قومی که موسیقی ندارد زنده نیست

کورش اسدپور درباره دلنشینی موسیقی لُری گفت: موسیقی و ترانه‌های یک قوم بازتاب روحیه، زندگی، عشق، شادی، تاریخ و عواطف آنها است.

به گزارش ایمنا، برنامه موسیقی محور «صباهنگ» در بخش مهمان ویژه هر روز میزبان یکی از هنرمندان عرصه موسیقی می‌شود. این برنامه روز یکشنبه ۲۸ آذر میزبان کورش اسدپور از خوانندگان محلی بختیاری بود و با او درباره موسیقی قومی و محلی گفت‌وگو داشت.

کوروش اسدپور، خواننده محلی بختیاری درباره ورودش به این عرصه گفت: آواز و خوانندگی در خانواده ما موروثی است و این را از پدرم به ارث بردم. من کارمند شهرداری یکی از مناطق اصفهان بودم و مسؤلیت فرهنگسرایی را برعهده داشتم و کم کم به سمت یادگیر موسیقی رفتم.

وی در خصوص نقش استعداد در موفقیت یک خواننده، خاطرنشان کرد: بعضی چیزها اکتسابی نیستند مثل زیبایی ظاهر و طبع شعر، باید فرد یک زمینه و بستری برای آموزش موسیقی داشته باشد. چه بسیارند اساتید ادبیات که با مدرک دکتری نمی‌توانند شعر بسرایند ولی پیرمرد بی‌سوادی در گفتگو روزانه‌اش به راحتی شعر می‌گوید و این ذاتی است.
استعداد ذاتی و ذوق در یادگیری یک موسیقی بسیار مهم است و این یک موهبت خدا دادی است که با پرورش آن می‌توان به موفقیت رسید.

خواننده ترانه‌های لری درباره دل‌نشینی ترانه‌های لری و بختیاری، گفت: موسیقی بازتاب زندگی یک قوم و ملت است، قومی که موسیقی ندارد زنده نیست. موسیقی و ترانه‌های یک قوم بازتاب روحیه، زندگی، عشق، شادی، تاریخ و عواطف آنها است و هر قومی عاطفی‌تر و احساسی‌تر باشد این مسئله به راحتی در موسیقی و ترانه‌های آنها تبلور می‌یابد و دل‌نشینی موسیقی و ترانه‌های لری برگرفته شده از عاطفه و احساس مردم این قوم است.

کوروش اسدپور خواننده موسیقی محلی، ترانه‌سرا و فعال فرهنگی بختیاری تبار است. وی در سال ۱۳۷۳ با تشویق محمدرضا شجریان نخستین آلبوم کاست خود را به نام «تیه کال» ارائه کرد. اسدپور تاکنون کنسرت‌هایی در شهرهای اصفهان، الیگودرز، زرین شهر و… برگزار کرده است. برنامه صباهنگ به تهیه کنندگی سجاد کلبادی نژاد و اجرای فریبا باقری هر روز از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ پخش می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 543341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.