اگر تحریف‌ها شکسته شود، تحریم‌ها نیز شکسته می‌شود/هادیان سیاسی پرچمدار روشنگری هستند

«اگر تحریف‌ها شکسته شود، تحریم‌ها نیز شکسته می‌شود، چراکه با توجه به تحریف‌هایی که صورت می‌گیرد ما با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم که بیشتر آنها اثرات روانی است؛ اکنون گرفتار خود تحریمی هستیم. اگر تحریف‌ها شکسته شود می‌توانیم موضوعات مختلف را مدیریت کنیم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مسئولیت همگان به خصوص جوانان و افراد مؤثر بر افکار و فضای عمومی در جهت حرکت و جهاد تبیین، بایسته‌ها و اولویت‌هایی را فراروی رسانه، به منزله سازمان دهنده حرکت تبیین و جهادگر قرار می‌دهد. واقعیت آن است از حیث جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی که اکنون در جهان برپاست و رسانه‌ها را به عنوان ابزار و سازوکار اصلی نبرد میان ملت‌ها و دولت‌ها قرار داده است، شناخت درست صحنه و تأثیرگذاری بر فضای افکار و احساسات عمومی برای اینکه حقیقت وارونه نشود و باطل خود را به جای حقیقت بر افکار و قلب‌ها سیطره ندهد، ضرورت حیاتی هر رسانه و انسان دارای احساس مسئولیت است.

آنگونه که از بیانات رهبر معظم انقلاب بر می‌آید همگان، مخاطب و فعال عرصه جهاد تبیین هستند و البته جوانان و دانشجویان همچنان که مخاطب اصلی بیانیه گام دوم هم بودند، بیشتر مورد تاکید ایشان قرار گرفته‌اند. بر پایه مفهوم‌شناسی تبیین و معنی مخالف آن می‌توان گفت چه در شناساندن و معرفی حقایق و چه مقابله با تحریف‌ها و ابهام افکنی‌ها و نیز کتمان و پوشیدن حقایق انقلاب و نظام، رسانه‌ها در صدر مخاطبان جهاد تبیین هستند.

برای بررسی دقیق‌تر ابعاد جهاد تبیینی با سیدجلال حسینی، معاون سیاسی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

جهاد تبیینی در وضعیت فعلی تا چه میزان اثرگذار و برای کشور ضروری است؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید به گذشته نگاه کنیم؛ در قرن ۱۴ میلادی اندیشه در غرب بین هنرمندان شکل گرفت و این افراد اعلام کردند به پیامبر، کتاب مقدس و عالم قدس نیاز نداریم، که دلایلی همچون تاریخ‌گذشته بودن دین مسیحیت و به وجود آمدن فسادها در کلیسا بر این مسئله تأثیر گذاشته بود. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر این موضوع سوءاستفاده ملحدان بود که این افراد برای کنار زدن دین سعی داشتند از این فرصت استفاده کنند؛ افراد مرتبط دو قرن در تلاش بودند و در نهایت توانستند در قرن ۱۶ میلادی این تفکر را در بین مردم رواج دهند و آن را مدرنیته نامیدند.

مدرنیته در دستاوردهای طبیعی خوب است، اما این موضوع به مباحث اخلاقی، فرهنگی و معنویت ضربه وارد می‌کند؛ در قرن ۱۶ افراد به دنبال در دست گرفتن جهان بودند و در همین راستا عناوین مختلفی را مطرح کردند و در ادامه صدها اسم و مکتب برای آن ایجاد شد. آن‌ها برای رسیدن به اهدافشان با یکدیگر رقابت کردند و در نهایت به چهار الگو در جنگ جهانی به مرحله نهایی رسیدند که در نتیجه آن ۸۵ میلیون نفر کشته شدند.

در نهایت دو الگو به نام لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی از این جنگ خارج و نازیسم و فاشیسم حذف شد. طبق نظر این افراد گفته می‌شد هیچ الگویی با این دو مکتب رقابت نخواهد کرد. در این زمان بود که تمام اندیشمندان سیاسی معتقد بودند دین به جهان باز نخواهد گشت، اما در ادامه این موضوعات جمهوری اسلامی ایران به پیروزی رسید.

