کیفیت سیما بر رونق و شکوفایی یک شهر اثرگذاری مستقیم دارد

یک دکترای شهرسازی گفت: سیمای شهری و میزان کیفیت زندگی در شهر نه تنها بر شهروندان اثر می‌گذارد بلکه بر افرادی که از خارج به شهر وارد می‌شوند نیز اثرگذار است؛ آنان را ترغیب به ماندن کرده یا ماندگاری آنها را در شهر کم می‌کند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تصویری که شهرها از خود در ذهن مخاطب بر جای می‌گذارند، بیانگر هویت و اصالت آن شهر و مسائل و چالش‌هایی است که شهرها با آن دست به گریبان هستند.

وی افزود: شهرهای توسعه یافته‌ای که آسمان صاف، آبی و بدون آلودگی دارند، قطعاً مدیران و برنامه ریزان مدبری داشته‌اند که برای داشتن چنین هوای پاکی در تلاش بوده‌اند.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: شهری که خیابان‌های آن از وجود هرگونه آلودگی بصری پاک است، علاوه بر وجود مدیران و برنامه ریزانی مدبر، شهروندانی مسئولیت پذیر نیز دارد که آگاهانه از شهر خود محافظت می‌کنند و به عبارتی شهر را خانه خود می‌دانند.

اخگر تاکید کرد: چهره هر شهر نشان دهنده بسیاری از مسائل درونی آن و تفکر حاکمی است که شهر و تک تک عناصر آن را طراحی کرده و به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: میزان بالای جرم و جنایت در یک شهر نشان از وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی آن دارد، این موضوع حتی در سطح محلات شهری نیز قابل مقایسه بوده و بر قیمت خانه و زمین در محلات مختلف اثرگذار است؛ این شهروندان هستند که به مکان شهری اصالت و هویت می‌دهند و چهره آن را در طول زمان می‌سازند.

این دکترای شهرسازی گفت: سیمای شهری و میزان کیفیت زندگی در شهر نه تنها بر شهروندان اثر می‌گذارد بلکه بر افرادی که از خارج به شهر وارد می‌شوند نیز اثرگذار است؛ آنان را ترغیب به ماندن کرده یا ماندگاری آنها را در شهر کم می‌کند.

اخگر اضافه کرد: یکی از مهمترین مباحثی که در حوزه گردشگری مطرح می‌شود نیز سیمای شهری و تصویر ذهنی مخاطب نسبت به شهر است و همین موجب شده که در نهایت شهری تبدیل به برند گردشگری تبدیل شود یا به تدریج در طول زمان حضور گردشگر در آن کاهش پیدا کند.

وی افزود: برنامه‌ریزان و مدیران در صورت تمایل به برندسازی شهر خود باید بر روی سیمای شهری به عنوان یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم، برنامه‌ریزی کنند و آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

کد خبر 543399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.