آزمون بورسی وزارت اقتصاد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های اقتصادی امروز _سه‌شنبه، ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آزمایش عدالت بنزینی» به بررسی سهمیه بنزین شهروندی پرداخت و نوشت: گزارش‌ها حاکی از آن است که طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، به شکل آزمایشی در مناطق آزاد کیش و قشم اجرایی خواهد شد.

هنوز جزئیات کاملی از نحوه اجرایی شدن این طرح به شکل آزمایشی ارائه نشده است، اما در صورت تست موفق، درباره اجرای آن در سایر مناطق کشور تصمیم‌گیری خواهد شد. ابتدای آبان‌ماه سال جاری رئیس‌جمهوری از تیم اقتصادی درخواست کرد که برنامه‌های پیشنهادی خود را برای اصلاح الگوی مصرف انرژی با رعایت عدالت اجتماعی ارائه کنند.

در آن زمان «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی با عنوان «ایستگاه اول عدالت یارانه‌ای» پنج سناریوی پیش‌روی سیاست‌گذار برای آغاز اصلاح الگوی انرژی را به تصویر کشید و طرح «بنزین شهروندی» را که سال ۸۵ برای اولین بار همین رسانه معرفی کرده بود، بار دیگر یادآوری کرد.

در آن گزارش - ابتدای آبان - معایب و مزایای هر کدام از این سناریوها عنوان شد. در نتیجه مشاهده شد که تخصیص سهمیه بنزین به افراد به جای خودرو بهترین آغاز، برای حرکت در جاده عدالت یارانه‌ای است. البته پیش‌شرط موفقیت در این طرح، همراه‌سازی عموم مردم و تشریح مزایای این طرح نسبت به طرح‌های دیگر است.

بر اساس طرحی آزمایشی، قرار است اختصاص سهمیه بنزین از خودروها به افراد در دو منطقه آزاد کیش و قشم تغییر کند. طرحی که به گفته مسئولان در صورت موفقیت می‌تواند در سایر مناطق کشور نیز مدنظر قرار گیرد. رئیس جمهور در آبان ماه سال‌جاری از تیم اقتصادی درخواست کرد برنامه‌های پیشنهادی خود را برای اصلاح الگوی مصرف انرژی با رعایت عدالت اجتماعی ارائه کنند.

«دنیای‌اقتصاد» در گزارشی با عنوان «ایستگاه اول عدالت یارانه‌ای» پنج سناریو برای این درخواست مطرح کرده بود که با توجه به مزایا و معایب، مناسب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین گزینه تخصیص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها بود.

آزمون بورسی وزارت اقتصاد

روزنامه جهان صنعت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آزمون بورسی وزارت اقتصاد» به بررسی آثار بسته حمایتی دولت در بازار سرمایه پرداخت و نوشت: ستاد اقتصادی دولت بالاخره از بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه رونمایی کرد تا برخی از سیاست‌های وزارت اقتصاد درباره بورس روشن شود. بسته‌ای که البته جز در مواردی، تکرار بندهای بودجه سال آینده بود و به تصویب مجلس مشروط شده است.

در همین حال عملیاتی شدن برخی بندهای جدید آن از جمله در حوزه میزان عرضه اوراق دولتی در بازار سرمایه و کنترل نرخ بهره بین بانکی با علامت سوال مواجه است. بسته حمایتی دولت همچنین مجدداً بر وعده تزریق پول به صندوق تثبیت بازار سرمایه تاکید کرده است؛ این در حالی است که وعده‌های سال گذشته درباره پرداخت سهم صندوق تثبیت از منابع صندوق توسعه ملی همچنان اجرایی نشده است. با این حال اما بسته ۱۰ بندی دولت خالی از نکات مثبت نیست. از جمله آن می‌توان به نرخ سوخت گاز صنایع اشاره کرد که سقف آن تا حد زیادی از رقم بودجه فاصله گرفته و کاهش یافته است.

همچنین افزایش نرخ تسعیر ارز از دیگر ابعاد مثبت بسته حمایتی دولت است. اگر چه این مورد نیز منوط به موافقت مجلس خواهد بود. تحلیلگران بازار سرمایه بروز آثار ملموس و عملی مصوبات تازه دولت در بازار سرمایه را بلندمدت توصیف می‌کنند با این حال اما به نظر می‌رسد در صورتی که اراده‌ای برای اجرای این مصوبات دیده شود، می‌توان آثار روانی این اقدام را در کوتاه‌مدت هم مشاهده کرد.

آزمون بورسی وزارت اقتصاد

روزنامه تجارت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یلدای بی رمق در غوغای گرانی» به بررسی افزایش قیمت کالاهای اساسی در شب یلدا پرداخت و نوشت: مناسبت‌های ملی، مذهبی و آئینی از عناصر مهم فرهنگی جوامع تلقی می‌شود که حفظ و حراست از آنها و انتقال سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر، تداوم بخش ارزش‌ها و باورهای فرهنگی جامعه است. کشور ایران نیز با سابقه طولانی فرهنگ در عرصه‌های مختلف ملی و مذهبی مناسبت‌های ارزشمندی دارد که با غنای معنوی، تأثیر شگرفی در انسجام، همگرایی و تقویت باورها و همگونی افکار و احساسات ملی دارد.

شب یلدا یکی از تاریخی‌ترین آیین‌هایی است که در کم و کیف آن، فلاسفه و صاحب نظران فرهنگی ایران کتاب‌ها نوشته و سخن‌ها رانده‌اند، لذا بسترسازی و تسهیل در برگزاری آئین‌ها نظیر شب یلدا، تأثیرات شگرفی بر نشاط ملی، اجتماعی سازی نسل جدید و آشنایی آنها با فرهنگ و ارزش‌های ملی و سنتی دارد. با توجه به این مقدمه یکی از وظایف دولت‌ها، فراهم آوردن زمینه‌های برگزاری پرشور و نشاط این مناسبت‌هاست.

شب یلدا و برگزاری آن با خرید برخی اقلام نظیر آجیل و میوه گره خورده است، اما مردم ما در سال جاری در حالی به استقبال یلدا می‌روند که قیمت‌های نجومی و سر به فلک کشیده آجیل و میوه، همه را شگفت زده کرده است. در چنین شرایطی ضرورت دارد دولت نظارت جدی تر بر عرضه این نوع کالاها را که از الزامات برگزاری این مراسم‌هاست، در دستور کار قرار دهد. روزنامه تجارت در این شماره ضمن بررسی قیمت‌ها، تحلیلی از فضای خموده و کم‌تحرک مراسم یلدای سال جاری در اوج گرانی‌ها دارد.

آزمون بورسی وزارت اقتصاد

کد خبر 543417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.