«تاریکخانه» و «قرنطینه» در فیلم‌خانه حوزه هنری

نمایش و تحلیل فیلم‌های برگزیده سینمای ایران و جهان با حضور منتقدین و کارشناسان مطرح سینما در فیلم‌خانه حوزه هنری استان اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست سوم از فصل اول برنامه سینما اقتباس، به تماشا و تحلیل دو فیلم «تاریکخانه» به کارگردانی «رضا تاجمیر» و فیلم «قرنطینه» به کارگردانی «محمدرضا اردلان» اختصاص دارد. این نشست با حضور «میلاد آزرم» کارگردان و تهیه سینما برگزار می‌شود و دبیر نشست «محسن رهنما» برگزیده دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران است.

فیلم «تاریکخانه» بر اساس داستان کوتاه «تاریکخانه» نوشته «صادق هدایت» و فیلم «قرنطینه» بر اساس داستان کوتاه «گیاهی در قرنطینه» نوشته «بیژن نجدی» ساخته شده‌اند.

در داستان کوتاه «تاریکخانه» راوی در یک اتومبیل مسافربری با شخصی عزلت‌گزین آشنا می‌شود و پس از توقف در شهری کوچک در سر راه، دعوت او را برای گذراندن شب در خانه‌اش می‌پذیرد. شخص عزلت‌گزین تنها زندگی می‌کند. او به راوی می‌گوید که تصمیم دارد در را به روی دنیا بسته و در اتاقی تاریک در این شهر کوچک زندگی کند. روز بعد، وقتی راوی می‌رود تا با میزبانش خداحافظی کند، او را مرده می‌یابد، در حالی که پاهایش را توی دلش جمع کرده، به شکل بچه در زهدان مادرش درآمده و روی تخت افتاده است.

داستان «گیاهی در قرنطینه» نیز در لابه‌لای عبارت‌های شاعرانه با ایجاد موقعیتی استثنایی، بستری مناسب برای مطالعه رابطه بین گذشته و حال فراهم می‌آورد. فهم ساختار و چرایی چنین رابطه‌ای، موضوع اصلی این مقاله را تشکیل می‌دهد. در این مقاله با استفاده از نظریات هگل، فوکو و هاچین پیرامون رویکرد تاریخی و بهره‌گیری از روش تحلیل گرینبلت و مونتروز، حوادث و شخصیت‌های داستان، ابتدا در بافت تاریخی و فرهنگی جامعه‌ای که نجدی در آن می‌زیست قرار می‌گیرند و سپس نقش فعال تاریخ در بافت داستان تحلیل می‌شود. نتیجه این تحلیل نشان می‌دهد که آنچه موجب ایجاد اختلال در زندگی شخصیت اصلی «گیاهی در قرنطینه» می‌شود، حضور فعال گذشته ناخوشایند نسل وی است. چنین خوانشی، تاریخ را عاملی فعال در زمان حال معرفی و تداوم آن را گریزناپذیر ترسیم می‌کند.

نمایش و تحلیل فیلم‌های برگزیده سینمای ایران و جهان هر هفته روزهای سه‌شنبه در فیلم‌خانه حوزه هنری استان اصفهان واقع در خیابان آمادگاه، روبه‌روی هتل عباسی، مجتمع فرهنگی هنری سوره، برگزار می‌شود.

نمایش و تحلیل دو فیلم «تاریکخانه» و «قرنطینه» سه‌شنبه _هفتم دی‌ماه_ ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد.

«تاریکخانه» و فیلم «قرنطینه» در فیلم‌خانه حوزه هنری

کد خبر 544877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.