خوشحالم شادی را به میان مردم آوردم / مدیران ذوب‌آهن من را دنبال نخودسیاه فرستادند!

"اگر بی‌تجربگیم نبود می‌توانستم رکورد خودم را در مسابقات بزنم، اما خوشحالم که باعث شادی مردم ایران شدم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول معتمدی یکی از جوانان شاخص و آینده‌دار وزنه‌برداری ایران و جهان است. کسی که با تنها ۲۳ سال سن مدال‌های خوش‌رنگی تا به اینجا کسب و رکوردهای زیادی جابه‌جا کرده است. نخستین مقام‌های او در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۰ تاشکند به‌دست آمد، معتمدی با کسب مدال برنز در تک‌ضرب و دو مدال طلا در دو ضرب و مجموع بر سر زبان‌ها افتاد. معتمدی همشهری سهراب مرادی هم هست و همین مسئله نگاه‌ها به او را ویژه‌تر کرده است. جوان اصفهانی حالا آینده وزنه‌برداری ایران را در دستان خود قرار داده و با اراده و توانایی خاص خودش قادر به بلند کردن وزنه‌های سنگینی است.

رسول معتمدی پس از اینکه به المپیک ۲۰۲۰ توکیو نرسید در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ در تاشکند ازبکستان حاضر شد و با وجود مشکلات و ناملایمتی‌هایی که پیش از سفر در حق او و سایر ملی‌پوشان وزنه‌بردار شده بود، با کسب مدال نقره تک‌ضرب و دو مدال طلای دو ضرب و مجموع برای ایران افتخارآفرینی کرد. به همین بهانه به سراغ این استعداد وزنه‌برداری جهان رفتیم تا گفت‌وگویی با او در خصوص مسابقات قهرمانی جهان و آخرین وضعیت وی داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

از شرایط اردوهای آماده‌سازی پیش از اعزام به مسابقات جهانی بگویید؟ در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بودید آب هم برای خوردن نداشتید!

سه مرحله اردوی تیم‌ملی را برای مسابقات قهرمانی جهان در بابلسر مازندران پشت سر گذاشتیم. در اردوی آخر منتهی به اعزام در تهران خیلی سخت گذشت و حتی آب برای خوردن هم نداشتیم و بعضی بچه‌ها از بیرون غذا سفارش می‌دادند. اما خدا را شاکرم در هر صورت تیم‌مان با همه شرایطی که وجود داشت اعزام شد و توانستیم عنوان نایب‌قهرمانی تیمی را کسب کنیم.

کسب مدال‌های رنگارنگ چه حسی برای شما داشت؟

خوشبختانه موفق شدم مدال طلا را کسب کنم و از این بابت بسیار خوشحالم. اما خوشحالی‌ام بیشتر به‌این دلیل است که شرمنده مردم نشدیم.

برای حضور در مسابقات جهانی توجه زیادی به شما نشده بود، گلایه‌تان از چه کسانی است؟

گلایه اصلی ما از مسئولان و مقامات ورزشی است که باید بیشتر از بچه‌های وزنه‌برداری حمایت می‌کردند؛ فدراسیون همه تلاشش را برای ما انجام داد اما رشته وزنه‌برداری مظلوم است و باید بیشتر به ما و این رشته توجه کنند. حق بچه‌های وزنه‌برداری این نیست و امیدوارم مسئولان ذی‌ربط ما را ببینند.

مسابقات گذشته و حریفان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شرایط مسابقات خیلی‌خوب بود و سطح بازی‌ها در تمامی اوزان بالا بود. همه اسم و رسم‌دارهای المپیک و حتی وزنه‌بردارانی که نتوانسته بودند در المپیک شرکت کنند به این رقابت‌ها آمده بودند. تعداد قریب به ۵۰۰ ورزشکار از ۵۶ کشور در این دوره از مسابقات شرکت کرده بودند.

