چشمان بیدار در شب یلدا

شب یلدا بلندترین شب سال است و مردم ایران تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر هستند، اما برای نیروهای خدمات‌رسان در شهر هیچ شبی با دیگری تفاوت ندارد و همواره درپی برقراری آرامش شهروندان هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشن یلدا با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌شود. سنت‌های یلدا در میان خانواده‌های ایرانی اهمیت زیادی دارد و در این شب با صرف خوراکی‌های مختلف در کنار اعضای خانواده و گرفتن فال حافظ سپری می‌شود، اما نیروهای خدمات رسانی همچون پلیس، آتش‌نشانی، پزشکان و دیگر دستگاه‌ها این شب را هم دور از خانواده، آماده‌باش هستند.

یلدای پلیس، تفاوتی با شب‌های دیگر ندارد

سرهنگ اصغر زارع، رئیس پلیس راه استان اصفهان درباره آماده‌باش نیروهای پلیس راه در شب یلدا به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای نیروهای پلیسراه، شب یلدا هم مثل شب‌های دیگر است و هیچ تفاوتی با اوقات دیگر ندارد.

وی افزود: پیش‌بینی‌های لازم برای رویارویی با حوادث احتمالی انجام شده و همکاران ما نیز در فصل زمستان، به شکل شبانه روزی در ۹ نقطه برف‌گیر راه‌های استان مستقر هستند تا در صورت وقوع حوادث احتمالی، وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه نیروهای پلیس همواره در حالت آماده‌باش برای انجام وظیفه هستند، گفت: همه نیروهای پلیسراه، برابر شرایط و وظیفه خودشان در شرایط مختلف وارد عمل شده و انجام وظیفه می‌کنند چون کار ما شبانه‌روزی است و این طور نیست که به خاطر شب یلدا یا مناسبت‌های دیگر، کار را تعطیل کنیم.

سرهنگ زارع درباره وضعیت عبور و مرور در محورها نیز اظهار کرد: تاکنون مشکل خاصی نداشته‌ایم، همه محورها باز هستند ولی گاهی وزش باد شدید و در مقطعی بارندگی اتفاق می‌افتد، اما مشکل خاصی ایجاد نکرده، راه‌ها باز است و همکاران ما حضور دارند.

وی ادامه داد: شرایط خدمت ما به گونه‌ای است که پیش‌بینی‌های لازم برای رصد راه‌ها انجام شده و شب یلدا هم تأثیری در نحوه خدمت ما ندارد.

آماده‌باش نیروهای مدیریت بحران از دو روز قبل برای رویارویی با پیامدهای جوی

منصور شیشه‌فروش؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پیش‌بینی تندباد و بارش در برخی نقاط استان، اظهار کرد: در روزهای گذشته، اخطاریه‌های لازم را برای مقابله با حوادث احتمالی به اعضای ستاد مدیریت بحران داده بودیم، شهرداری‌های استان نیز در آماده‌باش کامل بودند.

وی ادامه داد: برای روز سه‌شنبه وزش باد با سرعت ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر در استان پیش‌بینی شده بود که این تندبادها بیشتر در مناطق شرقی و مرکز استان به وقوع پیوست اما خوشبختانه خسارت جدی نداشتیم.

وی خسارت‌های پدیده‌های جوی روزهای اخیر در استان را در حد شکسته شدن شاخه برخی درختان و سقوط چند داربست دانست و گفت: خسارت جدی به هیچ بخشی وارد نشد، در جاده‌های شرق نیز تا حدودی محدودیت در تردد داشتیم چون گرد و خاک و وزش باد باعث فعال شدن طوفان‌های گرد و خاک در آن مناطق شده بود ولی در حال حاضر وضعیت عادی است و مشکل خاصی نداریم.

شیشه فروش ادامه داد: به تدریج این سامانه بارشی در حال خروج از استان است با این حال از دو روز قبل آماده باش لازم برای رویارویی با پیامدهای این سامانه جوی را به دستگاه‌ها اعلام کردیم.

وی بیشترین بارش را در مناطق جنوب استان از جمله سمیرم دانست و گفت: این شهرستان در این موج بارندگی حدود ۴۰ میلی متر بارش داشت، وزش باد نیز بیشتر در همان مناطق بود، عوامل مدیریت بحران شامل ۴۴ راهدارخانه که نمک پاشی مناسب را داشتند و نیروها و ماشین آلات و تجهیزات را مستقر کردند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان از آماده‌باش ۲۰ پایگاه اورژانس جاده‌ای اصفهان و کاشان در سراسر استان خبر داد و افزود: حدود ۴۴ پایگاه امدادی جمعیت هلال‌احمر، دو فروند بالگرد هلال‌احمر و فوریت‌های پزشکی نیز برای امدادرسانی به مسافران در جاده‌ها استقرار دارند همچنین شهرداری‌های ۱۱۲ شهر استان و حدود ۸۰۰ دهیاری تا فردا در آماده باش هستند.

همه ایستگاه‌های آتش‌نشانی آماده‌باش هستند

فرهاد کاوه آهنگران؛ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز درباره آماده‌باش ایستگاه‌های آتش‌نشانی برای حوادث احتمالی در شب یلدا به خبرنگار ایمنا گفت: همه ایستگاه‌ها آماده‌باش هستند و نیروها در محل خدمت حضور دارند، و مسئول ایستگاه‌ها و آتش نشانان همه آماده‌باش هستند.

وی در خصوص پیش‌بینی حوادث در شب یلدا نیز یادآور شد: شب یلدا معمولاً باعث افزایش حوادث نمی‌شود برخلاف مناسبت‌هایی مانند چهارشنبه سوری، این شب نه با افزایش زیاد ترافیک در شهر مگر در موارد محدود روبه‌رو هستیم و نه حوادثی مانند آتش بازی وجود دارد.

کاوه آهنگران افزود: ممکن است در باغات درختی آتش بگیرد ولی در مجموع حادثه چندانی در این شب گزارش نشده با این حال نیروهای آتش نشانی مثل همیشه آماده باش هستند امیدواریم مثل مشکل خاصی ایجاد نشود اما توصیه می‌کنیم شهروندان از هرگونه رفتارهای پرخطر پرهیز کنند.

نیروهای خدماتی پلیس آماده‌باش هستند و در راه‌ها حضور دارند

سرهنگ محمدرضا محمدی؛ رئیس پلیس راهور نیز درباره آماده باش نیروهای در شب یلدا به خبرنگار ایمنا گفت: ضرورتی برای آماده باش همه نیروها نیست ولی نیروهای خدمتی مان همیشه آماده باش هستند و در راه‌ها حضور دارند.

وی شرایط راه‌ها را عادی دانست و افزود: مشکل خاصی نداریم، امروز به دلیل بارندگی، چند تصادف در پل دفاع مقدس و بزرگراه چمران داشتیم اما مشکل حادی رخ نداد.

سرهنگ محمدی یادآور شد: به دلیل سرمای هوا، معمولاً در شب یلدا مشکل خاصی در خیابان‌ها و پارک‌ها و معابر عمومی شهر ایجاد نمی‌شود، چرا که اکثر شهروندان در منازل خواهند بود.

کد خبر 543553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.