نیازمند تربیت رهبران فرهنگی از میان بانوان هستیم/واکنش به ورود زنان‌ به‌ ورزشگاه‌ها

نیازمند تربیت رهبران فرهنگی از میان بانوان هستیم، ضرورت چکاپ‌های منظم برای سلامت زنان، واکنش خزعلی به ورود زنان به ورزشگاه‌ها، افزایش تعداد پزشکان خانم نسبت به آقایان، خطرات مصرف گیاهان دارویی‌در زمان بارداری و شناسایی بانوان فعال در مشاغل اقتصادی را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عاطفه سعیدی‌نژاد مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، با هدف شناخت و کمک به توانمندسازی ظرفیت‌های مردمی مسئله محور به‌ویژه در حوزه مسائل تربیتی دختران نوجوان از حسینیه انقلاب اسلامی شهر مقدس قم بازدید کرد.

وی در جلسه با مسئولین حسینیه انقلاب، مطرح کرد: طبق گفته رهبر معظم انقلاب درباره الگوی سوم زن، بانوان نیازمند اثرگذاری اجتماعی هستند که مبتنی بر حضور اجتماعی نباشد و در کنار آن حضور خانوادگی بحث جدی و پررنگی است. اما در بحث حضور اجتماعی، امروز رویکردهای مهم و مترقی وجود دارد و بجز حضورهایی از جنس خیریه و خدمات عمومی اجتماعی، بانوان الان باید در فضاهای تخصصی ورود پیدا کنند.

مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: ما در عرصه کادر فعال فرهنگی و مدیران فرهنگی خلاء داریم. در این زمینه می‌توان طراحی‌های مؤثری انجام داد تا بانوان فعال فرهنگی ما برای تربیتی، در صحنه آمادگی پیدا کنند که وقتی به جایگاهی می‌رسند، قابلیت آن را داشته باشند. در فضای فرهنگی علاوه بر نگاه کارشناسانه و آموزش، به فهم عمیقی از حیث ظرفیت توسعه وجودی نیاز داریم و باید این را در ناصیه دختران نوجوان ببینیم. مثلاً ما بحث مادری اجتماعی را داریم، واقعاً فردی که چنین قابلیت و استعداد خوبی دارد باید به‌عنوان مدیر فرهنگی تربیت شود.

وی تصریح کرد: رویکرد ما این است که از حرکت‌های مردمی محتوا محور حمایت کنیم. محتوا محور از آن رو که می‌دانند مسئله‌شان چیست و الان کجای حل این مسئله در کشور قرار گرفته‌اند و چه بخشی از مسئله را حل خواهند کرد؟ و تلاشمان این است که ظرفیت‌هایی که نزدیک به حلقه میانی شدن هستند را شناسایی کنیم و کمک کنیم که تبدیل به حلقه میانی شوند. ما در سازمان تبلیغات اسلامی و در طرح نهضت پیشرفت، تعریف مترقی از حلقه میانی داریم، ابعادی برای حلقه میانی در نظر گرفته‌ایم و جزوات مکتوب برای آن طراحی کرده‌ایم که این حلقه میانی باید در صحنه چطور پیش برود تا موفق شود.

سیوانی، مسئول مجموعه حسینیه انقلاب اسلامی دختران نیز، در خصوص معرفی مجموعه گفت: حسینیه انقلاب با پژوهش‌های میدانی کار خود را شروع کرد. و از ابتدا فضا را برای قشر معمولی و آحاد جامعه طراحی کردیم و سلایق و علایق مختلف را در نظر گرفتیم. برنامه‌ریزی میان مدت مجموعه این بوده است که به الگوی دخترانه‌ای که طراحی می‌شود، قوت دهیم و به گوش اهلش در سراسر کشور برسانیم. همچنین طراحی‌هایی برای کشورهای منطقه داشتیم و رفت‌وآمد زیادی با آن‌ها انجام شده‌است.

وی افزود: در این مدت، متولی شناسایی هیئات بانوان در کشور نیز بوده‌ایم که منجر به شناسایی دو هزار هیئت، از جمله هیئت‌های مستقل زنانه، شبکه وسیع روضه‌های خانگی و واحد بانوان هیئت‌های برادران، شده است. و از سال ۹۸ در قم میزبان تعدادی از این عزیزان، برای انتقال تجربه به آن‌ها و خدمت به تقویت شبکه هیئات بوده‌ایم. عمده مسئله آن‌ها این بوده که در یک بستر بسیار پر ظرفیت راهکاری برای جذب و تثبیت حضور جوانان و نوجوانان نداشتند.»

سیوانی در پایان گفت: در مدل معماری مفهومی حسینیه، نگاه جامعی به بحث تربیت داریم و ۹ ساحت تربیتی را از جمع‌بندی محتواهای تربیتی اساتید بزرگ این عرصه به دست آورده‌ایم و طبق این ساحت‌ها، زیربنای طراحی خود را انتخاب کردیم. ما مؤلفه‌های اصلی نهضت امام حسین (ع) و انقلاب اسلامی را شناسایی کردیم و در هر دو مقوله، عقلانیت، معنویت و عدالت، جز ارکان اصلی بوده و ما در بازتعریفی که از هیئت داریم برای هریک از این‌ها عملیات متناظر با خودش را طراحی می‌کنیم. اما همه این‌ها برنامه درونی ما است. دختران ما را به یک پاتوق دخترانه و کافه می‌شناسند که هیئت‌های باحال و اردوهای فوق‌العاده برگزار می‌کند. اما پشت صحنه خودمان می‌دانیم کدام پازل را با چه هدف و محتوایی به مخاطب بدهیم.