برای حضور در این رقابت‌ها و کسب مدال و زدن وزنه برای رکوردشکنی کاملاً آماده بودید؟

بدون هیچ مشکل جسمی راهی این مسابقات شدم و از لحاظ بدنی آماده این رقابت‌ها بودم اما از عملکرد خودم در بخش دو ضرب راضی نبودم. در حرکت دو ضرب وزنه ۲۲۰ کیلوگرمی به‌واسطه سهل‌انگاری و بی‌تجربگی خودم از دست رفت اما خوشبختانه موفق به کسب مدال طلا شدم و امیدوارم در مسابقات آینده عملکرد بهتری داشته باشم.

شاید تنها ناکامی شما نرسیدن به مدال طلا در حرکت تک‌ضرب بود، چه مدال‌هایی را در سه بخش برای خودتان حدس می‌زدید؟

در حرکت تک‌ضرب یک رقیب کره‌ای داشتم که یک‌ضرب‌زن بود و در سال ۲۰۱۹ در همین حرکت تک‌ضرب مدال طلای قهرمانی جهان را به‌دست آورده بود.
طبق مشورتی که با کادر فنی انجام دادیم نظرمان بر این بود که در حرکت تک‌ضرب فاصله‌ام را با او کم کنم تا بتوانم در حرکت دو ضرب و مجموع نتیجه دلخواه را کسب کنم و همینطور هم شد و موفق به کسب مدال طلا در حرکت دو ضرب و مجموع شدم.

در حرکت دو ضرب وزنه خوبی زدید و تا حدودی به رکوردشکنی هم رسیدید، رکورد شما در حرکت دو ضرب در این وزن چقدر بوده است؟

من در این مسابقات نخستین‌باری بود که شرکت می‌کردم اما در مسابقات قهرمانی آسیا وزنه ۲۲۷ را مهار کرده بودم اما اینجا ۷ کیلوگرم کمتر وزنه زدم، قصدم این بود نسبت به مسابقات آسیایی وزنه سنگین‌تری مهار کنم اما در حرکت دوم این اتفاق نیفتاد.

از وزنی که در آن شرکت کردی بگویید؟ گفته می‌شود ۱۰۲ کیلوگرم وزن المپیکی نیست!

همه از وزن ۱۰۲ که در این مسابقات شرکت کردم به‌عنوان اوزان غیر المپیکی یاد می‌کنند اما آن اوزانی که می‌گویند مربوط به المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود و هنوز اوزان المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعلام نشده است، قرار است اوزان تغییر کند و هنوز مشخص نیست چه دسته‌هایی در المپیک پاریس قرار خواهند گرفت.

امکان دارد وزن شما برای المپیک پاریس تغییر دهید؟

احتمال دارد همین وزن ۱۰۲ کیلوگرم المپیکی شود، اما هر دسته‌ای که المپیکی شود بر مبنای آن برنامه‌ریزی می‌کنم که بتوانم در رقابت‌ها شرکت کنم. اگر وزن تعیین‌شده در المپیک آینده در رنج وزن خودم و یا بالاتر باشد در آن‌ها شرکت می‌کنم اما در وزن پایین‌تری نسبت به وزن خودم حاضر نخواهم شد.
المپیک بعدی هنوز مشخص نشده و باید دید فدراسیون جهانی و کمیته‌ملی المپیک چه تصمیماتی در خصوص وزنه‌برداری در المپیک می‌گیرند، اما من برنامه‌ریزی می‌کنم تا شرایط همانطور که می‌خواهم پیش بروم.

خواسته اکثر ورزشکاران فقط یک چیز است و طلب حمایت می‌کنند، چه انتظاراتی دارید؟

همیشه انتظاراتمان از مسئولان را بیان کردیم و همه می‌دانند چه می‌خواهیم، اما باید به مسائلی که ما به‌دنبالش هستیم جامه عمل بپوشانند و به هر وعده‌ای که می‌دهند عمل کنند، وزنه‌برداری رشته مدال‌آوری است و باید به آن توجه شود.

