CISCO؛ از تولید رهیاب تا تبدیل به شرکتی جهانی

ابر شرکت سیسکو سخت‌افزارهای شبکه، تجهیزات مخابراتی و دیگر خدمات و محصولات مرتبط را طراحی، تولید و عرضه می‌کند در ابتدا شرکت CISCO فقط رهیاب‌های چند پروتکلی تولید می‌کرد، اما امروزه محصولات این شرکت در همه نقاط دنیا استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیسکو سیستمز یک ابر شرکت خوشه‌ای، آمریکایی، چندملیتی، فناوری است که در شهر سن‌خوزه مرکز سیلیکون‌ولی در ایالات کالیفرنیا قرار دارد؛ این ابر شرکت سخت‌افزارهای شبکه، تجهیزات مخابراتی و دیگر خدمات و محصولات مرتبط را طراحی، تولید و عرضه می‌کند. در ابتدا شرکت CISCO فقط رهیاب‌های چند پروتکلی تولید می‌کرد، اما امروزه محصولات این شرکت در تمامی نقاط دنیا استفاده می‌شود.

تاریخچه ابر شرکت CISCO

در سال ۱۹۸۴ لیونارد بوساک و سندی لرنر زوجی که در بخش رایانه دانشگاه استنفورد کار می‌کردند شرکت CISCO را تأسیس و پس از آن بوساک نرم‌افزار روترهای چند پروتکل را که توسط ویلیام یاگر نوشته شده بود، تکمیل کرد؛ شرکت CISCO اولین شرکت تولید رهیاب نبود، اما اولین شرکتی بود که توانست یک رهیاب چند پروتکل موفق تولید کند و این باعث برقرار ارتباط میان پروتکل‌های مختلف شبکه شد؛ هنگامی که پروتکل اینترنت تبدیل به استاندارد شد، اهمیت روترهای چند پروتکل کاهش یافت. در سال ۲۰۰۳ این شرکت موفق به دریافت جایزه ریاست جمهوری ران براون برای کیفیت عالی در روابط کارمندان و جامعه شد؛ معاون ارشد این شرکت نیز یک ایرانی‌تبار به نام محسن معظمی است.

ریشه نام سیسکو (CISCO)

این نام مخفف سانفرانسیسکو است؛ این شرکت آمریکایی که در سال ۱۹۸۴ توسط یک زوج بنا شد با توجه به اظهارات جان مرگریج کارمند ۳۴ ساله و مدیر پیشین شرکت هنگامی که مؤسسان سیسکو به سمت ساکرامنتو حرکت می‌کردند با تصویر پل گلدن گیت در نور آفتاب مواجه شده و بر این اساس نام و نماد شرکت را انتخاب می‌کنند. نماد شرکت منعکس کننده اصلیت سانفرانسیسکویی آن است.

تبدیل شرکت CISCO به سهامی عام

در سال ۱۹۹۰ این شرکت به سهامی عام تبدیل و در بازار بورس NASDAQ عرضه شد و در سال ۱۹۹۹ با هفت میلیارد دلار شرکت Cerent واقع در کالیفرنیا را خریداری کرد که این خرید گران‌ترین تجربه CISCO در آن زمان بود. در اواخر مارس ۲۰۰۰ و اوج رشد دات کام، CISCO با ارزش مالی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ارزشمندترین شرکت جهان شد و در سال ۲۰۰۷ نیز با ارزشی حدود ۱۶۵ میلیارد دلار همچنان یکی از ارزشمندترین شرکت‌ها محسوب می‌شد.

با خریداری شرکت‌های دیگر و پیوستن به CISCO، این شرکت به بازار بسیاری از قطعات دیگر شبکه نظیر دسترسی از راه دور، رهیاب‌های شعبه‌ای، شبکه خودپردازهای بانک، امنیت، تلفن اینترنتی، Ethernet Switching، Firewall و غیره راه پیدا کرد و با خرید شرکت محبوب LinkSys تولید کننده سخت‌افزار شبکه رایانه را به دست گرفته و در صدر تولیدکننده‌های قطعات کاربران عادی قرار داد.

مراکز آموزشی CISCO

شرکت سیسکو در ۱۵۰ کشور جهان مرکزهای آموزشی دارد که این مراکز به منظور تعلیم افراد برای طراحی و نگهداری شبکه‌های رایانه‌ای تأسیس شده است. مدارکی که توسط این شرکت در زمینه‌های مختلف شبکه ارائه می‌شود، عبارت است از:

CCIE - Cisco Certified Internetwork Expert (متخصص شبکه‌بندی سیسکو)

CCNP - Cisco Certified Network Professional (حرفه‌ای شبکه سیسکو)

CCDP - Cisco Certified Design Professional (حرفه‌ای طراحی سیسکو)

CCIP - Cisco Certified Internetwork Professional (حرفه‌ای شبکه‌بندی سیسکو)

CCSP - Cisco Certified Security Professional (حرفه‌ای امنیت سیسکو)

CCVP - Cisco Certified Voice Professional (حرفه‌ای تلفن اینترنتی سیسکو)

CCDA - Cisco Certified Design Associate (همکار طراحی سیسکو)

CCNA - Cisco Certified Network Associate (همکار شبکه سیسکو)

CCSI - Cisco Certified Systems Instructor (آموزش دهنده سامانه‌های سیسکو)

در گذشته مدرک CCIE پیشرفته‌ترین و بالاترین مدرک ارائه شده توسط این شرکت در زمینه شبکه‌های رایانه‌ای بود. در هرم تحصیلی این شرکت مدرک CCNA به عنوان ورود به چرخه تحصیلی و کسب علوم شبکه‌ای در قاعده هرم قرار گفته و عنوان نصب و پشتیبانی ادوات شبکه‌ای سیسکو را به خود اختصاص داده است، مدرک CCDA ویژه طراحی مقدماتی شبکه‌های سیسکو است و هم سطح با مدرک CCNA قرار دارد.

مدرک جدید CCAR

CISCO Certified Architect عنوان مدرک جدید این شرکت است که به تازگی در هرم تحصیلی سیسکو قرار گرفته، معادل دکترای تخصصی شبکه در گرایش طراحی شبکه محسوب می‌شود.

انتقادها به شرکت CISCO

یکی از انتقادهایی که به این شرکت وارده شده همکاری با کشور چین برای فیلتر اینترنت در آن کشور است؛ سیسکو تأسیسات زیربنایی لازم برای بستن وبگاه‌های دولت چین را تأمین می‌کند، اما این شرکت مدعی است که تأسیسات یا خدمات خاصی برای فیلترینگ وبگاه‌ها به هیچ دولتی فروخته نمی‌شود و تجهیزاتی که به چین فروخته می‌شود در همه جهان نیز عرضه می‌کند.

کد خبر 544343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.