خلاق‌ترین شهرهای جهان در مبارزه با آلودگی هوا

حدود ۹۰ درصد از مردم جهان هوایی را تنفس می‌کنند که از نظر سازمان بهداشت جهانی ناسالم در نظر گرفته شده است؛ مدیران در بعضی از شهرهای جهان رویکردهایی خلاقانه برای کاهش آلودگی هوا در پیش گرفته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه منبع آلودگی هوا در مناطق مختلف دنیا متفاوت است با این حال، دود ناشی از تردد وسایل نقلیه، گازهای منتشر شده از کارخانه‌ها و سایر موارد مشابه به عنوان مهم‌ترین مؤلفه‌های آلاینده هوا در اغلب شهرهای جهان شناخته شده است. منبع آلودگی هر چه که باشد، اثرات آن بر سلامت انسان و محیط زیست جبران ناپذیر خواهد بود به طوری که طبق گزارش‌ها هر ساله حدود هفت میلیون نفر از مردم جهان جان خود را بر اثر همین رویداد از دست می‌دهند و جمعیت زیادی نیز در طول عمر خود سکته، امراض قلبی و سرطان ریه را تجربه می‌کنند. البته اخیراً اغلب مدیران نقاط مختلف دنیا رویکردهایی را در پیش گرفته‌اند تا آلودگی هوا و تبعات منفی آن را به حداقل برسانند با این حال، مقامات بعضی از شهرها استراتژی‌هایی خلاقانه‌تر در این راستا ارائه داده‌اند.

خلاق‌ترین شهرهای جهان در مبارزه با آلودگی هوا

پاریس، فرانسه

مقامات ارشد پایتخت فرانسه ورود اغلب خودروهای آلاینده به مرکز شهر را ممنوع کرده است ضمن اینکه از تردد آن‌ها در جوار رودخانه سن خودداری به عمل آورده است تا فضای اطراف را با درختان و پیاده‌راه‌ها محصور کنند. ظهور کووید -۱۹ در پاریس، کاهش قابل توجه انتشار گاز خطرناک دی اکسید نیتروژن را که بخش اعظم آن ناشی از عبور و مرور وسایل نقلیه است در پی داشت، ضمن اینکه میزان تولید گاز دی اکسید کربن نیز به طور چشمگیری کاهش یافت. مدیران شهر به سرعت و به منظور حفظ این دستاورد بزرگ به سرعت مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در پایتخت فرانسه گسترش دادند تا عبور و مرور وسایل نقلیه را در فضاهای شهری به حداقل برسانند و مردم را به اتخاذ هر چه بیشتر تردد سبز سوق دهند. در حال حاضر، آنه ایلداگو شهردار پاریس در تلاش است قابلیت پیاده‌روی در شهر را افزایش دهد که برای رسیدن به این هدف در نظر دارد مناطقی ۱۵ دقیقه‌ای به وجود آورد که در آن تمام ساکنان بتوانند همه نیازهای خود را با حداکثر یک ربع ساعت پیاده‌روی برآورده کنند.

خلاق‌ترین شهرهای جهان در مبارزه با آلودگی هوا

سئول، جمهوری کره

مقامات ارشد کره جنوبی اهداف بلندپروازانه‌ای را در سر پرورانده‌اند تا به مبارزه با آلودگی هوا، به طور متفاوت با سایر نقاط دنیا بپردازند. در این راستا، ربات‌های خودکاری را برای نظارت بر کیفیت هوا به کار گرفته ضمن اینکه ماهواره‌هایی نیز در سراسر سئول، پایتخت کره جنوبی نصب شده است که داده‌هایی دقیق در مورد کیفیت هوا در اختیار تمام شهروندان قرار می‌دهد.

علاوه بر این، مقامات شهر در نظر دارند جنگلی با مسیر بادی ایجاد کنند تا نه تنها وجود پوشش سبز آن به کاهش آلودگی هوا کمک کند بلکه جریان باد نیز در به حداقل رساندن دمای هوا سهیم باشد. در این پروژه، درخت‌های بی‌شماری دوش به دوش هم در امتداد رودخانه‌ها کاشته می‌شود که عبور باد از میان آن‌ها و حرکت به سمت مرکز شهر، ساکنان را از مزایای بی‌شمار خود بهره‌مند خواهد کرد.

پیش از این، مدیران پایتخت کره جنوبی یکی از پل‌های بزرگ و متروکه شهر را که بر فراز ایستگاه راه آهن اصلی آن واقع شده است به جنگلی سبز، مملو از درختان بی‌شمار تبدیل کردند. مقامات با طرح‌هایی که در پیش دارند امیدوار هستند تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۳۰ درصد سئول را در فضاهای سبز محصور کنند و به جایگزینی وسایل حمل و نقل کنونی خود با نوع دوستدار محیط زیست بپردازند ضمن اینکه تردد ۸۰ درصدی شهروندان از طریق پیاده‌روی و حمل و نقل عمومی نیز طی این بازه زمانی در اولویت برنامه‌های آنان قرار دارد.

خلاق‌ترین شهرهای جهان در مبارزه با آلودگی هوا

کلانشهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا

این روزها، جنگل بتنی نیویورک به لطف تلاش‌های بی‌دریغ مدیران شهر هر روز سبزتر از قبل می‌شود. اندرو مارک کوئومو فرماندار فعلی و ۵۶ امین فرماندار نیویورک و عضو حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر هزینه خواهد کرد و به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و مزارع بادی متعدد در سراسر شهر خواهد پرداخت. در نتیجه این اقدامات، پیش‌بینی شده است که ۴۳۰ هزار خانه مسکونی نیروی مورد نیاز خود را از انرژی تجدیدپذیر تأمین کند که این پروژه بزرگترین نوع خود در تاریخ آمریکا تا به امروز خواهد بود.

مدیران نیویورک از پیاده‌سازی طرح فوق تا پایان سال ۲۰۲۲ خبر داده و مدعی شده‌اند تا آن زمان انتشار گاز کربن تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن متریک یعنی مقداری معادل با تردد ۳۴۰ هزار خودرو در معابر شهر خواهد بود.

از دیگر اقداماتی که مدیران نیویورک در نظر دارند برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده آمریکا در این شهر پیاده کنند، اعمال هزینه طرح ترافیک برای رانندگان منطقه منهتن خواهد بود که بر اساس آن، افرادی که به وسیله خودروهای شخصی از نقاط معین مرکز شهر عبور کنند موظف به پرداخت ۱۰ تا ۱۵ دلار به عنوان جریمه خواهند بود. پیش‌بینی شده است که در نتیجه این اقدام و همچنین از طریق ممنوعیت تردد خودروها، ۱۵ میلیارد دلار بودجه برای شهر جمع‌آوری شود که این هزینه برای بهبود هر چه بیشتر سیستم‌های حمل و نقل عمومی صرف خواهد شد.

خلاق‌ترین شهرهای جهان در مبارزه با آلودگی هوا

کد خبر 543406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.