اجرای ۴۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در کشور

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۴۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری طی امسال انجام شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، پرویز گرشاسبی اظهار کرد: امسال اجرای طرح آبخیزداری برای حدود ۱.۵ میلیون هکتار برنامه ریزی شده و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال مالی در اواخر تیر ۱۴۰۱ این هدف محقق شود.

وی مجموع اجرای طرح آبخیزداری در کشور را از ابتدای شروع این طرح در سال ۱۳۳۸ تاکنون ۳۲ میلیون هکتار از اراضی کشور عنوان کرد.

گرشاسبی با بیان اینکه در کل ۱۲۰ میلیون هکتار در کشور باید عملیات آبخیزداری انجام شود، افزود: ۳۲ میلیون هکتار اراضی که زیر پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است، مربوط به مناطق فوق بحرانی از نظر فرسایش بالای خاک، تولید رسوب و شدت سیل خیزی است و با توجه به اینکه این مناطق بحرانی به اعتبار و عملیات آبخیزداری بیشتری نیاز دارد سرعت کار در دهه‌های اولیه کم بوده است.

وی درباره اعتبار پیش بینی شده برای عملیات آبخیزداری در سال جاری نیز گفت: برای امسال ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است که از این مبلغ نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: هر چند سقف اعتبار طرح آبخیزداری در قانون بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته سه برابر رشد داشته است، اما از آنجایی که جنس اعتبارات به گونه‌ای است که بخشی از آن مربوط به ردیف متفرقه و همچنین مناطق محروم است و باید از محل اسناد خزانه تأمین شود، از این رو پیمانکاران برای اجرا رقابت کمتری نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ از صندوق توسعه ملی برای فعالیت‌های آبخیزداری، اعتباری پیش بینی نشده است، ابراز امیدواری کرد در سال ۱۴۰۱ مسیر صندوق توسعه ملی برای فعالیت‌های عمرانی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی باز شود.

افزایش ۴ برابری اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای

گرشاسبی در مورد اعتبارات آبخیزداری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزود: در این لایحه اعتبارات طرح‌های تملکی دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح‌های ثابت حدود چهار برابر رشد نشان می‌دهد.

وی، اعتبارات طرح‌های ثابت در حوزه آبخیزداری در بودجه سال جاری را ۴۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات طرح‌های ثابت و ردیف‌های پایدار را ۱,۶۸۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده است.

گرشاسبی اعتبارات طرح‌های ثابت را مهم خواند و تصریح کرد: این اعتبارات برای ما از نظر نظام برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های آبخیزداری اهمیت دارد.

وی با اشاره به تصویب دو ردیف ناپایدار در بودجه سال جاری برای حوزه آبخیزداری اظهار کرد: در بودجه امسال از محل مناطق محروم مبلغ ۱,۴۴۰ میلیارد تومان و از محل ردیف متفرقه مبلغ ۱,۷۸۰ میلیارد تومان برای این حوزه مصوب شد که از این مبالغ ۲۰ درصد آن تا کنون تخصیص یافته است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در همین حال درباره میزان استحصال آب از طریق اجرای طرح‌های آبخیزداری، گفت: ارزیابی‌های انجام شده در مورد اثر بخشی ۲۵ پروژه آبخیزداری که به صورت تصادفی انتخاب شدند، نشان می‌دهد که به طور متوسط به ازای هر هکتار آبخیزداری در ایران حدود ۵۳۰ متر مکعب آب و هر هکتار آبخوانداری نیز بیش از یک هزار متر مکعب آب در سال استحصال می‌شود.

وی کاهش تبخیر، حفظ پوشش گیاهی، نفوذ آب در زمین و افزایش تولید علوفه در مراتع را از دیگر مزیت‌های آبخیزداری برشمرد.

گرشاسبی تصریح کرد: اجرای هر هکتار آبخیزداری در سال، ۱۲۰ کیلوگرم عملکرد تولید علوفه در مراتع را افزایش می‌دهد.

وی در مورد تأثیر آبخیزداری بر کاهش رسوبات و فرسایش خاک نیز اذعان داشت: در ایران سالانه کاهش رسوبات هشت تن و فرسایش خاک به طور متوسط ۱۶ تن در هر هکتار است که با انجام عملیات آبخیزداری رسوبات به چهار تن و فرسایش خاک به ۹ تن در هر هکتار تقلیل می‌یابد.

کد خبر 545264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.