سرنوشت درختان نمادین کریسمس در شهرهای جهان

شهرهای اتحادیه اروپا از جایگزین‌های پایدار به عنوان راهی برای جلوگیری از قطع درختان کریسمس استقبال می‌کنند؛ شهرداری‌های بوردو و آراد تصمیم گرفتند امسال درختان را قطع نکنند و این در حالی است که پراگ به صنوبر ۲۰۲۰ خود جانی دوباره بخشید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دسامبر ماه جشن و شادی برای بسیاری از مردم جهان است که طی آن خانه‌ها، ادارات، مغازه‌ها و شهرها با تزئینات کریسمس آذین‌بندی می‌شود. در این دوران ساکنان و گردشگران منتظر نمایش درختان کریسمس بلند و زیبا با مراسم نورپردازی هستند که آغاز فصل جشن سال نو را نشان می‌دهد.

با تغییر زمان و روی آوردن دولت‌ها به شیوه‌های سازگار با محیط‌زیست، قطع درختان کریسمس دیگر جذاب به نظر نمی‌رسد، به همین دلیل، بسیاری از شهرهای اتحادیه اروپا جایگزین‌های پایداری یافته‌اند.

اوایل سال جاری، شهردار بوردو، پیر هورمیک، اعلام کرد که این شهر فرانسوی دیگر «درختان مرده» را در میادین خود نمایش نخواهد داد. جای تعجب نیست که بسیاری از ساکنان این بیانیه را بحث برانگیز می‌دانستند، در حالی که دیگران مشتاقانه جایگزین پایدار را پیش بینی می‌کردند.

شهرداری بوردو سرانجام از درخت کریسمس مورد انتظار پرده برداری کرد و اینستالیشن هنری یک هنرمند محلی را به نمایش گذاشت. این اثر هنری شامل آینه‌هایی به رنگ زمرد و شیشه‌های بازیافتی به شکل درخت کریسمس بلند بود.

سرنوشت درختان نمادین کریسمس در شهرهای جهان

امسال، شهر آراد رومانیایی نیز درختی پایدار را به عنوان نماد کریسمس انتخاب کرد. یعنی به جای قطع کردن یک صنوبر بلند و زیبا، با استفاده از شاخه‌های چوبی و رشته‌های ساتن کوچک آن را ایجاد کرد. ایجاد این درخت بدون شک فرایندی پر زحمت بود زیرا هر رشته ساتن باید به شاخه‌ها چسبانده می‌شد. علاوه بر این، شهرداری با استفاده از تزئینات از مواد بازیافتی، اثرات مخرب زیست محیطی خود را کاهش داد.

سرنوشت درختان نمادین کریسمس در شهرهای جهان

در سال ۲۰۲۰، پایتخت چک جایگزینی سازگار با محیط زیست برای درخت کریسمس نمادین خود را انتخاب نکرد بلکه متعهد شد که درخت کریسمس سال گذشته را به مبلمان خانه سالمندان تبدیل کند.

در می ۲۰۲۱، شهر پراگ اعلام کرد که به وعده خود عمل کرده است و برای خانه سالمندان در Malešice دو نیمکت باغی و چهار باغچه گل تدارک دیده است. بنابراین، پایتخت به جای قطع کردن یک درخت و دور انداختن آن در محل دفن زباله یا زباله سوز پس از پایان فصل تعطیلات، زندگی دو باره‌ای به آن بخشید.

با این اقدامات، سه شهر ثابت می‌کنند که راه‌های مختلفی برای پایداری وجود دارد. خواه این به معنای امتناع از قطع درختان باشد یا تصمیم به افزایش عمر آن‌ها، شهرداری‌ها می‌توانند راه‌های زیادی برای دوستدار محیط زیست شدن، پیدا کنند.

کد خبر 544790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.