دلمیکرون چیست و چه تفاوتی با کرونا اومیکرون دارد؟

دلمیکرون مانند آلفا و بتا گونه جدیدی از ویروس کرونا نیست، بلکه ترکیبی از دو گونه موجود دلتا و اومیکرون است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش تعداد مبتلایان به گونه اومیکرون در کشورهای اروپایی نگرانی‌هایی در زمینه احتمال بروز موج سوم کووید -۱۹ در سراسر جهان ایجاد کرده است. در حالی که متخصصان و محققان در حال بررسی و شناخت ماهیت این نوع جدید ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از بروز آن هستند، به نظر می‌رسد که گونه دیگری از ویروس کرونا به نام "دلمیکرون" (Delmicron) در حال گسترش است. متخصصان معتقدند که این سویه از ویروس کرونا به میزان قابل توجهی در ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی شیوع پیدا خواهد کرد، دلمیکرون ترکیبی از گونه‌های دلتا و اومیکرون است.

دلمیکرون چیست؟

دلمیکرون مانند آلفا و بتا گونه جدیدی از ویروس کرونا نیست، بلکه ترکیبی از دو گونه موجود دلتا و اومیکرون است؛ این دو گونه با سرعت زیادی در غرب در حال گسترش است. گونه دلتا ویروس کرونا از اواسط آوریل تا اواسط ژوئن غالب بود و عامل اصلی بروز موج دوم ویروس کرونا در نظر گرفته شده بود به طوری که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا بر اثر ابتلاء به این گونه جان خود را از دست دادند.

گونه دلتا باعث بروز علائم شدید بیماری کووید -۱۹ می‌شود و خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، گونه دلتا باعث بروز عوارض طولانی مدت مانند مه مغزی، درد عضلانی و ریزش مو نیز می‌شود. در حالی که گونه اومیکرون ویروس کرونا باعث بروز علائم خفیف‌تری می‌شود؛ با وجود اینکه قدرت انتقال‌پذیری این گونه از ویروس کرونا بسیار زیاد است، اما منجر به بروز علائم شدید نمی‌شود و خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ و میر را افزایش نمی‌دهد.

گونه امیکرون ایمنی ایجاد شده به دلیل مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ یا دریافت واکسن را خنثی می‌کند. علائم اولیه گونه اومیکرون شامل گلو درد، سردرد و خستگی می‌شود؛ تا کنون افراد مبتلا به این گونه از ویروس کرونا از دست دادن حس بویایی و چشایی را تجربه نکردند.

علائم دلمیکرون چیست؟

از آنجایی که دلمیکرون از ترکیب گونه‌های دلتا و اومیکرون ایجاد شده است؛ بسیار قابل انتقال است و خطر بروز علائم شدید بیماری کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد؛ البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا ماهیت این گونه مشخص شود. علائم گونه دلمیکرون ترکیبی از علائم دو گونه دلتا و اومیکرون است و شامل تب بالا، سرفه مداوم، از دست دادن یا تغییر حس بویایی و چشایی، سردرد، آبریزش بینی و گلو درد می‌شود.

به منظور پیشگیری از شیوع دلمیکرون چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

گونه اومیکرون ویروس کرونا با سرعت زیادی در بسیاری از کشورها در حال گسترش است و به نظر می‌رسد که سرعت شیوع آن در روزهای آینده به دلیل جشن‌های مربوط به سال نو و کریسمس افزایش پیدا خواهد کرد. برخی تخصصان معتقدند که گونه دلمیکرون ویروس کرونا نیز با سرعت زیادی افزایش خواهد یافت، بنابراین لازم است افراد در زمان تعیین شده واکسن کرونا را دریافت کنند و اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، عدم حضور در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب و حفظ فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

کد خبر 544126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.