میزان کشندگی کرونای "اومیکرون" چقدر است؟

"اومیکرون" از سرعت انتشار بالایی برخوردار است و اگر آن را نسبت به سویه دلتا مقایسه کنیم، یک فرد که قبلاً هم یک‌بار به ویروس کرونا مبتلا شده باشد، ۴.۵ برابر نسبت به سویه دلتا در معرض ابتلاء به سویه "اومیکرون" قرار دارد.

به گزارش ایمنا، مهدی تقدسی، با اشاره به انتشار سویه جدید کرونا در جهان اظهار کرد: این سویه جدید که " اومیکرون" نام گرفته تاکنون در بسیاری کشورهای جهان شناسایی شده و آمار مبتلایان آن روز به روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به افزایش قدرت سرایت این ویروس افزود: "اومیکرون" از سرعت انتشار بالایی برخوردار است و اگر نسبت به سویه دلتا مقایسه کنیم، یک فرد که قبلاً هم یک‌بار مبتلا شده باشد، ۴.۵ برابر نسبت به سویه دلتا در معرض ابتلاء به سویه " اومیکرون" قرار دارد.

این متخصص ایمونولوژی گفت: طبق اعلام مطالعات کالج سلطنتی انگلیس تعداد مبتلایان این ویروس هر دو روز یک‌بار حدوداً دو برابر شده و سازمان بهداشت جهانی هم طبق آماری که اعلام کرده است همین میزان سرعت انتشار ویروس را تأیید می‌کند.

وی در خصوص میزان کشندگی این ویروس هم گفت: طبق مطالعات اولیه صورت گرفته میزان کشندگی این سویه جدید نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است، اما مطالعات کالج سلطنتی انگلیس نشان می‌دهد که هنوز قضاوت در این زمینه زود است.

تقدسی ادامه داد: با توجه به اینکه مواردی از مرگ ناشی از این سویه جدید در کشورهای آمریکا و انگلیس گزارش شده، هنوز نمی‌توان قضاوت درستی در خصوص میزان کشندگی این ویروس داشت.

وی در خصوص ایمنی‌زایی واکسن‌های کرونا در برابر این سویه جدید هم گفت: مطالعات کالج سلطنتی انگلیس که در این زمینه بر روی دو نوع واکسن فایزر و آسترازنکا صورت گرفته نشان می‌دهد برای افرادی که هر دو دوز واکسن را زده‌اند، مقاومت در برابر این سویه جدید تنها بین صفر تا نهایتاً ۲۰ درصد است، اما این مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دوز بوستر (یادآور) را تزریق کرده‌اند مقاومت آنها در برابر ابتلاء به سویه جدید به ۵۵ تا ۸۰ درصد افزایش یافته است.

تقدسی تصریح کرد: البته این مطالعات نشان می‌دهد که تزریق دو دوز واکسن تأثیر خوبی در کاهش شدت ابتلاء دارد، اما در خصوص محافظت در برابر ابتلاء نیاز است افراد حتماً دوز بوستر را تزریق کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه احتمال بروز سویه‌های جدید کرونا در آینده هم وجود دارد، گفت: آنچه مهم است اینکه شیوه مقابله با این ویروس تغییری نکرده و افراد جهت پیشگیری از ابتلاء باید از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

وی افزود: در خصوص سویه جدید " اومیکرون" باز هم توصیه بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است و در کنار این دو توصیه می‌شود افراد به طور جد از استرس پرهیز کنند، چرا که استرس سطح ایمنی بدن را پایین می‌آورد.

این متخصص ایمونولوژی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر در بحث مقابله با این ویروس، تزریق واکسن و به ویژه دوز سوم واکسن یا همان دوز بوستر است.

منبع: ایسنا

کد خبر 544243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.