یلدای به یادماندنی با نارنجی‌پوشان دیار نصف‌جهان

ساعت نزدیک به یک بامداد است، به منطقه ۱۴ نزدیک می‌شویم؛ بوی لبو، آش و بلال در فضا پیچیده شده؛ گویا ضیافتی برپا است...

به گزارش خبرنگار ایمنا، صندلی‌ها به فاصله چیده شده است، یک سو میزی از میوه‌های رنگی و تنقلات چیده شده، یک سو بساط لبو و آش داغ برپاست؛ پاکبانان شهر یکی یکی می‌آیند و دور هم گپ می‌زنند؛ عده‌ای می‌خندند؛ عده‌ای مشغول خوردن آش و لبو هستند؛ برخی نیز روی صندلی‌ها نشستند و منتظر شروع برنامه… پاکبانان شهر، هر شب همین حوالی جارو به دست در شهر می‌چرخند تا صبح شهری تمیز را به شهروندان هدیه دهند؛ شب زنده دارانی که برای در امان ماندن ما از آلودگی‌های زیست‌محیطی نمی‌خوابند تا زباله‌ای که خواسته و ناخواسته در سطح شهر می‌ریزیم را جمع کنند.

یلدای به یادماندنی با نارنجی‌پوشان دیار نصف‌جهان

شهرداری برای پاسداشت و قدردانی از زحمات پاکبانان شهر ضیافتی برپا کرده تا لحظاتی شیرین برای شب زنده‌داران یلدا در بلندترین شب سال رقم بزند.

یکی یکی همه روی صندلی‌هایشان مستقر می‌شوند؛ امسال به خاطر مقارن شدن شب یلدا با دهه فاطمیه و سیاه پوش بودن دل‌ها، برنامه "شب زنده داران یلدا" با میزبانی از خادمین حرم حضرت زینب در ورزشگاه بهمن شروع می‌شود.

یلدای به یادماندنی با نارنجی‌پوشان دیار نصف‌جهان

هم‌نشینی شهردار اصفهان در کنار پاکبانان و صحبت‌های خودمانی فارغ از سیستم اداری نشان می‌دهد هیچ فاصله‌ای میان آن‌ها حس نمی‌شود.

یکی از پاکبانان می‌گوید: «خوشحالم که امشب و در شب یلدا اینجا هستم و می‌توانم با شهردار شهرم راحت حرف بزنم؛ کاش زن و بچه‌ام هم بودند و در این جشن شرکت می‌کردند؛ آن‌ها دوست داشتن من پیششان باشم اما نمی‌شود…»

دیگری که مشغول خوردن انار است به دوست خود می‌گوید: «کاش چند وقت یک‌بار دور هم جمع می‌شدیم و فقط می‌خندیدیم! دلم برای شادی کردن تنگ شده است…»

یکی دیگر از پاکبانان اصفهانی می‌گوید: «فکر می‌کردم که باید بلندترین شب سال را در سرمای استخوان‌سوز مثل شب‌های دیگر بگذرانم، اما الان خوشحالم که در بین همکارانم خوش می‌گذرانیم…»

یلدای به یادماندنی با نارنجی‌پوشان دیار نصف‌جهان

دیگری از فرط خستگی روی صندلی خوابش برده و چرت می‌زند؛ همه مشغول کاری هستند که مجری با صدای بلند همه را دعوت به بازی می‌کند.

چند نفر برای مسابقه طناب‌کشی دعوت می‌شوند و شور و هیجان فضای ورزشگاه را پر می‌کند.

دیگری در مسابقه ماست‌خوری شرکت کرده و پشت لبش سبیلی سفید رنگ نقش بسته است و دوستانش با عکس گرفتن لبخند زدن را به او هدیه داده‌اند.

یلدای به یادماندنی با نارنجی‌پوشان دیار نصف‌جهان

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از تمام شدن بازی‌ها شهردار اصفهان در میان پاکبانان حاضر شد و از زحماتشان تشکر و قدردانی کرد؛ علی قاسم‌زاده معتقد است: پرداختن به آئین‌های سنتی و مذهبی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که جامعه را پویا می‌کند؛ بدین سبب یلدا نیز به عنوان یکی از سنت‌هایی که مردم به آن بها می‌دهند دارای اهمیت است. جامعه ما در این شب به بهترین شکل ممکن با احترام گذاشتن به بزرگترها، برگزاری دورهمی و قرائت قرآن این آئین را زنده نگه می‌دارد. اما پاکبانی مانند مشاغلی چون پرستاری و نیروی انتظامی شب‌ها فعال هستند، به همین خاطر امشب گرد هم جمع شدیم تا بلندترین شب سال را کنار هم جشن بگیریم.

در آخر به رسم شب یلدا نقالی در جمع پاکبانان حاضر شد و روایتی از شاهنامه را نقل کرد.

یلدای به یادماندنی با نارنجی‌پوشان دیار نصف‌جهان

ساعت از دو نیمه شب گذشته و موقع خداحافظی رسیده است، نارنجی‌پوشان منطقه ۱۴ با صحبت‌های خادمان حضرت زینب، روحشان و با مسابقه‌های استیجی جسمشان شاد شد، اما اینجا آخر قصه نیست چون پایان جشن، تازه آغاز کار آن‌ها است…

کد خبر 543547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.