۹۰ درصد اماکن عمومی کاشمر سیستم اطفاء حریق ندارد

مسئول اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کاشمر گفت: طی بازدیدهای به عمل آمده ۹۰ درصد اماکن عمومی کاشمر سیستم‌های اطفاء حریق ندارند.

به گزارش ایمنا، امیر نژاد رحیم به وضعیت ایمنی اماکن عمومی کاشمر در برابر آتش‌سوزی اشاره و اظهار کرد: اکنون حدود ۳۰ درصد اماکن عمومی کاشمر فقط از تجهیزات اعلام حریق برخوردار هستند و از این میزان شاید ۱۰ درصد سیستم‌های اطفا حریق هم داشته باشند.

وی افزود: بر اساس قانون فقط از چهار سقف به بالا آتش‌نشانی می‌تواند برای بررسی سیستم‌های اعلام یا اطفای حریق ورود داشته باشد و این یک چالش جدی است.

مسئول اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کاشمر خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود با اخذ مجوزهای لازم از شورای اسلامی شهر، آتش‌نشانی به تمامی سازه‌های در حال احداث ورود کند و همه آن‌ها ملزم به داشتن سیستم اطفا حریق شوند. اینکه ۹۰ درصد اماکن عمومی کاشمر فاقد سیستم اطفای حریق هستند یک تهدید جدی محسوب می‌شود.

نژاد رحیم با بیان اینکه هر مصالحی باید تحمل و مقاومت خاصی به لحاظ زمانی در برابر حریق داشته باشد، اظهار کرد: متأسفانه بافت‌های فرسوده کاشمر هیچکدام این مقاومت را ندارد کما اینکه ساختمان پلاسکو در تهران هم به دلیل فرسوده بودن تخریب شد.

نژاد رحیم در ادامه کم‌عرض بودن معابر شهری به خصوص در قسمت جنوب شهر را یکی از مشکلات جدی در زمان خدمات‌رسانی دانست و گفت: هر چند تعداد خودرو در کاشمر افزایش یافته اما عرض خیابان‌های اصلی تغییری نکرده و این موجب شده در زمان بروز حوادث به دلیل ترافیک دچار چالش‌ها و مشکلات بسیاری شویم.

وی ادامه داد: معابر مناطق پایین شهر به گونه‌ای هستند که در مواقع اضطراری حتی یک خودروی سبک آتش‌نشانی هم برای خدمات‌رسانی با مشکلات جدی مواجه است.

مسئول اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کاشمر تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۱۵ تا ۲۰ درصد معابر جنوب شهر کاشمر کم‌عرض بوده و خودروهای آتش‌نشانی در زمان بروز حوادث با مشکل مواجه هستند و بعضاً نمی‌توانند وارد این معابر شوند.

نژاد رحیم غیر مقاوم بودن برخی منازل مسکونی را یکی دیگر از مشکلات دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه از چند سال قبل گشت اجراییات شهرداری فعال شده و از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می‌شود وضعیت ساختمان‌سازی در این شهرستان از نظر مقاومت بهتر شده است.

وی با بیان اینکه دومین گسل بزرگ کشور درونه از پنج کیلومتری کاشمر عبور می‌کند، بر ساخت و سازهای مقاوم در برابر زلزله تأکید کرد و افزود: به رغم تمامی اقدامات صورت گرفته اما در بافت‌های فرسوده شهری و جنوب کاشمر سازه‌های خشت و گلی را داریم.

مسئول اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کاشمر اظهار کرد: متأسفانه این نوع سازه‌ها کمترین مقاومت و استاندارد را در برابر زلزله دارند و در صورت بروز زلزله شاهد حوادث ناگواری در این مناطق خواهیم بود.

نژاد رحیم اضافه کرد: می‌طلبد در این خصوص متولیان پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی بافت‌های مسکونی را تسهیل کنند تا شاهد افزایش منازل مسکونی مقاوم در برابر زلزله باشیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی شهروندان زمانی که صدای آژیر را می‌شوند همکاری ندارند و بدون توجه به اتفاق رخ داده مسیر خود را ادامه می‌دهند و راه را باز نمی‌کنند.

مسئول اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کاشمر با بیان اینکه گاهی مواقع حتی به دلیل چند ثانیه دیر رسیدن ممکن است جان یک نفر را از دست بدهیم، تاکید کرد: از شهروندان درخواست می‌شود در زمان بروز حوادث فقط راه را برای نیروهای خدمات‌رسان باز نگه دارند.

نژاد رحیم گفت: مهمترین مشکل آتش‌نشانی کاشمر علاوه بر مزاحمت‌های تلفنی، ایجاد مزاحمت شهروندان در هنگام انجام عملیات است که اغلب به دلیل ناآگاهی در محل حادثه تجمع‌کرده و مسیر خودروی آتش‌نشانی را سد می‌کنند به طوری که با حضور مردم در محل حادثه، قسمتی از نیرو و انرژی مأموران برای پراکنده‌کردن مردم و دور کردن آن‌ها از محل حادثه صرف می‌شود که از کیفیت عملیات می‌کاهد.

وی از شهروندان خواست با توجه به شروع فصل سرما و پیش رو بودن زمستان نسبت به استفاده از بست، شلنگ و لوله استاندارد در بخاری‌ها، استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی استاندارد و ایجاد تهویه‌های درست و ایمن که باعث کاهش بروز حوادث می‌شود و همچنین تأثیرگذار در ایجاد حوادث است، دقت کافی داشته باشند.

منبع: ایسنا

کد خبر 544220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.