نوآم چامسکی معتقد است که افراد برای اینکه بر دنیا مسلط شوند اندیشه‌هایی را مطرح و سپس آن‌ها را به مردم قالب و به نوعی عمل کردند که جهان این موضوع را باور کرد؛ زمانی که انقلاب پیروز شد، آمریکا و شوروی با یکدیگر دشمن شدند، اما در ادامه این مسیر شوروی متوجه شد که دشمن جدیدی به نام اسلام به رهبری جمهوری اسلامی ظهور پیدا کرده است، همچنین آمریکا نیز به این نتیجه رسید و تمام تلاش خود را برای رقابت با جمهوری اسلامی به کار گرفت.

این مباحث موجب شد تا دو ابر قدرت جهان مقابل یک کشور و اندیشه قرار بگیرند که این موضوع در طول تاریخ بی‌سابقه است؛ اکنون ایران با تمام دنیا در حال جنگ است، البته این دشمنی از اوایل انقلاب شروع و منجر به هشت سال دفاع مقدس شد. اکنون با توجه به پیشرفت‌هایی که داشتیم دشمنان نمی‌توانند فکر حمله به ایران را بکنند و اکنون تهدیدهایی که صورت می‌گیرد، یک بازی سیاسی است.

قبل از شروع جنگ تحمیلی کشور ایران با تحریم‌ها مواجه بود، اما توانست از نظر نظامی به افتخارات خوبی دست پیدا کند، البته از ابتدای انقلاب با تهاجم فرهنگی رو به رو بودیم. در حال حاضر ۳۰۰ ماهواره وجود دارد که ۱۱۵ عدد از آنها بر ایران متمرکز است، ۲۶۰ شبکه مجانی هم روی مباحث ایران کار می‌کنند و در حال فرهنگ‌زدایی هستند.

اکنون دشمنان جمهوری اسلامی از جنگ نظامی با کشورمان ناامید شده‌اند پس سعی دارند با جنگ نیمه اقتصادی و تحریم‌ها جمهوری اسلامی را از پای در بیاورند؛ اکنون توجه دشمنان انقلاب بر جنگ روایتی، شناختی، فرهنگی و نرم است پس در تلاش هستند که با هزینه‌های زیاد اذهان را منحرف کنند، البته در همین راستا مقام معظم رهبری معتقد بودند که همه باید در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهند تا با مشکل مواجه نشویم.

بعضی اوقات شاهدیم برخی افراد از رضا و محمدرضا شاه حمایت می‌کنند که اگر از کسانی که در آن زمان زندگی می‌کردند درباره وضعیت کشور سوال کنیم آن‌ها بر این باورند که محمدرضا شاه یک فرد فاسد بوده و بی تدبیری‌های زیادی را انجام داده است. گزارش‌های متعددی که از گذشته وجود دارند نشان می‌دهد ایرانیان در دوره‌های قبلی وضعیت خوبی نداشتند و با قحطی مواجه بودند. همیشه باطل به تحریف حقیقت می‌پرداخته و حقیقت را به نوع دیگر بیان کرده است، پس همین موضوع موجب شده عده کثیری از افراد تعبیری را مطرح کنند که کاملاً اشتباه است و با مستندات تاریخی مطابقت ندارد؛ با توجه به این موضوعات باید به موضوع اهمیت تبیین پی ببریم و همه برای بهبود وضعیت تلاش کنیم.

اگر تحریف‌ها شکسته شود، تحریم‌ها نیز شکسته می‌شود/هادیان سیاسی پرچمدار روشنگری هستند

مهمترین وظیفه هادیان سیاسی چیست و در زمان کنونی تا چه میزان وظیفه روشنگری را بر عهده دارند؟

از نظر من در حال حاضر مهم‌ترین اقدام تبیین و روشنگری است که این وظیفه بر دوش مربیان سیاسی کشور است، البته همه وظیفه داریم خود یک هادی سیاسی باشیم و تحریف‌ها را از بین ببریم. برای رسیدن به این موضوع ابتدا می‌بایست خود مربیان سیاسی روشنگری لازم را پیدا کنند و سپس دیگران را نسبت به این موضوع توجیه کند چراکه هادیان سیاسی پرچم‌دار تبیین هستند؛ هادیان سیاسی در پیشانی جنگ قرار گرفته‌اند و جنگ نرم نیز پیشانی تمام جنگ‌ها است.

