کسب ۶ رتبه برتر کشوری دانش‌آموزان پژوهشگر اصفهانی/هدفمندسازی پژوهش‌ها دنبال می‌شود

رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در طول سال تحصیلی چندین جشنواره برگزار می‌شود، اما مطابق دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش در محور دانش‌آموزی امسال استان اصفهان توانست شش رتبه برتر کشوری دانش‌آموز پژوهشگر را از آن خود کند.

معصومه پوررجب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری در خصوص برنامه‌های آموزش و پرورش برای هفته پژوهش، اظهار کرد: پژوهش یکی از مهم‌ترین ابزارها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشورها است، امروزه همه می‌دانند پژوهش هزینه نیست، بلکه سرمایه‌ای ارزشمند است که منجر به دانایی و توانایی، ایجاد اشتغال و تولید ثروت و رفاه و امنیت اجتماعی شده و از این طریق ضامن استقلال، خودکفایی و اقتدار جامعه می‌شود.

اشاعه و ترویج فرهنگ پژوهش دنبال می‌شود

وی افزود: هفته پژوهش و بزرگداشت آن با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ پژوهش شکل گرفته است، این هفته فرصت بسیار مغتنمی است تا با ارج نهادن به مقوله پژوهش و نکوداشت پژوهشگران گامی در مسیر توسعه جامعه برداریم. وزارت آموزش و پرورش برای سال ۱۴۰۰ شعار هفته پژوهش را با عنوان «پژوهش مدرسه‌ای، پشتیبان ایران قوی» اعلام کرد و برنامه‌های هفته پژوهش آموزش‌وپرورش استان اصفهان در دو سطح درون دستگاهی و بین دستگاهی (شامل تمامی سازمان‌ها، ارگان‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی) برگزار می‌شود.

رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: در سطح درون دستگاهی همه استان‌ها در محورهای مشخصی مانند پژوهشگر و فناور برتر، شورای تحقیقات برتر استان‌ها، طرح پژوهشی منتخب، پایان نامه (کارشناسی ارشد) و رساله برتر (دوره دکتری)، معلم پژوهنده، دانش‌آموزان پژوهشگر برتر، پژوهش سراهای منتخب دانش آموزی به رقابت می‌پردازند.

وی تصریح کرد: علاوه بر محورهای اعلام شده به وسیله وزارت آموزش و پرورش، در سطح استان نیز دبیرخانه‌های پژوهشی، مدارس پژوهنده و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانش آموزان و فرهنگیان، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و کارگاه‌های علمی-پژوهشی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

برگزاری جشنواره تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر

پوررجب ادامه داد: در سطح بین دستگاهی نیز برنامه‌های متنوعی در سطح استان اجرا می‌شود که مهم‌ترین آنها جشنواره تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر، بازدید دانش آموزان از مراکز دانشگاهی (که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت محدود برگزار می‌شود)، جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان و نمایشگاه مجازی دستاوردهای پژوهشی است.

این دکترای مدیریت آموزشی در مورد جشنواره‌ها و تعداد برگزیدگان جشنواره پژوهش‌های دانش‌آموزی اصفهان گفت: در طول سال تحصیلی چندین جشنواره برگزار می‌شود، اما مطابق دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش امسال در محور دانش‌آموزی استان اصفهان توانست شش رتبه برتر کشوری دانش‌آموز پژوهشگر را از آن خود کند، از برگزیدگان روز شنبه ۲۰ آذرماه در آئین ملی تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر برتر کشوری که به صورت حضوری و مجازی و با حضور وزرای محترم آموزش و پرورش، و علوم، فنون و تحقیقات تجلیل شد.

وی اضافه کرد: امسال استان اصفهان توانست در پنج محور اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش رتبه‌های کشوری را از آن خود کند، یکی از محورها مربوط به دانش آموزان بود، اما چهار محور دیگر مربوط به فعالیت‌های فرهنگیان شامل رتبه اول کشوری شورای تحقیقات، رتبه دوم کشوری طرح پژوهشی، رتبه برتر معلم پژوهنده به وسیله خانم‌ها و رتبه سوم کشوری مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهید شهریاری ناحیه پنج اصفهان است.

هدفمندسازی پژوهش‌های دانش‌آموزان

رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برای هدفمندسازی پژوهش‌های دانش آموزان و معلمان ارتقای کیفیت آموزش از طریق پژوهش به وسیله معلمان و بهبود و بالندگی عوامل آموزشی امکان پذیر است، بنابراین باید در این خصوص بسترهای مناسب و هماهنگی یکپارچه‌ای جهت حمایت از معلمین پژوهشگر فراهم شود.

پوررجب تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای هدفمندسازی پژوهش‌ها توجه زیاد به «کاربست یافته‌های پژوهشی» است که بستر مناسبی در این بخش تهیه و تدارک نشده است، در اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، قدم‌هایی در این خصوص برداشتیم و سال گذشته دبیرخانه‌ای با همین عنوان را تأسیس کردیم.

وی اظهار کرد: در این دبیرخانه نتایج تحقیقات علمی و پژوهشی فرهنگیان (به خصوص پژوهش‌های معلم محور) مورد بررسی قرار می‌گیرد و در کارگاه‌ها و وبینارهای مختلف در خصوص یافته و نحوه استفاده از آن به بحث و گفت‌وگو پرداخته می‌شود، برای اینکه تحقیقات معلم محور در مسیر درست خود هدایت شود، کارگاه‌های زیاد علمی در این خصوص در سراسر استان برگزار می‌شود و در بخش پژوهش‌های دانش‌آموزی نیز توجه بیشتر به پژوهش سراها ضروری است.

کد خبر 543454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.