آمادگی واکسن‌های ایرانی در برابر امیکرون

یک متخصص ویروس‌شناسی پزشکی گفت: برای واکسن‌های نسل بعدی نیاز است که استراتژی جدیدی ایجاد کنیم تا هنگامی که سویه جدید ویروس کرونا یعنی گونه امیکرون به ایران وارد شد، خط تولید واکسن‌ها آمادگی مقابله با آن را داشته‌ باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر عبدلی متخصص ویروس‌شناسی پزشکی و فناور واکسن کووایران برکت در یک گفت‌وگوی رادیویی، اظهار کرد: یکی از معضلات ویروس‌های تنفسی ایجاد واریانت‌های مختلف است، زیرا انتقال ویروس در افراد بسیار بوده و مداخله‌های بسیاری شکل می‌گیرد که ممکن است سبب ایجاد واریانت‌های جدید و خطرناک‌تر شود.

وی افزود: با شکل‌گیری واریانت‌های جدید و خطرناک‌تر میزان اثرگذاری واکسن‌ها کاهش می‌یابد و واکسن کووایران برکت از این نظر که فاز بالینی یک، دو و سه را از ۱۸ تا ۷۵ سال و در کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال را در ایران انجام داده است، می‌تواند پیشرو محسوب شود؛ به دلیل اینکه تمامی فازهای یک واکسن بومی باید در خود کشور انجام شود، تمامی فازهای این واکسن در ایران انجام شده و درواقع رنج سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز در حال انجام است.

این متخصص ویروس‌شناسی پزشکی ادامه داد: واکسن برکت تا به امروز علیه تمامی واریانت‌های ویروس کرونا که در کشور مشاهده شده یعنی نمونه چینی، انگلیسی، آفریقایی و در نهایت گونه دلتا که خطرناک‌ترین گونه ویروس بود از نظر ایمنی‌زایی بیش از ۸۰ درصد عملکرد داشت و در برابر واریانت دلتا از نظر تست خنثی‌سازی بیش از ۷۰ درصد اثرگذار بوده است.

وی واکسن کووایران برکت را بهتر از نمونه‌های خارجی دانست و اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت که واکسن برکت از نظر ایجاد ایمنی بسیار بهتر از سینوفارم است؛ البته هنگامی که در رابطه با اثربخشی یک واکسن صحبت می‌شود، منطقه جغرافیایی، مدیریت بهداشتی، معیشت اقتصادی ملت و تمام این مسائل مؤثر است.

عبدلی تصریح کرد: فاز سوم واکسن برکت در دوران پیک دلتا انجام شد و ۹۰ درصد افرادی که واکسینه شده بودند و تست کرونا آنها مثبت شده بود، مبتلا به گونه دلتا بودند در این هنگام تمام واکسن‌های سراسر دنیا برای پیشگیری از ویروس حدود ۵۰ درصد مؤثر بود که واکسن برکت نیز در همین رنج قرار داشت و برای پیشگیری از بستری شدن بیش از ۸۰ درصد مؤثر بود.

وی در خصوص تأثیر واکسن‌های موجود بر واریانت‌های جدید ویروس کرونا، گفت: ویروس‌های تنفسی به دلیل اینکه به سرعت منتقل می‌شود، باعث ایجاد واریانت‌های جدید می‌شود و برای جلوگیری از این اتفاق باید ۷۰ درصد جهان همزمان واکسینه شوند که این عمل ممکن نیست، زیرا بسیاری از کشورها تاکنون به طور مطلوبی واکسینه نشده‌اند.

فناور واکسن کووایران برکت ادامه داد: برای واکسن‌های نسل بعدی نیاز است که یک استراتژی جدید ایجاد کنیم تا هنگامی که سویه جدید ویروس کرونا یعنی گونه اومیکرون به ایران وارد شد خط تولید واکسن‌ها آمادگی مقابله با آن را داشته‌باشد.

وی اضافه کرد: درباره اومیکرون یک نکته مثبت و منفی وجود دارد؛ نکته منفی این گونه تغییر پروتئین اسپایگ ویروس است که هنگامی که این پروتئین کاملاً تغییر کند در واقع آنتی‌بادی واکسن اثرگذار نخواهد بود، اما با این حال بهترین حالت ممکن این است که دز سوم واکسن حتماً تزریق شود.

عبدلی اضافه کرد: در همین راه باید اقدامات اولیه انجام شود، برای این ویروس آنتی‌بادی مؤثر نیست، اما ایمنی سلولی می‌تواند بسیار نکته مثبتی محسوب شود و باید واکسن‌ها را به سمت ایمنی سلولی پیش ببریم، زیرا اگر ما به تعداد انگشت‌های دست ایمنی سلولی را به دست آوریم، می‌توانیم در برابر این واریانت‌های جدید مقاومت و از تشدید بیماری جلوگیری کنیم.

کد خبر 543849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.