رفع مشکلات مشهد نیازمند نگاه ویژه ملی است

شهردار مشهد گفت: امروز مشکلات مشهد، در خود شهر حل نمی‌شود. حل مشکلات مشهد به توجه و نگاه ویژه ملی نیاز دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سید عبدالله ارجائی با اشاره به ضرورت تغییر نگاه مسئولان در سطح ملی به مشهد و مشکلات این شهر، اظهار کرد: مشهد یک «جهان شهر» است و نباید صرفاً به چشم یک مرکز استان به آن نگاه کرد، حداقل باید توجهات در حد یک شهر ملی باشد، امروز مشکلات مشهد در مشهد حل نمی‌شود و نیاز به توجه ویژه و نگاه ملی دارد.

وی افزود: معمولاً بسیاری از رسانه‌ها ایران را خلاصه در تهران می‌بینند. در صورتی که این نگاه درستی نیست. تیترهای اول و صفحات رسمی به اندازه ظرفیت مشهد به این شهر نمی‌پردازند، البته این موضوع مختص به خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها هم نیست. بخشی از دولت و مجلس هم نگاهی در حد یک مرکز استان به این شهر دارند.

شهردار مشهد با تاکید بر اینکه نیازمند یک بازنگری اساسی در تقسیم بندی فرصت‌ها بین پایتخت و سایر استان‌ها هستیم، افزود: استان خراسان رضوی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، متمایز است. شهر مشهد شهری است که مردم دل در گروه آن دارند و ضربان قلب آنها با نقاره‌خانه آن تنظیم می‌شود. مشهد، قلب ایران است و امام رضا، جان ایران است. باید به اندازه ظرفیت امام رضا (ع) به مشهد توجه کنیم.

وی با اشاره به حضور سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر و مسافر در مشهد، گفت: مطالبه رفع مشکل تردد زائرین به مشهد بر عهده کیست؟ اگر تردد به مشهد تسهیل شود، نه تردد مشهدی‌ها بلکه تردد زائران و ایرانیان تسهیل می‌شود.

ارجائی افزود: موضوع قطار سریع‌السیر مشهد به کجا رسید؟ موضوع انتقال آب به مشهد به کجا رسید؟ مشکل آلودگی هوای مشهد را چه کسی باید حل کند؟ این موارد نیازمند یک عزم و اراده در رسانه‌های ملی و بازگو کردن و پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: نسخه شفابخش زندگی پرتنش امروز ما سبک زندگی رضوی است. اما رسانه‌هایی که در سطح ملی کار می‌کنند، اهتمام چندانی به ترویج سبک زندگی رضوی ندارند و به معارف امام رضا (ع) نمی‌پردازند.

مشهد یک شهر بین‌المللی است

شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشهد نه تنها یک شهر ملی که یک شهر بین‌المللی است. در ۱۹ روز پیک سال مشهد به اندازه جمعیت خود زائر دارد. تا قبل از شیوع کرونا سالانه چهار میلیون زائر خارجی به مشهد سفر می‌کردند.

وی افزود: کمک به اقتصاد مشهد و اقتصاد زیارت به معنی کمک به اقتصاد ایران است. توسعه اقتصاد زیارت در مشهد به معنای یک حرکت اقتصادی در کشور است. پروژه‌های مشهد، پروژه‌های ملی و بعضاً بین‌المللی است. ۵۲ درصد اماکن اقامتی کشور در مشهد ساخته شده است.

ارجائی در تبیین وظایف شهرداری مشهد، خاطرنشان کرد: مردم مشهد این دوره به گفتمان انقلاب اسلامی رأی داده‌اند و شورایی برخاسته از نیروهای جوان و پاک و متخصص و انقلابی پای کار آمده‌اند. برنامه‌ای که ما تدوین کرده‌ایم و شورا هم به آن اعتماد کرده، ۱۹ گزاره چشم‌اندازی و ۱۸ چرخش تحول آفرین دارد.

وی افزود: فلسفه ذاتی مشهد امام رضا (ع) است و تمام رویدادها و برنامه‌ها و اقدامات در این شهر باید با این فضا تنظیم شود. برای این کار دو راهبرد ارائه کرده‌ایم نخست سبک زندگی «خادم- زائر- مجاور» که مشهد را تبدیل به «حرم- شهر» می‌کند. دومین راهبرد نیز تسری صفات بارز امام (ع) به شهر است.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در موضوع ورزش، ورزش بانوان، جانبازان و معلولان و ورزش همگانی را مورد توجه قرار داده‌ایم. ضمن این که در ساخت و حمل و نقل شهری نیز برنامه ویژه حمایتی برای حمایت از معلولان داریم.

وی با بیان اینکه در فضای عمرانی، اولویت اول با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و گره گشایی از مسائل اساسی است، تاکید کرد: مترو مشهد از زیرساخت‌های حیاتی حمل و نقل است که به آن پرداخته‌ایم و بنا داریم تا پایان این دوره، راه آهن، پایانه مسافربری و فرودگاه به حرم مطهر متصل شود. آیا ما باید در این کار تنها باشیم؟

ارجائی گفت: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، ساماندهی ترافیک در هسته مرکزی شهر، کاهش هزینه‌های سفر درون شهری، انضباط ترافیکی، رسیدگی به وضعیت معابر و موضوع تفکیک زباله از مبدا از دیگر برنامه‌های دارای اولویت است.

وی افزود: افزایش سرانه فضای سبز و کاهش مصرف آب، ایجاد فضاهای فرح بخش مومنانه، توسعه شهر به سمت شرق و تسهیل سفر و زیارت ارزان در مشهد از دیگر برنامه‌هایی است که به دنبال تکمیل و اجرایی کردن آن هستیم.

وی همچنین از سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف خصوصی در این شهر استقبال کرد و افزود: برای مثال از سرمایه‌گذاری در جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت زباله به صورت ویژه حمایت می‌کنیم.

کد خبر 543595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.