بعد از تزریق واکسن کرونا چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

واکسن مهم‌ترین ابزار مقابله با ویروس کرونا است، این روزها با همه‌گیر شدن سویه اومیکرون در بیش از ۸۵ کشور دنیا، واکسیناسیون بیش از گذشته می‌تواند به عنوان سدی دفاعی در برابر هجمه ویروس عمل کند تا جایی که تزریق دوز سوم واکسن را یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از ابتلاء به این سویه خطرناک می‌دانند.

به گزارش ایمنا، به نقل از دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اولین نکته مهم این است که بدانیم واکسن ایجاد بیماری نمی‌کند و تنها سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند.

به این ترتیب؛ وقتی دوز اول واکسن تزریق می‌شود سیستم ایمنی بدن شروع به فعالیت می‌کند و آنتی‌بادی لازم را می‌سازد.

در برخی از افراد فعال شدن سیستم ایمنی می‌تواند با علائمی نظیر تب، قرمزی محل تزریق و … همراه باشد.

بنابراین، در صورتی که ویروس کرونا وارد بدن شود، سیستم دفاعی بدن که از قبل آماده شده، ویروس را شناسایی کرده و از بین می‌برد و از ایجاد بیماری شدید جلوگیری می‌کند.

همچنین با زدن دوز دوم واکسن، سیستم ایمنی بدن مجدداً تمرین کرده و ورزیده‌تر می‌شود و برای مدت طولانی‌تری ایمن می‌شویم.

البته در مورد سویه اومیکرون، تاکید متخصصان بر تزریق دوز سوم واکسن کرونا در صورت گذشت سه تا چهار ماه از تزریق دوز دوم است. بر همین اساس هم وزارت بهداشت، تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال که سه تا چهار ماه از زمان تزریق دوز دوم آنها گذشته است را آغاز کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، این که دوز سوم مانند دوزهای اول و دوم یا متفاوت از آنها باشد، هر دو از نظر علمی مورد تأیید است.

کد خبر 543713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.