حاج قاسم الگوی امت اسلامی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه، ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حاج قاسم الگوی امت اسلامی» به بررسی اظهارات رئیس‌جمهور در دیدار با دست‌اندرکاران مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت شهید سلیمانی پرداخت و نوشت: ساعات اولیه بامداد روز جمعه ۱۳ دی‌ماه ۹۸ خبر شهادت فرمانده نیروی قدس پاسداران انقلاب اسلامی، دنیا را در بهت و حیرت فرو برد. ابتدا منابع خبری از آسیب دیدن دو خودرو و مجروح شدن چند نفر در نزدیکی فرودگاه بغداد در جریان یک حمله راکتی خبر دادند اما کمی پس از آن تلویزیون دولتی عراق در گزارشی اعلام کرد که حدود ساعت یک بامداد جمعه، دو خودرو که سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون نیروهای حشدالشعبی عراق را از فرودگاه بغداد به شهر بغداد انتقال می‌دادند، مورد اصابت چهار موشک کاتیوشای نیروهای ارتش آمریکا قرار گرفتند و همه سرنشینان که ۱۰ نفر از همراهان و محافظان شهید المهندس و شهید سلیمانی بودند، به شهادت رسیدند.

سردار نام آشنای ایرانی، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در سال‌های جنگ، سازمان‌دهنده نیروهای حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه لبنان و فرمانده نیروی قدس سپاه، در عراق به شهادت رسید و یک ایران را سراپا سیاهپوش کرد. ایرانیان هم در سراسر کشور حماسه آفریدند و برای قدردانی از سردار سپاه خود، بزرگ‌ترین تجمع مردمی تاریخ ملی خود را در شهرها و روستاهای مختلف بر پا کردند. پیکر مطهر سردار شهید، از روزهای شنبه ۱۴ تا چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ در شهرهای کاظمین، بغداد، نجف، کربلا، اهواز، مشهد، تهران و قم تشییع شد و در نهایت با اعزام به کرمان، در نیمه شب ۱۸ دی‌ماه در زادگاهش به خاک میهن سپرده شد.

در آستانه دومین سالگرد شهادت حاج قاسم، خانواده او و همچنین دست‌اندرکاران مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادتش، به دیدار رئیس جمهور رفتند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اقدامات شهید سلیمانی در تربیت نیروهای محور مقاومت از کشورهای مختلف، گفت: این اقدام حاج قاسم یک ظرفیت عظیم در جهان اسلام ایجاد کرد.

حاج قاسم الگوی امت اسلامی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افزایش یارانه‌های مردم قبل از حذف ارز دلال‌ها» به بررسی افزایش یارانه‌ها پرداخت و نوشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز محبوب دلالان را دولت قبل برای کنترل بازار و پایین‌نگه‌داشتن قیمت کالاهای اساسی تعیین کرده بود، اما عملاً از سفره مردم به سفره واسطه‌ها و افراد برخوردار نقل مکان می‌کرد. حالا در دولت سیزدهم حذف این ارز کلید خورد، اما قرار است با افزایش یارانه‌ها فشاری که بعد از تورم ناگزیر بر اقشار آسیب‌پذیر وارد می‌شود، به نحوی جبران شود.

هرچند این اقدام مخالفانی در مجلس و در میان کارشناسان اقتصادی دارد، اما همگی متفق‌القول هستند که آن ارز هیچ‌گاه به مقصد مورد نظر که سفره مردم بود، نمی‌رسید و یک نمونه آن همین قیمت فعلی مرغ و تخم‌مرغ است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حدود یک‌سوم می‌بود، اما دلالان مشغول کارند و قیمت این دو محصول را تا سه برابر رسانده‌اند! این اقدام دولت باید دیر یا زود انجام می‌شد، اما بهتر است دولتی‌ها اولاً در برنامه‌های متعدد گفت‌وگو با مردم، دلایل خود را در حذف ارز دلالان و میزان افزایش یارانه‌های مردم توضیح دهند و ثانیاً حتماً واریز یارانه‌های جبرانی خیلی زودتر از اجرای طرح آغاز شود. محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفته است افزایش یارانه‌ها از همین دی‌ماه خواهد بود.

