بانک‌های ترکیه نرخ‌ سپرده را افزایش دادند

منابع بانکی و یک شرکت به رویترز اعلام کردند: بانک‌های ترکیه با افزایش نرخ وام در رقابت برای جذب سپرده‌های لیره به طرح جدید دفاعی لیره دولت واکنش نشان دادند و این چیزی است که می‌تواند برای وام‌گیرندگانی که انتظار اعتبار ارزان‌تری دارند شگفت‌انگیز باشد.

به گزارش ایمنا، نرخ سپرده‌ها از ۱۷ تا ۱۸ درصد هفته گذشته به بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت، در حالی که افزایش هزینه‌های تأمین مالی نرخ وام بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) به بیش از ۳۰ درصد رسید.

بانکدارانی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این نرخ‌ها در هفته‌های گذشته افزایش یافته بود اما در این هفته تصاعدی شدند.

طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده است که دولت از سپرده‌گذاران محلی در برابر هرگونه ضرر ناشی از کاهش ارزش در برابر ارزهای خارجی محافظت می‌کند.

یکی از منابع بانکی گفت: هیچکس نمی‌خواهد سپرده‌های لیری را از دست بدهد. ما به پایان سال نزدیک می‌شویم و ترازنامه‌ها باید خوب به نظر برسند. این طرح رقابت را افزایش داد و شاهد افزایش نرخ سود سپرده در هفته گذشته بودیم.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، متوسط نرخ وام بانک‌ها برای وام‌های لیره شرکت‌ها تا ۱۷ دسامبر از ۱۹.۶۳ درصد در هفته قبل به ۲۰.۹۱ درصد افزایش یافت.

برای سرمایه‌گذاری دو نرخ سود مناسب و تأمین مالی بلندمدت ضروری است.

یکی دیگر از منابع بانکی گفت: بانک‌ها به سپرده لیری نیاز دارند و برای افزایش دارایی‌های خود باید سپرده‌های لیری را جذاب کنند و این مورد باعث افزایش نرخ‌ها می‌شود.

بانک مرکزی تحت فشار اردوغان از سپتامبر، علیرغم افزایش تورم بیش از ۲۱ درصد، نرخ بهره خود را ۵۰۰ واحد کاهش داد و به ۱۴ درصد رساند. در پاسخ، بازدهی اوراق قرضه و نرخ وام‌های شرکتی افزایش یافت زیرا معامله‌گران یک عقب‌نشینی کامل در سیاست‌ها را پیش‌بینی کردند.

بر اساس این طرح، خزانه‌داری و بانک مرکزی زیان سپرده‌هایی را که ترک‌ها از لیر یا ارزهای رایج به ابزار جدید تبدیل کنند را جبران خواهند کرد.

منابع گفتند که بانک‌ها در پاسخ، نرخ‌ها را برای ایجاد ذخایر لیر در مواجهه با افزایش هزینه‌های تأمین مالی و انتخاب ارز همچنان بالا باز هم افزایش دادند.

اردوغان گفته است که برنامه جدید اقتصادی وی تا حدی به منظور کاهش اعتبار حساب بانکی و در عین حال افزایش صادرات است.

منبع: ایسنا

کد خبر 544507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.