بورس امروز دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل بازار رشد ۰.۷۶ درصد و شاخص هم وزن رشد ۰.۱۲ درصد را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۹ هزار ۸۴۱ واحدی به سطح یک میلیون ۳۰۱ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۴۰۶ واحدی در سطح ۳۴۳ هزار ۹۰۱ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۷۶ درصد و شاخص هم وزن رشد ۰.۱۲ درصد را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کرد.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۹ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۴۳۹ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۰۵ درصد کاهش یافت.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۴ هزار ۲۷۸ و ۱۱۸۷ هزار ۴۵۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴ میلیارد ۹۳۴ و ۲ میلیارد ۳۸۱ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

با باز پس‌گیری سطح یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد، پیش بینی می‌شود شاخص کل به روند صعودی برگردد.

جزئیات ۱۰ تصمیم دولت برای بازار سرمایه

۱. سقف گاز خوراک معادل قیمت گاز صادراتی حداکثر ۵,۰۰۰ تومان و سقف سوخت صنایع فولادی معادل ۴۰% خوراک پتروشیمی و حداکثر ۲,۰۰۰ تومان

۲. کاهش ۵ درصدی مالیات بنگاه‌های تولیدی

۳. عدم تغییر فرمول بهره مالکانه معادن

۴. سرمایه‌گذاری مالیات نقل و انتقال سهام در صندوق تثبیت

۵. اختصاص ۳۰ هزار میلیارد برای افزایش سرمایه صندوق تثبیت

۶. اختصاص ۱۰ درصد از وجوه حاصل از عرضه اولیه شرکت‌های دولتی برای بازارگردانی

۷. انتشار اوراق دولتی در بازار منوط به کنترل جریان ورودی نقدینگی به بازار سرمایه شده است

۸. بانک مرکزی نرخ تسعیر بانک‌ها را معادل ۹۰% نرخ نیما در ۶ ماهه گذشته اعلام می‌کند

۹. رئیس سازمان بورس برای جلسات ستاد اقتصادی و تصمیم گیری اقتصادی دعوت می‌شود

۱۰. بانک مرکزی موظف شد در بازار بین بانکی و بازار ثانویه مداخله کرده و سقف نرخ سود را در ۲۰ درصد نگه دارد

مجلس در بودجه از بورس حمایت می‌کند

نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون بورس مسیر درستی را پیش نرفته است، گفت: مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از بورس حمایت می‌کند و اگر پیشنهاداتی در جهت تقویت بازار بورس مطرح شود، حتماً با آن موافقت می‌کند.

اخبار شرکت‌ها

امین: آگهی ثبت افزایش سرمایه، آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت تأمین سرمایه امین - نماد: امین (تأمین سرمایه امین)

با عنایت به مجوز افزایش سرمایه به شماره مجوز DPM-IOP-۹۹A-۲۲۷ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۷,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۴,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال،) در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

قشرین: شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۶۴ ریال سود محقق کرده است. این در حالیست که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۱۳۸ ریال زیان شناسایی کرده بود.«قشرین» با سرمایه ثبت شده ۹۶۵,۰۷۳ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ مبلغ ۶۱,۴۲۱ میلیون ریال سود محقق کرده است.️ شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۳۰,۰۰۴ میلیون ریال سود شناسایی کرده است.

زبینا: شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۱۷۸ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷۹ درصد افزایش داشته است. «زبینا» با سرمایه ثبت شده ۳,۶۴۰,۰۳۱ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۶۴۷,۴۳۳ میلیون ریال سود محقق کرده است.

شپدیس: شرکت پتروشیمی پردیس در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۲۱,۳۵۹ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۳% افزایش داشته است. «شپدیس» با سرمایه ثبت شده ۵,۹۹۸,۳۲۴ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ مبلغ ۱۲۸,۱۱۷,۳۱۸ میلیون ریال سود محقق کرده است.

درازی: شرکت پخش رازی در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۱,۰۵۰ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۲ درصد افت داشته است. «درازی» با سرمایه ثبت شده ۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱,۰۵۰,۲۸۱ میلیون ریال سود محقق کرده است.

اخبار بازارهای جهانی

اوره: قیمت اوره در هفته‌ای که گذشت نیز در ۹۰۰ دلار بدون تغییر باقی ماند. مهم‌ترین عامل رشد قیمت تا محدوده ۹۰۰ دلار بحران انرژی در اروپا و در نتیجه کاهش تولید برخی تولیدکنندگان اوره بوده است. با توجه به اینکه در فصل زمستان تقاضا برای گاز بالاست، انتظار می‌رود قیمت انرژی همچنان بالا باقی بماند. بنابراین بازار اوره با توجه به مسائل بنیادی انتظار می‌رود تا اواخر فوریه همچنان قوی باقی بماند. در فصل تابستان با توجه به کاهش قیمت انرژی و همچنین کاهش تقاضای فصلی انتظار می‌رود قیمت اوره نیز کاهش پیدا کند.

پت: پلی اتیلن ترفتالات آسیا در هفته‌ی گذشته تغییر قیمتی نداشت و در ۱،۰۶۰ دلار به ازای هر تن در فوب جنوب شرق آسیا معامله شد. فعالیت‌های تجاری بازار پت در هفته اخیر کم بوده است و خریداران و فروشندگان در انتظار روشن‌تر شدن وضعیت و جهت بازار هستند. از طرفی کمبود کانتینر و افزایش مداوم هزینه‌های حمل و نقل، نرخ فروش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.برخی تولیدکنندگان معتقدند که کاهش قیمت نفت تأثیر کمی بر قیمت‌های محصول پت در آسیا داشته و این موضوع سبب شفاف نبودن بازار شده است و فعالین صنعت رویکرد انتظار را اتخاذ کردند. به گفته یکی از تولیدکنندگان جنوب شرق آسیا، نیاز ذخیره مجدد پت در میان خریداران آسیا وجود دارد و از این جهت انتظار می‌رود قیمت در هفته‌های آینده روند صعودی داشته باشد.

