برنامه محوری و حرکت اصولی برای هزینه‌کرد منابع شهری

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از وعده‌های شورا برنامه محوری و حرکت اصولی برای هزینه‌کرد منابع شهری در مسیر راهبردی بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: در سند راهبردهای شورای شهر ۵۴ توصیه راهبردی و سیاستی را به شهرداری اعلام و ۲۴ شاخص کمی و راهبردهای ارزیابی برخط را تعریف کردیم.

علی صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شورای اسلامی شهر قوه قانون‌گذاری و نظارت شهر است و ابعاد فعالیت آن شهر و روستاهایی است که منتخبان بر اساس حضور مردم برای آن منطقه انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه شورا با بعضی تفاوت‌ها، کار نظارتی و قانونگذاری را در ابعاد ملی انجام می‌دهد، افزود: شورا یک مجلس شهری است که قانون‌گذاری و ریل‌گذاری قانونی و نظارت در حوزه اجرای امور شهر را انجام می‌دهد و تنها تفاوت آن با مجلس انتخاب شهردار است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: از زمان انتخابات شورای ششم که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه امسال برگزار شد و به صورت رسمی فعالیت خود را از ۱۴ مرداد ماه آغاز کرد، تاکنون ۲۳ جلسه علنی و ۱۰۰ جلسه کاری به شکل مختلف را پشت سر گذاشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به حجم انتظارات و مطالبات مردمی در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و مسائل رفع نشده و بر زمین مانده، اعضای شورا ۴۸ ساعت پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات، فعالیت خود را با برگزاری جلسات متعدد آغاز کرد.

صالحی با بیان اینکه در مسیر خدمت‌رسانی نباید هیچ فرصت و ثانیه‌ای را از دست داد، افزود: شورای ششم با سه دستور جلسه انتخاب شهردار، آشنایی با وضع موجود و منشور راهبردی شورای شهر، مقدمات انتخابات داخلی شورا از جمله انتخاب هیئت رئیسه و تعیین رئیس کمیسیون‌ها را قبل از استقرار رسمی اعضای جدید انجام داد.

وی افزود: به محض استقرار اعضای جدید شورا، فرایند خدمت‌رسانی به شهروندان آغاز شد و تلاش کردیم متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته عمل کنیم، در عین حال مشارکت مردم در فرآیندها یک اولویت و ضرورت بود و از ابتدا در انتخاب شهردار به عنوان مهم‌ترین وظیفه و حقی که بر گردن شورا بود، نظر شهروندان را دخیل کرده و با راه‌اندازی سایت و سامانه پیامکی، مصادیق و ویژگی‌های شهردار مورد انتظار مردم در شهر تاریخی گنبدهای فیروزه‌ای را با آنها به مشورت گذاشتیم که خروجی آن انتخاب یک شهردار فرهنگی برای شهر فرهنگی اصفهان بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پس از استقرار رسمی شورای ششم، مسئله نظارت در حوزه سلامت اداری، قانون‌گذاری مؤثر، مطالبه مردم در زمینه در دسترس بودن اعضای شورای شهر و رابطه مستمر با آنها، همگرایی در شهر با شعار «اصفهان من شهر زندگی» که لازمه آن در کنار هم بودن همه گروه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز است، مطالبه‌گری حقوق مردم در سطح استان و ملی و توجه ویژه به مناطق کم‌برخوردار و توزیع عادلانه خدمات و مسائل مهم آلودگی هوا و آب که از حوزه اختیارات شهرداری خارج بود، جز اولویت‌های شورای اسلامی شهر قرار گرفت.

وی افزود: برای اعضای شورای اسلامی شهر به صورت قانونی تا سقف ۶۰ ساعت حق‌الجلسه تعریف شده، اما میانگین حضور اعضا در ماه بیش از ۲۰۰ ساعت است تا همه مطالبات با همت جهادی پیگیری شود.

