غربالگری سه نوع سرطان در اصفهان انجام می‌شود

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر غربالگری سه نوع سرطان روده بزرگ، پستان و سرطان دهانه رحم را انجام می‌دهیم، در پاندمی کرونا مراجعه به مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بسیار کاهش داشت و مواردی از خدمات در دروان کرونا به طور کامل حذف شدند.

زهرا روان‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آمار ثبت سرطان سالیانه در استان اصفهان، اظهار کرد: سالانه سه هزار بیمار سرطانی جدید را در استان ثبت می‌کنیم در حال حاضر غربالگری سه نوع سرطان روده بزرگ، پستان و سرطان دهانه رحم را انجام می‌دهیم برای سرطان روده بزرگ خانم‌ها و آقایان ۵۰ تا ۷۰ ساله به مرکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: از مراجعه کننده ها در این مراکز همکاران تست اختصاصی به صورت رایگان می‌گیرند و اگر علامتی داشته باشند و تست مثبت باشد در قدم بعدی کلونوسکوپی انجام می‌شود و هر دو سال یکبار برای افراد این تست تکرار می‌شود.

آموزش موارد پیشگیری کننده از سرطان‌ها در مراکز بهداشتی

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در غربالگری سرطان پستان کار دیگری که انجام می‌شود در مراکز بهداشتی تحت پوشش معاینه رایگان برای بانوان ۳۰ تا ۷۰ سال انجام می‌دهند و نحوه انجام معاینه ماهیانه، مواردی که موجب بروز سرطان و موارد پیشگیری کننده از سرطان نیز به آنها آموزش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر در معاینه و شرح حال فرد مشکلی وجود داشته باشند برای انجام ماموگرافی و سونوگرافی به متخصصان مربوطه ارجاع داده شده تا تشخیص نهایی سرطان انجام شود.

روان‌خواه ادامه داد: برای شناسایی سرطان دهانه و گرفتن شرح حال از بانوان ۳۰ تا ۵۹ ساله هر پنج سال یکبار دعوت می‌شود و معاینه دهانه رحم برای آنها انجام می‌گیرد و تست پاپ اسمیر را هم برای آنها در مراکز بهداشتی با تعرفه دولتی انجام می‌دهند.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر مورد مشکوکی گزارش شود برای دریافت خدمات تخصصی‌تر به مرکز مربوطه ارجاع داده می‌شوند و اکنون در اصفهان در حال انجام این سه خدمت در بخش غربالگری سرطان‌ها هستیم.

پایین آمدن سطح خدمات در پاندمی کرونا

روان‌خواه تصریح کرد: در پاندمی کرونا مراجعه به مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بسیار کاهش داشت و مواردی از خدمات در دروان کرونا به طور کامل حذف شدند، برای مثال در پاندمی کرونا غربالگری سرطان‌ها به صورت کمرنگ انجام شد و تنها خدمات خیلی ضروری بیماران صورت می‌گرفت.

وی اضافه کرد: در کرونا در روند ارائه مابقی خدمات هم وقفه ایجاد شد و همه گیری این ویروس تأثیراتی در ارائه خدمات به بیماران داشت و بیماران سرطانی هم از این امر مستثنی نبودند.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: روند آموزش‌ها برای بیماران نیز به صورت مجازی وجود نداشت و بیشتر در شبکه‌های بهداشت در قالب مراقبان سلامت به خصوص در روستاهای کوچک این برنامه اجرا شده است.

روان‌خواه خاطرنشان کرد: در گروه‌های مجازی همکاران مراکز بهداشتی نکات کلیدی را به بیماران آموزش می‌دادند و برنامه این نوع آموزش‌های مجازی در سطح شهرها به مراتب کمرنگ‌تر بوده است.

کد خبر 544402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.