پی وی سی: قیمت pvc آسیا بعد از کاهش قیمت پیشنهادات ژانویه با کاهش ۲۰-۱۰۵ دلاری به ازای هر تن به پایین‌ترین قیمت خود در ۱۶ هفته اخیر رسید. پیشنهادات خرید در دسامبر برای ژانویه ۱۲۰-۱۹۰ دلار کاهش پیدا کرد که حاکی از سنتیمنت نزولی بازار است. بازارهای داخلی چین کاهشی بودند و ۳۰۰-۷۰۰ یوآن به دنبال افت قیمت خوراک اتیلن و کاربید، نسبت به هفته قبل افت کردند که پایین‌ترین قیمت در ۱۰ ماه اخیر است. پی وی سی CFR چین با ۶۰ دلار کاهش به ۱,۳۵۰ دلار رسید. صادرات کره جنوبی ۲۹.۲ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشت و به ۳۰,۶۵۹ میلیون تن رسید (صادرات کرده نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است).پی وی سی CFR هند نیز کاهشی بود و با ۲۰ دلار افت قیمت به ۱,۵۹۰ دلار رسید. تقاضا در هند ضعیف بود.

سنگ آهن: رشد قیمتی سنگ آهن تا سطح ۱۲۰ دلار

قیمت سنگ آهن ۶۲% چین در بازار نقدی با رشد ۱۲ دلاری به ۱۲۰ دلار رسید. معاملات آتی سنگ آهن نیز با خوش بینی بازار نسبت به تقاضای بهتر فولاد در سال جدید، با بهبود حاشیه سود، هفته را افزایشی به پایان رساند. برخی از منابع تجاری به دلیل کاهش موجودی فولاد در چین، انتظار فعالیت‌های ذخیره‌سازی بیشتری را برای سال جدید دارند. موجودی فولاد کارخانه‌های چین برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافت و به ۴.۴ میلیون تن رسید که پایین‌ترین سطح در دو ساله اخیر بوده و طی دوره ۹ تا ۱۵ دسامبر ۵.۶ درصد کاهش هفتگی داشته است.

به همین منوال، کل موجودی خرده‌فروشی فولاد کشور نیز به پایین‌ترین سطح در ۱۱ ماه گذشته رسیده و ۱۴.۱ میلیون تن شده که در دوره ۱۰ تا ۱۶ دسامبر ۴.۱ درصد کاهش هفتگی داشته است. بنابراین، منابع تجاری انتظار برخی فعالیت‌های جایگزینی مجدد موجودی در میان کارخانه‌ها و تجار را در کوتاه مدت دارند، چراکه اکثر فعالان بازار، تقاضای فولاد پایداری را در سال جدید پیش‌بینی کرده اند.

بهبود فعالیت‌های خرید سنگ آهن با نزدیک شدن به سال جدید به فعالیت‌های ذخیره‌سازی مجدد از کارخانه‌ها مرتبط می‌شود که انتظار می‌رود تقاضای ثابتی داشته باشد. برخی فعالان تجاری معتقدند که بازار به پایین‌ترین سطح خود رسیده و نسبت به بهبود تقاضای فولاد در سال جدید خوش‌بین هستند و معاملات زیادی در مورد محموله‌های سنگ آهن عیار متوسط تخفیف دار انجام شده است.

مس: قیمت مس در هفته‌ای که گذشت تقریباً متعادل بود. بازار این محصول با توجه به توازن عرضه و تقاضا، وضعیت آرامی داشت. فلز مس با توجه به تصمیم دولت‌ها در حرکت به سمت کاهش گازهای گلخانه‌ای فلز مهمی است. بنابراین با توجه به موجودی انبار بسیار پایین این فلز، سال ۲۰۲۲ هم انتظار می‌رود سال خوبی برای تولیدکنندگان این فلز باشد.

مس نگهداری شده در خارج از انبارهای بورس فلزات لندن در اکتبر ۲۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۲۰,۷۰۲ تن رسید. در ابتدای سال این موجودی ۱۶۷ هزار تن بوده است. کارخانه‌های ذوب چینی مس نسبت TC/RC حدود ۶۰ دلاری توافق کردند. در بورس فلزات لندن شرایط بکواردیشن (بالاتر بودن قیمت نقدی از آتی) همچنان برقرار است. قیمت نقدی در معاملات روز جمعه در بورس فلزات لندن به ۹,۵۱۵ دلار رسید و قیمت قراردادهای ۳ ماهه ۹,۵۰۰ دلار گزارش شده است. شکاف قیمتی در هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرده است.


منابع: سایت tsetmc شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، codal سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران، کانال تحلیلی ولید هلالات، پایگاه خبری بازار سرمایه، کارگزاری بانک صنعت معدن، کانال تحلیلی کامودیتی(امیر صباغ)، کانال تحلیلی مبین تحلیل، معدن ۲۴، ره آورد، بورس ویو، کانال تحلیلی پارسیس، همفکران، بورس فوری، تسنیم، مبین تحلیل (کارگزاری مبین سرمایه)،چیلان

کد خبر 543290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.