بررسی توزیع یارانه در کشور بیانگر آن است که حاکمیت سال‌های سال است در حمایت از مردم انواع یارانه‌های پیدا و پنهان کالایی و غیرکالایی را ارائه می‌دهد، اما از آنجا که شیوه توزیع یارانه با مشکلاتی همراه است، برخی از مردم به دلیل برخورداری از امکانات و انواع دارایی سهم بیشتری از یارانه‌ها به دست می‌آورند و در مقابل بخشی از جامعه، چون امکانات بهره‌مندی از یارانه‌ها را ندارند بالطبع نمی‌تواند از یارانه بهره ببرند، در این میان به‌زعم کارشناسان اقتصادی، حاکمیتی که در حمایت از مردم دریغ نمی‌کند، بهتر است شیوه توزیع یارانه و حمایت‌های کالایی و خدماتی را به شکلی طراحی کند که شاهد برقراری عدالت در توزیع یارانه‌ها باشیم، از این رو شواهد نشان می‌دهد دولت سیزدهم در پی آن است که یارانه‌های پیدا و پنهان را در کشور به معنی واقع کلمه هدفمندسازی کند تا هم فقر مطلق در جامعه از بین برود و هم اینکه وضعیت مردم در بعد دارایی و درآمد به وضعیت مطلوب‌تری تغییر کند.

حاج قاسم الگوی امت اسلامی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رأی ۶۷ درصدی مردم به سیاست‌ها و اقدامات رئیس‌جمهور» به بررسی سیاه‌نمایی‌های داخلی و خارجی پرداخت و نوشت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی اخیراً نتایج چند نظرسنجی خود در خصوص میزان محبوبیت و عملکرد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین رئیس‌قوه قضائیه را منتشر کرده است.

در بخشی از این نظرسنجی از پاسخگویان پرسید شد «آیا سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را به عنوان رئیس‌جمهور تأیید می‌کنید یا خیر؟» طبق نتایج، ۶۶.۷ درصد مردم همچنان سیاست‌ها و اقدامات رئیسی را تأیید می‌کنند.

موضوع حمایت مردم ایران از اقدامات رئیس‌جمهور سیزدهم صرفاً به رسانه‌ها و مراکز افکارسنجی داخلی محدود نیست و پیش‌تر نیز برخی مؤسسات و نهادهای معتبر بین‌المللی نیز رضایت‌مندی بالای مردم ایران از عملکرد رئیسی را تأیید کرده‌اند.

تارنمای گالوپ (از معتبرترین مؤسسات نظرسنجی در جهان) اواخر مهرماه گذشته آخرین داده از نظرسنجی خود را منتشر کرد که طبق آن، اکثریت مردم ایران از عملکرد دولت آیت‌الله رئیسی رضایت دارند و آن را تأیید می‌کنند.

همچنین نتایج نظرسنجی گالوپ با نظرسنجی دیگری که چندی پیش دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی ایران‌پل انجام داده‌اند، مطابقت و همسویی قابل توجهی داشت.

در آن نظرسنجی نیز این نتیجه به دست آمده که مردم ایران علاوه‌بر نگاه خوشبینانه به دولت رئیسی از ایالات متحده رویگردان شده‌اند و به سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در نگاه به شرق، نگاه مثبتی دارند.

محبوبیت بالای رئیس‌جمهوری ایران در نظرسنجی‌ها، در شرایطی که پروپاگاندای رسانه‌ای لحظه‌ای علیه او متوقف نمی‌شود؛ از یک سو ریشه در همتی شبانه‌روزی برای کاستن از مشکلات مردم دارد و از سوی دیگر حکایت از بازگشت امید به جامعه ایران است.

هر چند برخی رسانه‌ها دلیل رضایتمندی مردم و محبوبیت بالای رئیس‌جمهوری را عملکرد موفق دولت در واکسیناسیون تحلیل کرده‌اند، اما در کنار این موضوع عوامل مهم دیگری چون تلاش شبانه‌روزی دولت برای بهبود شرایط و صداقت و آشنایی مستقیم و بی‌واسطه با مشکلات مردم را می‌توان عنوان کرد.

رئیسی با وعده‌های مشخص و دقیقی وارد عرصه انتخابات شد، وعده‌هایی که حتی در روزهای پس انتخابات نیز بر روی آنها تاکید ویژه داشت؛ واکسیناسیون عمومی در برابر ویروس کرونا یکی از همین وعده‌ها بود که با توجه به عملکرد گذشته، بسیاری تحقق این وعده دولت سیزدهم را نشدنی و یا بسیار سخت توصیف می‌کردند.

حاج قاسم الگوی امت اسلامی

کد خبر 543405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.