استرالیا نشان می‌دهد افشانه بینی بر پایه داروی رقیق‌کننده خون هپارین می‌تواند از ابتلا و انتشار ویروس کرونا جلوگیری کند.

به گزارش ایمنا، هپارین یک داروی رقیق‌کننده خون است که به طور گسترده برای درمان یا پیشگیری از لخته‌شدن خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این داروی به عنوان مبنای ساخت یک افشانه بینی مورد استفاده قرار گرفته که انتظار می‌رود برای مقابله با کرونا مفید باشد.

این افشانه در دمای اتاق پایدار بوده و در سراسر جهان در دسترس است؛ از طرفی استفاده از آن بسیار ساده است. ویروس کرونا از طریق بینی وارد می‌شود به محض ورود ویروس به بینی به هپاران سولفات که روی سطح پوشش سلول‌های بینی به طور طبیعی وجود دارد، متصل می‌شود. هپاران سولفات در بافت‌های بدن اغلب جانداران وجود دارد.

ماده فعال موجود در افشانه تولید شده بر مبنای هپارین، ساختاری مشابه هپاران سولفات دارد و به محض ورود ویروس به بینی، مانند مار پیتون به دور پروتئین اسپایک ویروس می‌پیچید و مانع از آلوده شده شخص به ویروس و انتشار آن می‌شود.

محققان امیدوارند پس از آزمایش‌های بالینی بتوانند این افشانه را برای تمام افراد، به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر مانند سالمندان، زنان باردار و بیماران با سیستم ایمنی ضعیف مورد استفاده قرار دهند.

این افشانه IntraNasal HEpaRin نام دارد و محققان احتمال می‌دهند در جلوگیری از عفونت تمام سویه‌های کرونا مؤثر باشد. آزمایش‌های بالینی این افشانه در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز می‌شود.

منبع: ایرنا
کد خبر 545386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.