لوندویل، تنها در بحران‌ها

نبود امکانات و تجهیزات لجستیکی در شهرداری لوندویل، هر ساله با شروع فصل زمستان، مدیران ستاد بحران این شهر را برای مقابله با حوادث ناشی از بارش برف، با چالش و مشکلات جدی مواجه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت بحران، علمی کاربردی است که به وسیله مشاهده سیستماتیک بحران‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها، در جست‌وجوی یافتن ابزارهایی مناسب است تا بتوان قبل از هر چیز از بروز بحران‌ها پیشگیری کرد و یا در صورت بروز مشکلات غیر قابل کنترل، در خصوص کاهش اثرات بحران، نیروهای تصمیم‌گیر و همچنین بخش‌های عملیاتی سازمان آمادگی لازم در امدادرسانی سریع و بهبودی اوضاع و انجام اقدامات مؤثر را داشته باشند.

یکی از عوامل اصلی موفقیت مدیران شهری برای عبور از بحران‌ها، داشتن تجهیزات و امکانات لجستیکی مناسب و به‌روز از جمله ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین است که در هنگام حوادث ناشی از بارش برف، برای بازگشایی خیابان‌های اصلی و فرعی و راه‌های مواصلاتی و خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان، نقش به سزایی دارد.

شهر ساحلی و گردش پذیر لوندویل با داشتن طبیعتی بکر و آب و هوایی معتدل در حاشیه دریای خزر و جاده ترانزیتی رشت به آستارا واقع شده است. نبود امکانات و تجهیزات لجستیکی در شهرداری لوندویل، هر ساله با شروع فصل زمستان، مدیران ستاد بحران این شهر را برای مقابله با حوادث ناشی از بارش برف، با چالش و مشکلات جدی مواجه می‌کند.

ماشین‌آلات شهرداری فرسوده است

نعمت یاورپور، شهردار لوندویل در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرداری این شهر برای مقابله بحران و حوادث ناشی از بارش برف یک دستگاه لودر در اختیار دارد که این خودروی سنگین کاملاً فرسوده بوده و هرماه باید دو بار تعمیر و به‌روزرسانی شود.

وی با بیان اینکه دو دستگاه بابکت و بیل بکهوی شهرداری لوندویل به دلیل فرسودگی از رده خارج شده و غیر قابل استفاده است، می‌افزاید: شهرداری لوندویل در هنگام بارش برف به شدت با کمبود ماشین‌آلات و تجهیزات مواجه است.

شهردار لوندویل با تاکید بر اینکه شهرداری در زمان بارش برف برای بازگشایی معابر نیازمند ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین برف‌روب مانند گریدر و بیل بکهو است، خاطرنشان می‌کند: مدیریت شهری در بارش شدید برف سال گذشته برای پاکسازی و بازگشایی معابر این شهر، یک دستگاه گریدر را با دشواری و صرف هزینه‌ای زیاد از بخش خصوصی در اردبیل اجاره کرد.

وی با بیان اینکه اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در هنگام بارش برف فقط جاده ترانزیتی را پاکسازی و بازگشایی می‌کند، می‌افزاید: در خیابان‌های فرعی از جمله آبشار که ساکنان حدود هشت روستا از این خیابان تردد می‌کنند و اورژانس و اداره برق نیز در این منطقه قرار دارد، هنگام بارش برف خیابان کاملاً بسته می‌شود که شهرداری برای بازگشایی آن نیازمند گریدر است.

یاورپور یادآور می‌شود: در زمستان سال گذشته، بارش برف باعث مسدود شدن راه ارتباطی روستاهای خلیله سرا و باش محله لوندویل شده بود که شهرداری با کمک گریدر اجاره‌ای این مسیرها را بازگشایی کرد.

شهرداری توانایی خریداری ماشین آلات سنگین را ندارد

وی با بیان اینکه کل بودجه شهرداری لوندویل در سال ۱۴۰۰، هشت میلیارد تومان است و شهرداری با چنین بودجه‌ای توانایی خریداری بیل بکهو و گریدر را ندارد، تصریح می‌کند: مدیریت شهری لوندویل در سال ۱۳۹۸، یک دستگاه بیل بکهو از سازمان شهرداری و دهیاری‌ها کشور درخواست کرد و با آماده کردن ۱۳۰ میلیون تومان سهم پرداختی خود، در پاییز همان سال در نوبت دریافت بیل بکهو بود، که متأسفانه علی‌رغم وعده مسئولان، این ماشین در آخرین لحظات در اختیار شهرداری دیگری قرار گرفت.

شهردار لوندویل با بیان اینکه شهرداری این شهر در سال‌های گذشته، از امکانات شهرستان آستارا هیچ سهمی نداشته است، تصریح می‌کند: مسئولان شهرستانی و استانی تاکنون در جهت تأمین تجهیزات و ماشین آلات به شهرداری لوندویل هیچ گونه کمکی نکرده‌اند.

وی می‌افزاید: از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و مدیریت بحران استانداری گیلان انتظار داریم حداقل یک دستگاه بیل بکهو یا گریدر در اختیار شهرداری لوندویل قرار دهند، تا بتواند در هنگام بارش برف، با پاکسازی و بازگشایی معابر، خدمات رسانی مناسبی به شهروندان ارائه کند.

یاورپور با بیان اینکه شهرداری‌های شهرهای کوچک از داشتن امکانات لجستیکی محروم هستند، تاکید می‌کند: مسئولان باید به تأمین تجهیزات شهرداری‌های شهرهای کوچکی مثل لوندویل که در جاده ترانزیتی رشت به آستارا واقع شده و نیازمند ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین برای بازگشایی مسیر در زمان بارش برف است، توجه‌ای ویژه‌ای داشته باشند.

لوندویل از صادرات هیچ سهمی ندارد

سینا عسگرپور، سخنگوی شورای اسلامی شهر لوندویل نیز می‌گوید: ماشین آلات شهرداری این شهر فرسوده و از رده خارج شده و در هنگام بارش برف برای بازگشایی معابر، مدیریت شهری با مشکل مواجه است‌.

وی با بیان اینکه شهرداری لوندویل برای مدیریت بحران در زمان بارش برف فاقد هرگونه تجهیزات و ماشین‌آلات برف‌روب است، می‌گوید: شهرداری به شدت نیازمند یک دستگاه گریدر یا بیل بکهو است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر لوندویل می‌افزاید: علی‌رغم اینکه لوندویل در جاده ترانزیتی و مسیر کریدور شمال_جنوب واقع شده و تردد کامیون‌های ترانزیتی در این مسیر زیاد بوده و همواره به زیرساخت‌های جاده‌ای این شهر آسیب وارده کرده است، اما همیشه در سایه شهرستان آستارا بوده و تاکنون از درآمد حاصل از صادرات آن هیچ گونه سهمی نداشته است.

عسگرپور با تاکید بر اینکه مسئولان متولی باید با بازنگری دقیق در بخش صادرات شهرستان آستارا، بخشی از درآمد حاصل از آن را به لوندویل اختصاص دهند. می‌گوید: لوندویل شهری نوپا و در حال توسعه بوده و بودجه شهرداری تأمین کننده رفع نیازها و انتظارات شهروندانش نیست، لذا از مسئولان انتظار می‌رود. به این شهر گردش پذیر نگاه ویژه‌ای داشته باشند و با اختصاص اعتبارات ویژه، تجهیزات و ماشین‌آلات لازم به شهرداری لوندویل، مدیریت شهری را خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان یاری کنند.

گزارش از: محمدرضا رشیدی خبرنگار شهری ایمنا

کد خبر 544384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.