آموزش هادیان سیاسی در چه وضعیتی است و این آموزش‌ها به چه شکل انجام می‌شود؟

بیش از ۲۰ سال است که این آموزش‌ها در سپاه آغاز شده و اصفهان نیز دارای مربیان سیاسی ذخیره است، امروز در هر استان، شهرستان و روستا هادی سیاسی وجود دارد. برای آموزش این افراد دوره‌های مختلفی تحت عنوان جذب و تربیت هادی برگزار شده است، اما سعی داریم بیشتر از جوانان در این راه استفاده کنیم. همچنین کارگاه‌های هادیان سیاسی نیز هر یک ماه برگزار می‌شود که در این جلسات تبادل نظر میان افراد صورت می‌گیرد؛ در فضای مجازی و در اپلیکیشن روبیکا نیز هر هفته جلسات صوتی و تصویری را برگزار و از نظر اساتید مختلف استفاده می‌کنیم.

حدود یک سال است که در حوزه تولید محتوا نیز فعالیت‌هایی داریم و دوره‌هایی برگزار شده است که از ظرفیت افراد مختلف برای تولید محتوا استفاده می‌شود؛ در حال حاضر مردم کشور حوصله خواندن متن‌های طولانی را ندارند پس باید شرایط را با استفاده از ابزارهای جذاب به گونه‌ای فراهم کنیم تا توجه مردم را جلب کنیم. برای مباحث تخصصی حدود ۲۰ گروه خاص و تخصصی در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم در مباحث مختلف عملکرد خوبی را از خود ارائه و از ظرفیت هادیان سیاسی استفاده کنیم.

اگر تحریف‌ها شکسته شود، تحریم‌ها نیز شکسته می‌شود/هادیان سیاسی پرچمدار روشنگری هستند

هادیان سیاسی چگونه جذب می‌شوند؟

زمانی که قصد برگزاری کلاس‌های آموزشی را داریم، این موضوع را به اقشار و نهادهای مختلف ابلاغ می‌کنیم؛ سال ۹۸ در ۲۱ ناحیه دوره‌هایی را با ۶ موضوع برگزاری کردیم که زمان برگزاری این کلاس‌ها نیز طولانی بود و موضوعاتی همچون اندیشه سیاسی، مباحث اقتصادی، غرب شناسی، دشمن شناسی، اقتصاد مقاومتی، روش تحلیل، فضای مجازی و جریان شناسی به افراد آموزش داده می‌شد. قرار بود در سال ۹۹ این آموزش‌ها در نواحی باقی مانده نیز انجام شود، اما با توجه به شیوع بیماری کرونا نتوانستیم این کار را ادامه دهیم ولی اکنون که شیوع بیماری کرونا کاهش پیدا کرده است در نظر داریم که این کار را ادامه دهیم و دوره‌های تکمیلی را برگزار کنیم.

هادیان سیاسی از پاسداران و بسیجیان تشکیل شده است که پاسداران ضمن خدمت هستند، اما در نظر داریم در دولت جدید برای بسیجیان حاضر نیز گواهی را تدوین کنیم تا مشکلات موجود حل شود. امیدوارم دولت جدید با ما همکاری کند تا بتوانیم از قشرهای مختلف هادیان سیاسی جذب کنیم. ظرفیت‌های خوبی در اصفهان وجود دارد اما اکنون به دنبال جوان‌سازی و متخصص سازی هادیان سیاسی هستیم.

اگر تحریف‌ها شکسته شود، تحریم‌ها نیز شکسته می‌شود، چراکه با توجه به تحریف‌هایی که صورت می‌گیرد ما با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم که بیشتر آنها اثرات روانی است؛ اکنون گرفتار خود تحریمی هستیم. اگر تحریف‌ها شکسته شود می‌توانیم موضوعات مختلف را مدیریت کنیم. هجوم مردم زمانی صورت می‌گیرد که ترس در آنها شکل بگیرد و این ترس با تحریف‌ها افزایش پیدا می‌کند، پس این موضوعات اهمیت جهاد تبیین را نشان می‌دهد.

کد خبر 543587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.