برگردیم به تاشکند، چقدر احتمال می‌دادید ۲ طلا و یک نقره کسب کنید؟

من تا لحظه‌ای که وزنه می‌زدم نمی‌دانستم چه مدالی کسب می‌کنم، مردم هم به من لطف داشتند و از من انتظار کسب مدال و رفتن روی سکو را داشتند. با توجه به تمرینات و وزنه‌هایی که زده بودم احتمال می‌دادم جزو مدال‌آوران باشم اما حدس رنگ مدال را نمی‌زدم. هیچ ورزشکاری تا لحظه پایانی نمی‌داند چطور در مسابقه کار کرده است.

درباره ذوب‌آهن صحبت کنیم، برای این باشگاه وزنه می‌زنید؟

در خصوص ذوب‌آهن هیچ حرفی برای گفتن ندارم، در لیگ‌برتر من عضو باشگاه ذوب‌آهن هستم و فقط برای‌شان وزنه می‌زنم، پدر من نیز در باشگاه ذوب‌آهن است اما خودم در کارخانه جایی ندارم!

شنیده شده بود که قرار است استخدام کارخانه ذوب آهن شوید؟

بحثی در خصوص استخدام بود که پس از مسابقات آسیایی از جانب مسئولان و مدیران باشگاه ذوب‌آهن مطرح شد اما هیچ‌کدام به وعده‌شان عمل نکردند و من را استخدام نکردند. بیش از ۴۰ روز برای این داستان دوندگی کردم اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم و در نهایت هم پشیمان شدم و دیگر به‌دنبال آن قضیه نرفتم.

چرا استخدامتان نکردند؟ مشکل از کجا بود؟

مدیرعامل کارخانه دستور استخدام شدن من را صادر کرد و همه کارها برای این اتفاق انجام شد، اما زیردست‌های مدیرعامل کارشکنی کردند و من را به‌دنبال نخود سیاه فرستادند و کاری برای من نکردند.‌

مردم بسیار از افتخارآفرینی شما خوشحال شدند، چه سخنی با مردم دارید؟ حرف پایانی‌تان؟

باید از تمام مردم تشکر کنم، پیام‌ها و دلگرمی‌هایشان همیشه باعث افزایش یافتن روحیه و انگیزه من بوده است، دست تک تک‌شان را می‌بوسم. این حمایت‌ها همیشگی است و مردم پشت ورزشکاران هستند، به‌هیچ نحوی هم نمی‌توانیم این محبت مردم را جبران کنیم اما همین که موجب شادی‌شان می‌شویم برای ما بهترین پاداش است. تلاشم را می‌کنم در هر مسابقه‌ای که شرکت می‌کنم نماینده خوبی برای کشورم باشم و تمام توانم را می‌گذارم تا اتفاقات خوبی بیفتد.

به گزارش ایمنا، رسول معتمدی یکی از آینده‌دار ترین وزنه‌برداران دنیا و البته یکی از اصلی‌ترین نامزدها و گزینه‌های ایستادن روی سکوهای قهرمانی المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.

معتمدی ۲۳ ساله اکنون جوانی‌اش را برای وزنه‌برداری می‌گذارد تا پرچم خوش‌رنگ ایران را در آوردگاه‌های آسیایی و جهانی بالا ببرد، او تمام تلاشش را در این زمینه می‌کند و مدال‌های ارزشمندش گویای همین مسئله است. او هم مانند سایر ورزشکاران در دیگر رشته‌ها نیازمند حمایت از جانب مسئولان است تا بتواند با عادی‌ترین امکانات و توجه بیشتر راهی مسابقات شود و دلش قرص باشد که حمایت می‌شود تا مانند همین مسابقات جهانی با دست پر به کشور بازگردد.

گفت‌وگو از: علی کریمی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 543414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.