برنامه محوری و حرکت اصولی برای هزینه‌کرد منابع شهری

صالحی با تاکید بر لزوم تلاش برای دستیابی و تحقق چشم‌اندازهای تعریف شده در شورای ششم، گفت: برای سلامت اداری، نظارت‌های شورا را به واسطه کمیسیون پایش شورای شهر تقویت کرده و فرآیندهایی که در آن اشکال وجود داشت را احصا کردیم، همچنین طرح شفافیت که مراحل آخر را در کمیسیون‌های شورا طی می‌کند و به زودی برای تصویب به صحن شورا می‌رود و در آن مسائلی که دغدغه مردم در حوزه شهرداری و شورای اسلامی شهر و ارتقای شفافیت مصوبات شورا بود، مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: منشور شورای شهر به عنوان یک سند ۲۵ صفحه‌ای که جهت‌گیری چهار سال آینده شهر را در کنار برنامه‌های عملیاتی مشخص کرده و برای بهبود وضعیت و کیفیت زندگی در شهر نیاز بود، در چارچوب یک سند تدوین شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: راهبردهای بودجه ۱۴۰۱ به عنوان گام ابتدایی برای ایجاد تحول در شهر تصویب و تلاش شد آنچه که از گذشته ریل‌گذاری شده بود را بهبود بخشیم و اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از وعده‌های شورا برنامه محوری و حرکت اصولی برای هزینه‌کرد منابع شهری در مسیر راهبردی بودجه ۱۴۰۱ بوده است، گفت: در سند راهبردهای شورای شهر ۵۴ توصیه راهبردی و سیاستی را به شهرداری اعلام و ۲۴ شاخص کمی و راهبردهای ارزیابی برخط را نیز تعریف کردیم تا بتوانیم تحقق برنامه‌ها را دنبال کنیم.

صالحی تاکید کرد: در فرایند تهیه سند ۵۴ بندی برای نخستین بار بخش‌های مختلف شهرداری از جمله شورای معاونان نیز سهیم بودند و تلاش کردیم ضمن در نظر گرفتن شاخص‌های ارزیابی کمی، مسائل روز در اولویت باشد، همچنین نظرات اساتید دانشگاه در این زمینه اتخاذ شده است تا دغدغه آن‌ها در زمینه ناکارآمدی سیستم اداره شهر لحاظ شود.

وی اظهار امیدواری کرد: در حوزه اجرای این سند، ریل‌گذاری حرکت شهرداری هدفمندتر، قانونمندتر، کم هزینه‌تر، مؤثرتر و شفاف‌تر شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در خصوص تحقق همگرایی نیز جلسات متعددی در رابطه با کهنه مسائل اصفهان از جمله آلودگی هوا و مسئله آب برگزار شده است.

وی افزود: ماهانه جلسات مشترک با نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شده که خروجی آن پیش‌بینی تشکیل چند کارگروه مشترک در رابطه با مسئله بودجه شهرداری و دولت بوده است، همچنین در زمینه مناطق محروم و زاینده‌رود طرح دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود مصوب شورا شد.

بازدیدهای سرزده و نظارتی نقاط قوت شورای ششم

صالحی با بیان اینکه توجه ویژه به محلات شهر به ویژه محلات کم برخوردار، طرح‌های اشتغال برای محلات و اولویت بودجه ۱۴۰۱ برای توجه به مناطق کم برخوردار بسترهای کلانی بوده که از آغاز فعالیت شورای ششم دنبال شده است، تصریح کرد: مصادیقی که در زمینه اقدامات چهار ماه اخیر داریم شامل تسهیل فرآیندها است که به صورت جدی از حوزه شهرسازی درخواست کردیم منافذی که فرایند را طولانی کرده، کاهش یابد.

وی ادامه داد: در این مدت ضمن کاهش میزان فرآیندهای شهرسازی، تلاش کردیم مسئله عدالت را در فرآیندها و طرح‌ها در حوزه شهرسازی که به شورا واصل می‌شود همچنین در دریافت مجوز لوایح و قیمت‌گذاری دنبال کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حوزه شفافیت و سلامت اداری سامانه سوت‌زنی فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: با استفاده از سامانه سوت‌زنی خیال عوامل اجرایی از اینکه کارشان کنترل می‌شود، راحت شده است و عواملی که سو جریانی راه می‌اندازند، احساس ناامنی خواهند کرد، زیرا زودتر از آنچه تصور کنند، اطلاعاتشان در اختیار نهادهای نظارتی قرار گرفته و مردم نیز می‌توانند با این کمیسیون ارتباط برقرار کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان می‌توانند با استفاده از سامانه سوت‌زنی تخلفات را گزارش کنند، گفت: اعضای شورا در کمیته‌های نظارتی مشکلات شهروندان را شنیده و سعی می‌کنند وظیفه نظارتی خود را سیستماتیک محور کند.

صالحی اظهار کرد: بازدیدهای سرزده و نظارتی و احیای جایگاه شورای اسلامی شهر در کنار بازدیدها و حضورهای میدانی اعضای شورای شهر و ارتباط مستمر با مردم در کنار تلاش‌های مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف را نقطه قوت این دوره از شورای اسلامی شهر اصفهان می‌دانم.

کد خبر 544375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.