شراره خورشیدی؛ تهدیدی برای زمین

یک منجم گفت: احتمال اینکه طوفان خورشیدی هر لحظه رخ‌ دهد وجود دارد، اما تکنولوژی کنونی تنها به قدری است که می‌تواند بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از رخ‌دادن این پدیده اطلاع‌رسانی کند.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شراره‌های خورشیدی در تمامی منظومه شمسی پخش می‌شود اظهار کرد: این شراره‌ها به قدری قدرتمند و پر انرژی است که به سمت حلقه مشتری، کمربند کویپر و تا انتهای منظومه شمسی حرکت می‌کند.

وی افزود: شراره یا طوفان خورشیدی از لایه سپهر شروع می‌شود و به سمت سطح خورشید و پس از آن به تاج خورشید می‌رسد که این مکان خلاء بوده و از این قسمت به سمت تمامی منظومه شمسی به صورت مارپیچی شکل حرکت می‌کند؛ این شراره‌ها به دلیل امواج پر انرژی و دمای بالا به هر جسمی که برخورد کند، اثرات مخربی به جا می‌گذارد.

این منجم در رابطه با خطرات این پدیده برای زمین گفت: با توجه به اینکه کمربند وان الن از تا حدودی از صدمات شراره‌های خورشیدی جلوگیری می‌کند، اما باز هم منجر به اختلالات بسیار شدیدی در ماهواره‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: ماهواره‌های موجود در مدارهای لئو، مئو و ژئو قرار دارد که ماهواره‌های مدار لئو پایدار نیست و به سرعت تغییر مدار می‌دهد. ماهواره‌های دیگر که در مدار مئو و ژئو حضور دارد به ارتفاع ۳۵ هزار کیلومتری زمین می‌رسد و نباید به کمربند وان آلن برخورد کند؛ تمام این ماهواره‌ها هنگامی که طوفان خورشیدی با زمین برخورد کند دچار اختلال می‌شود.

منتظری ادامه داد: در گذشته هنگامی که تلگراف، تلفن و دستگاه‌های ارتباطی به وجود آمده بود با رخ‌دادن طوفان خورشیدی همه آن‌ها دچار اختلال می‌شد و امروزه نیز بزرگ‌ترین تهدید برای زمین محسوب می‌شود زیرا هیچ نیرویی نیست که بتواند با این پدیده مقابله کند.

وی در رابطه با احتمال وقوع طوفان خورشیدی گفت: احتمال اینکه طوفان خورشیدی هر لحظه رخ‌دهد وجود دارد، اما تکنولوژی کنونی تنها به قدری است که می‌تواند بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از رخ‌دادن این پدیده اطلاع‌رسانی کند؛ طوفان‌های خورشیدی زیادی قابل مشاهده است، اما همه آن‌ها به سمت زمین نخواهد آمد.

کد خبر 543360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.