معاون سازمان محیط زیست خواستار جلوگیری از احداث سد مارون۲ شد

معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور با انتقاد از فعال سازی مجدد احداث سد مارون ۲ در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: احداث این سد به طور قطع تاثیر منفی در کشاورزی، محیط زیست و تالاب شادگان خوزستان دارد و باید جلوی آن گرفته شود.

به گزارش ایمنا، احمدرضا لاهیجان زاده در نشست معرفی طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب‌های بختگان و شادگان در سرسرای همایش‌های هتل نیشکر اهواز، اظهار کرد: احداث سد مارون ۲ علاوه بر اثر منفی قطعی بر سد مارون کنونی، می‌تواند کشاورزی، نخلستان‌ها و تالاب شادگان را نیز به شدت تهدید کند.

وی با هشدار نسبت به احداث سد مارون ۲، ورود مدیریت خوزستان به این موضوع را ضروری دانست و افزود: تالاب شادگان هم اکنون با مشکل جدی رو به رو است و مساله محیط زیست امری فرابخشی است ولی حل مشکل مربوط به محیط زیست بین بخشی است به گونه‌ای که ۱۸ دستگاه مسؤولیت مستقیم برای کاهش آلودگی هوا دارند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه حل مشکل تالاب‌ها به ورود دستگاه‌های مختلف نیاز دارد، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی، محیط زیست وظیفه اعلام میزان حقابه و وزارت نیرو وظیفه تأمین حقابه تالاب‌ها را به عهده دارند ضمن اینکه در این قانون بعد از آب شرب، تأمین حقابه تالاب‌ها در اولویت دوم قرار گرفته است.

لاهیجان زاده ادامه داد: نهر مالح یکی از مسیرهایی است که حقابه تالاب شادگان در مواقع سیلابی کارون را تأمین می‌کند ولی احداث سدهای مختلف از جمله سد کارون ۴ در چهارمحال و بختیاری، سد کارون ۳ در بالادست دهدز، و سدعباسپور، به ندرت سیل در کارون اتفاق افتاده و این موجب شده که این نهر کارکرد خود را از دست دهد.

وی مهمترین منبع آبگیری تالاب‌ها را سیلابی شدن رودخانه‌ها دانست و اضافه کرد: تالاب‌ها زمانی پر می‌شوند که سیل رخ دهد ولی با سدسازی، این سیل‌ها دیگر وجود ندارد به همین دلیل آورده تالاب‌ها تأمین نمی‌شود.

پمپاژ ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب به تالاب شادگان

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقده با شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان، قرار است در ماه‌های آذر تا اسفند که آبیاری مزارع نیشکر انجام نمی‌شود، ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از طریق زهکش به تالاب شادگان پمپاژ شده تا بخشی از حقابه این تالاب تأمین شود.

لاهیجان زاده با بیان اینکه کشاورزی در بالادست تالاب شادگان باید بر اساس حقابه تعیین شده برای کشاورزی باشد گفت: نباید اجازه افزایش کشت و توسعه زمین‌های کشاورزی در محدود بالادست تالاب که منجر به کاهش حقابه تالاب می‌شود، داده شود.

وی با اشاره به آغاز طرح توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب‌های بختگان و شادگان، افزود: مشابه این طرح هفت سال پیش در آذربایجان‌های غربی و شرقی با حمایت بین المللی آغاز و سالانه یک میلیون دلار برای پایدار سازی معیشت در دریاچه ارومیه هزینه شد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: طرح توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار در دریاچه ارومیه دستاورهای خوبی داشته است و از پارسال با انجام بازدیدهایی از این دریاچه و دستاوردهای مثبت آن توسط سازمان ملل و دولت ژاپن، انجام طرح سه ساله‌ای با محوریت دریاچه ارومیه و تالاب‌های شادگان و بختگان موافقت شد.

۴۶ تالاب کشور منشأ گرد و غبار شده‌اند

لاهیجان زاده با بیان اینکه هم اکنون ۴۶ تالاب در کشور به منشأ گردو غبار تبدیل شده‌اند، گفت: با اجرای این طرح، طرح‌هایی برای معیشت پایدار جوامع محلی ایجاد می‌شود تا با کاهش مصرف آب کشاورزی اثرگذار بر حقابه تالاب‌ها و افزایش بهره‌وری، حقابه تالاب‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ هزار هکتار زمین کشاورزی بالادست تالاب شادگان و پایین دست سد مارون وجود دارد افزود: با اجرای طرح پایداری معیشت با تمرکز بر کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری و کاهش استفاده از سموم کشاورزی، حقابه تالاب شادگان و بختگان افزایش می‌یابد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: طرح احیای دریاچه ارومیه و معیشت پایدار این مناطق، در ۱۱۲ روستای آذربایجان غربی و ۷۱ روستا آذربایجان شرقی انجام شد همچنین در ۱۳ هزار و ۵۰۰ کشاورز در این ۲ استان زیرپوشش این طرح قرار گرفتند و به چهار هزار و ۵۰۰ نفر آموزش داده شد و بهره‌وری آب ۲۷ درصد افزایش یافت.

لاهیجان زاده افزود: اکنون نیز در طرح توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار در تالاب‌های بختگان و شادگان در گام نخست قراردادهایی برای اجرا در ۶ روستا بسته شده است.

وی ادامه داد: سه میلیون دلار در سه سال به منظور اجرای طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب‌های بختگان و شادگان برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس و خوزستان از طریق سازمان ملل و دولت ژاپن تخصیص داده می‌شود.

هفته‌های اخیر با انتشار خبر فعال سازی مجدد احداث سد مارون ۲، جمعی از کشاورزان شادگانی با برگزاری تجمعی مخالفت خود را با احداث این سد اعلام کردند. بر اساس سند همکاری امضا شده میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه توسعه ملل متحد با حمایت مالی دولت ژاپن، در راستای پایدارسازی اقدامات انجام‌شده و تعمیم دستاوردها و تجارب موفق سال‌های قبل در احیای دریاچه ارومیه، " طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب‌های بختگان و شادگان" قرار است در سه سال آینده، علاوه بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، در تالاب بختگان استان فارس و تالاب شادگان خوزستان نیز به مرحله اجرا برسد.

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است. گفته می‌شود سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده‌ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری، این تالاب منحصربه‌فرد را از سال ۱۳۷۲ وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (لیست مونترو) کرده است.

تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان قرار دارد که بزرگترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب‌های بین المللی است. این تالاب از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود که با آب شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.

تالاب شادگان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است. تالاب بین‌المللی شادگان از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر و از سمت غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 543346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.