مصرف گیاهان دارویی در زمان بارداری می‌تواند خطرناک باشد

بارداری یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی یک زن است که با تغییرات جسمی و روانی بسیاری همراه است که می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در این دوره، زنان از گیاهان دارویی برای مشکلات مختلف مانند تهوع و استفراغ، کم‌خونی، دیابت، فشار خون بالا، عفونت، خستگی، کم‌خوابی، یبوست و استفاده می‌کنند.

پژوهشگران با انجام یک مطالعه در خصوص میزان مصرف و نگرش زنان باردار درباره مصرف گیاهان دارویی، اظهار کردند با توجه به فراوانی نسبتاً بالای استفاده از گیاهان دارویی در دوران بارداری و آگاهی کم در مورد آن، اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی در مورد گیاهان دارویی در دوران بارداری، اهمیت بسیار زیادی دارد

اگرچه گیاهان اثرات مفید زیادی دارند، مصرف این محصولات نیز می‌تواند خطرناک باشد. این خطرات به دلیل خود محصول یا تداخل این داروها با درمان پزشکی بیمار است. بسیاری از افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند، از مضرات آنها آگاه نیستند. علاوه بر این، برخلاف داروهای شیمیایی، دوز دقیق و مطمئن فرآورده‌های گیاهی هنوز مشخص نشده است.

استفاده از این محصولات در دوران بارداری، بر اساس این باوری است که استفاده از مکمل‌های گیاهی و داروهای گیاهی بی‌خطر هستند، این تصور غلط در خصوص استفاده از گیاهان دارویی منجر به آن می‌شود که زنان، مصرف این محصولات و عوارض جانبی آن‌ها را به پزشک گزارش نکنند.

بانوان فعال در مشاغل اقتصادی شناسایی شدند

مشاور زنان و امور خانواده وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اظهار کرد: هرچند رویکرد و اولویت اول ما بحث خانواده و تحکیم جایگاه بانوان است اما اکنون بانوان ما که نیمی از سرمایه اجتماعی هستند وارد حوزه فعالیت‌های مشاغل شده‌اند تا به اقتصاد خانواده در شرایط بحرانی کمک کنند.

فاطمه السادات حسینی افزود: یکی از حمایت‌های دولت باید از این بانوان باشد تا بتوانند به خانواده و جامعه کمک کنند، سامانه شناسایی بانوان در مشاغل مختلف اقتصادی با نام سمابانو در استان کرمان ایجاد شده تا موانعی که در مسیر اشتغال و کارآفرینی آنها وجود دارد برطرف شود.

وی تاکید کرد: با همکاری ۱۰ انجمن تاکنون در سطح کشور بانوانی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط دارند شناسایی شده اند، البته این شناسایی در استان‌ها همچنان در حال انجام است.

چکاپ‌های منظم برای سلامت زنان ضروری است

متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه چکاپ‌های منظم برای سلامتی زنان ضروری است، اظهار کرد: بانوانی که ازدواج کرده‌اند باید حداقل سالی یک بار برای چکاپ مراجعه کنند و در صورتی که دچار مشکلی شده و تحت درمان هستند توصیه بر مراجعه شش ماه یکبار است.

سوزان پیروان در مورد تأثیر ابتلاء به کرونا بر سیستم بدنی زنان اضافه کرد: با ورود انواع سویه‌های ویروس کرونا به بدن، دوران قاعدگی برای مدتی دچار اختلال می‌شود که توصیه به بانوان جهت پیشگیری از بروز این اختلالات، تزریق واکسن کرونا است.

وی تاکید کرد: پس از واکسیناسیون هم دیده شده که تغییراتی در دوران قاعدگی رخ می‌دهد اما کوتاه مدت است و تمام می‌شود، به طور کلی زنان با مشاهده هر گونه تغییر در این دوران باید به متخصص مراجعه کنند تا درمان سریع‌تر صورت پذیرد.

واکنش خزعلی به ورود زنان به ورزشگاه‌ها

در بازدید از تمرین تیم ملی فوتبال زنان در مورد ورود زنان به ورزشگاه در دیدارهای انتخابی جام جهانی فوتبال، اظهار کرد: جلسات در حال برگزاری است و امیدوار هستیم زودتر نتیجه اعلام شود.

انسیه خزعلی در پاسخ به این پرسش که امکان دارد در بهمن، زنان بتوانند برای بازی‌های تیم ملی در ورزشگاه حاضر باشند، تاکید کرد: این موضوع منوط به تصمیم گیری کلان در دولت است و جلساتی در حال برگزاری است و امیدوار هستیم این کار انجام گیرد.

وی در واکنش به این موضوع که اگر اجازه ورود زنان به ورزشگاه نداده نشود، احتمال تعلیق وجود دارد، تصریح کرد: اجازه بدهید تصمیم‌گیری شود، سپس نتیجه اعلام خواهد شد.

تعداد پزشکان خانم از تعداد پزشکان آقا بیشتر شده است

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: در تاریخ پزشکی ایران و شاید جهان عمده پزشکان مرد بودند و مثال‌های زیادی هم در این باب داریم و تا همین ۵۰ یا ۶۰ سال اخیر وضعیت این گونه بود اما بعد شرایط تغییر کرده و حالا ورود بانوان به رشته پزشکی و رشته‌های وابسته خوب بوده و طبیعتاً بیشتر شده است.

عبدالرسول صداقت تاکید کرد: در خصوص کمبود کادر درمانی خانم باید بگویم این بحث چندان مطرح نبوده و شاید امروز افراد به خاطر وجود فضاهای مجازی حساسیت‌هایی را در این زمینه مطرح می‌کنند، به نظرم قبل از ورود فضاهای مجازی این قضیه کمتر مطرح بوده است.

کد خبر 545216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.