سفره برکت در طولانی‌ترین شب سال

بلندترین شب سال، خداحافظی با پاییز است و برگزاری رسمی هزارساله با شب‌زنده‌داری و چیدن سفره معروف یلدایی که هرکدام از اجزای این سفره، نماد برکت و شادی و بهانه‌ای برای جمع شدن در کنار یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزاری شب یلدا از رسوم دلپذیر و به یادماندنی در میان ایرانیان باستان است، شبی که به آن شب زایش خورشید نیز گفته می‌شد و در این روز خورشید از نو و قدرتمندتر از همیشه متولد می‌شود و تابشِ نور قوی‌تری را بر مردم به ارمغان می‌آورد. اما در سفره شب یلدا چه چیزهایی قرار می‌گیرد؟

کتاب حافظ و سعدی در سفره شب یلدا جایگاه ویژه‌ای دارد که در کنار قرآن در بالاترین قسمت سفره یلدا قرار می‌گیرند و معمولاً در طول مراسم نیز بزرگ‌ترین فرد خانواده حافظ گشایی کرده و غزلیات از آن را با صدای بلند برای سایر افراد می‌خواند.

در میان میوه‌هایی که در سفره شب یلدا قرار دارد، انار و هندوانه جایگاه ویژه‌ای دارند. از قدیم بُرش‌های هندوانه در سفره یلدا نشانه خیر و نیکی برای شروع زمستان بود و ایرانیان باستان خوردن هندوانه در شب یلدا را به منزله گرم ماندن در فصل زمستان دانسته و این مورد را هرگز از سفره یلدای خود حذف نمی‌کردند.

اما اصلی‌ترین میوه شب یلدا یعنی انار نیز به دلیل داشتن دانه‌های زیاد، نماد برکت و باروری است و البته بیشتر از انار با دانه‌های قرمز استفاده می‌شود چون رنگ سرخ نماد روشنایی و شادی است و گذشتگان اعتقاد داشتند که با خوردن انار که یک میوه مقدس است برکت، روشنایی و شادی را به خود انتقال دهند.

استفاده از گردو، بادام، باسلوق، دسر، نخودچی، پشمک و کشمش نیز این شب طولانی را شیرین‌تر می‌کند.

در این سفره ایرانیان به رسم باستان، شمع و آئینه بر روی سفره قرار داده تا به این ترتیب برکت و نور و روشنایی را به زندگی خود دعوت کنند.

کد خبر 543270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.