شناسایی آنتی‌بادی‌هایی که اومیکرون را خنثی می‌کند

گروهی از محققان موفق شدند آنتی‌بادی‌هایی را شناسایی کنند که اومیکرون و دیگر گونه‌های ویروس کرونا را خنثی می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان آفریقای جنوبی ماه گذشته گونه جدیدی از ویروس کرونا را شناسایی کردند که دارای جهش‌های چندگانه است، سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی کرد و اعلام کرد که موارد ابتلاء به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت دو برابر می‌شود، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سرعت انتقال‌پذیری بسیار بالایی نسبت به گونه‌های دیگر از جمله دلتا دارد.

یک تیم بین‌المللی از محققان موفق شدند آنتی‌بادی‌هایی را شناسایی کنند که قادر است اومیکرون و دیگر گونه‌های ویروس کرونا را خنثی کند. این آنتی‌بادی‌ها نقاطی از پروتئین اسپایک ویروس را هدف قرار می‌دهند که در جهش‌های ویروس بدون تغییر باقی می‌مانند. با مشخص شدن عملکرد این آنتی‌بادی‌ها، می‌توان واکسن و روش‌های درمانی را توسعه داد که نه تنها اومیکرون بلکه همه گونه‌های ویروس کرونا را خنثی کند.

سویه اومیکرون ویروس کرونا دارای ۳۷ جهش در پروتئین اسپایک است که برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می‌شود. این تعداد جهش غیرعادی می‌تواند توجیهی برای گسترش سریع این گونه باشد. محققان به منظور ارزیابی تأثیر این جهش‌ها یک ویروس غیرفعال و غیرقابل تکثیر به نام شبه ویروس را مهندسی کردند تا مانند ویروس‌های کرونا قادر به تولید پروتئین‌های اسپایک روی سطح خود باشد، سپس شبه ویروس‌هایی تولید شد که دارای پروتئین‌های اسپایک با جهش اومیکرون و مشابه سویه‌های اولیه کرونا بود.

محققان در ابتدا این موضوع که نسخه‌های مختلف پروتئین اسپایک تا چه میزان به پروتئین روی سطح سلول متصل می‌شود را ارزیابی کردند و ویروس از پروتئینی به نام ACE2 برای چسبیدن و وارد شدن به سلول استفاده می‌کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که پروتئین اسپایک گونه اومیکرون نسبت به پروتئین اسپایک گونه‌های اولیه ویروس کرونا ۲.۴ برابر بهتر به ACE2 متصل می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.