اجرای کشت قراردادی گندم در مزارع دیم و آبی در سال زراعی آینده

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال زراعی آینده، کشت قراردادی گندم در مزارع دیم و آبی انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «علیرضا مهاجر» در دومین جلسه کشت قراردادی گندم با بیان اینکه در شرایط فوق بحرانی از اوایل انقلاب تاکنون قرار داریم، اظهار کرد: در سال زراعی گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹) خشکسالی داشتیم که این خشکسالی برای سال زراعی جاری نیز ادامه دارد، یعنی در سال گذشته کم‌آبی داشته‌ایم اما به دلیل سال پر آب قبل از آن، کمی آب ذخیره در سدها داشتیم، اما شرایط خشکسالی برای سال جاری متفاوت است.

وی با بیان اینکه سالیانه ۶ میلیون هکتار گندم در کشور کشت می‌شود که چهار میلیون هکتار آن دیم و ۲ میلیون هکتار آن آبی است، گفت: اگر عملکرد گندم آبی کمتر از پنج میلیون تن در یک میلیون هکتار باشد، از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه نیست و تولید گندم نباید کمتر از ۱۰ میلیون تن باشد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، یکی از دلایل کاهش تولید گندم در کشور را عدم استفاده کافی کود توسط کشاورزان عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه بر کشاورزان خرد، بزرگ مالکان نیز از کود به اندازه مورد نیاز استفاده نمی‌کنند.

مهاجر با تاکید بر اینکه عدم استفاده از کود در همه استان‌ها وجود دارد، ادامه‌داد: وقتی شاهد خشکسالی، تنش آبی و گرما هستیم باید کشاورزان از کود پتاسه و فسفاته استفاده کنند و این در حالی است که فقط از کود ازته استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: در سال جاری برای کشت قراردادی گندم در مزارع آبی، کود در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا پس از برداشت محصول هزینه آن را پرداخت کنند؛ بدین ترتیب میزان عملکرد در واحد سطح افزایش می‌یابد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سه نوع کود ازته، فسفاته و پتاسه برای تغذیه مزارع در اختیار کشاورزان گندمکار قرار می‌گیرد، گفت: کشاورزان باید با توجه به دستورالعمل‌ها از همه این کودها استفاده کنند و فقط به یکی از آن‌ها اکتفا نکنند.

مهاجر گفت: برای سال زراعی آینده، کشت قراردادی گندم در مزارع دیم و آبی انجام خواهد شد.

کشت قراردادی بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی

در این جلسه، «سهراب سهرابی» سرپرست مجری طرح گندم با اشاره به اینکه نخستین جلسه کشاورزی قراردادی گندم در سطح ملی با حضور استان‌ها در ۲۶ آبان ماه سال جاری برگزار شده است، گفت: کشت قراردادی گندم بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی مورد تاکید قرار گرفت و پس‌ازآن نیز دستورالعمل‌های مرتبط با حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزانی که در کشاورزی قراردادی وارد خواهد شد، ابلاغ شد.

وی افزود: با دستور وزیر جهاد کشاورزی کشت قراردادی گندم در هفت استان با محوریت شرکت بازرگانی دولتی ایران و ۱۰ استان نیز توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی آغاز شده است.

هدف‌گذاری ۲۵۰ هزار هکتاری کشت گندم آبی در ۷ استان

«حسن حنان» عضو هیأت مدیره و معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز گفت: امیدوارم با پیگیری‌هایی که توسط وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کشت قراردادی گندم در حال انجام است، به سمت رشد و بهره‌برداری بیشتر و حمایت از کشاورزان حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت بازرگانی دولتی هفت استان را به‌صورت پایلوت برای انعقاد کشت قراردادی با کشاورزان انجام می‌دهد، افزود: در یک فرصت زمانی بسیار کوتاه زیرساخت‌های کشت قراردادی گندم فراهم شده و دستاوردهای حاصله قابل‌قبول بوده است؛ البته به همه اهداف طراحی‌شده برای امسال نرسیده‌ایم، اما می‌توان از آن به‌عنوان یک گام پایه برای سنوات آینده برنامه‌ریزی کرد و به سمت تکامل پیش رفت.

