امشب شاهد مقارنه سیاره زهره و عطارد باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: امروز -چهارشنبه هشت دی ماه- سیاره زهره با جدایی زاویه‌ای چهار درجه و ۱۳ دقیقه قوسی از سمت شمال عطارد عبور می‌کند.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروز -چهارشنبه هشتم دی ماه- سیاره زهره و عطارد در آسمان ما نزدیک به هم قرار خواهد داشت و سیاره زهره با جدایی زاویه‌ای چهار درجه و ۱۳ دقیقه قوسی از سمت شمال عطارد عبور می‌کند. این دو جرم از موقعیت رصدخانه لارستان حوالی ساعت ۱۷:۲۴ در وضعیتی با ۱۲ درجه بالاتر از افق جنوب غربی قابل مشاهده خواهد بود، سپس به سمت افق فرو می‌رود و یک ساعت و ۱۸ دقیقه بعد از خورشید یعنی ساعت ۱۸:۲۶ غروب می‌کند.

وی افزود: قدر سیاره زهره منفی ۴.۴ و عطارد منفی ۰.۷ است و هر دو در صورت فلکی قوس قرار دارد. این دو سیاره داخلی در فاصله زاویه ۱۷ درجه از خورشید که در این زمان از سال در صورت فلکی قوس است، قرار خواهد گرفت. رصد این پدیده به دلیل نزدیکی به افق کمی دشوار است و در صورت رصد با ابزار باید محتاط بود، زیرا فاصله زاویه‌ای اجرام از خورشید کم است و ممکن است آسیب‌های جدی به چشم وارد شود.

رصد خوشه ستاره‌ای NGC در صورت فلکی تک شاخ

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: خوشه ستاره‌ای باز NGC ۲۲۴۴ -چهارشنبه هشتم دی ماه- با قدر ۴.۸ در سحابی رزت یا گل سرخ در صورت فلکی تک شاخ قابل رصد است و حدود نیمه شب به بالاترین ارتفاع خود در آسمان می‌رسد. این جرم آسمانی با میل چهار درجه و ۵۶ دقیقه قوسی در عرض‌های جغرافیایی بین ۷۴ درجه شمالی تا ۶۵ درجه جنوبی قابل مشاهده است. این جرم بسیار ضعیف است و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود، اما از طریق یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ کوچک قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: خوشه ستاره‌ای NGC ۲۲۴۴ از موقعیت رصدخانه لارستان، بین ساعات ۱۹:۱۳ تا ۰۴:۳۶ در آسمان حضور دارد و ساعت ۲۳:۵۴ در وضعیتی با ۶۷ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.

کد خبر 545097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.