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران، استان‌های پایلوت در نظر گرفته‌شده برای شرکت بازرگانی دولتی را بوشهر، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، گلستان و هرمزگان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با ۲۵۰ هزار هکتار هدف‌گذاری در ۷ استان تا روز گذشته ۱۴۰ هزار و ۴۲۱ هکتار قرارداد کشت قراردادی گندم منعقدشده است.

حنان تعداد کشاورزان که با آنان قرارداد منعقدشده را ۱۰ هزار و ۶۷۰ کشاورز عنوان کرد و ادامه داد: میزان کود تحویل داده‌شده توسط شرکت خدمات حمایتی در ۷ استان پایلوت ۵۴ هزار تن از نوع ازته، فسفاته و پتاسه بوده که در مزارع گندم مصرف شده است.

وی با بیان اینکه میزان قرارداد منعقدشده با بیمه محصولات کشاورزی در سطح زیر کشت ۷۴ هزار هکتار است، گفت: یعنی تقریباً در ۵۰ درصد میزان قرارداد منعقدشده برای کشت قراردادی گندم، بیمه محصول انجام‌شده است.

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: استان‌های خوزستان با ۶۵ هزار هکتار، فارس با ۳۲ هزار هکتار، گلستان با ۲۴ هزار هکتار قرارداد منعقده برای کشت قراردادی گندم را داشته‌اند.

همراهی بیش از ۴ هزار نفر برای کشت قراردادی گندم با تعاون روستایی

«اسماعیل قادری‌فر»، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز با اشاره به اینکه پس از ابلاغ کشت قراردادی توسط وزیر جهاد کشاورزی به این سازمان، با توجه به شناخت سازمان مرکزی تعاون روستایی و ارتباط با کشاورزان و حضور این سازمان به‌صورت مویرگی در جوامع کشاورزی فعالیت خود را آغاز کردیم، اظهار داشت: سعی کردیم در ۱۰ استانی که مسؤولیت اجرای طرح به تعاون مرکزی روستایی سپرده‌شده کشاورزان علاقه‌مند را همراه کنیم.

وی گفت: بر اساس آخرین اطلاعات تا روز گذشته ۸۳ هزار و ۸۵۲ هکتار سطح زیر کشت منعقدشده برای کشت قراردادی گندم با ۴ هزار و ۶۱۸ نفر کشاورز بوده است.

به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، بیمه محصولات کشاورزی در تمامی مزارع آبی به شکل کامل انجام‌شده است اما در بیمه مزارع گندم دیم با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که امیدوارم با تدابیر انجام‌شده توسط صندوق بیمه کشاورزی انجام شود.

تحویل حدود ۵۴ هزار تن کود به ۷ استان برای کشت قراردادی گندم

«حمید رسولی» مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از ابتدای ابلاغ این مصوبه به این شرکت، تنگاتنگ و همراه با شرکت بازرگان دولتی ایران در بخش پشتیبان سعی کردیم که وظیفه تأمین و تدارک کودهای کشاورزی را به نحو مناسب انجام دهیم.

وی گفت: سطح ۲۵۰ هزار هکتار در ۷ استان معرفی شد که مقادیر کود تحویلی حدود ۵۴ هزار تن بوده که با ترکیب ۲۹ هزار تن کود ازته، ۱۴ هزار تن کود فسفاته و بیش از ۱۱ هزار تن کود پتاسه مصرف‌شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای تأمین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن کود برای این طرح آمادگی دارد.

رسولی یادآور شد: برای سال آینده مقرر شده است تا در قالب کشت قراردادی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی سموم و بذور مورد نیاز کشاورزان برای استان‌های مشمول قرارداد را تأمین کند.

کد خبر 544952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.