کرونا امیکرون تنها با دو دوز واکسن قابل پیشگیری نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: عملاً دو دوز واکسن توان پیشگیری از ابتلاء به امیکرون را نداشته، اما توانسته از ابتلای شدید، بستری و فوت پیشگیری کند، این موارد از جمله نکات مهمی است که می‌توان درباره افراد مبتلا به کرونا امیکرون به آن اشاره کرد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در یکی از مقاله‌های اپیدمیولوژی که درباره امیکرون در دانمارک منتشر شده است، حدود ۷۸۵ بیمار مبتلا به کرونا امیکرون مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد حدود ۷۶ درصد دو دوز واکسن، ۷.۱ درصد دوز بوستر، ۱۵ درصد واکسینه نشده، سه درصد یک دوز واکسن و ۴.۳ درصد ابتلای قبلی به کرونا داشتند.

وی با اشاره به نتیجه این تحقیقات درباره امیکرون، ادامه داد: نتیجه بررسی‌های انجام شده نشان داد که بستری در مبتلایان امیکرون تنها ۱.۲ درصد بوده که در مقایسه با بستری حدود هفت درصدی دلتا تقریباً شش برابر کمتر است و بستری در ICU نیز تنها یک نفر بود که از نظر درصدی حدود ۰.۳ درصد می‌شود و مهم‌تر از آن فوتی بیماران مبتلا به کرونا امیکرون صفر بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران خاطرنشان کرد: با توجه به میزان واکسیناسیون ۷۷ درصدی کامل در دانمارک و با توجه به گذشت چند ماه از واکسینه شدن آنها عملاً دو دوز واکسن توان پیشگیری از ابتلاء به امیکرون را نداشته، اما توانسته از ابتلای شدید، بستری و فوت پیشگیری کند، این موارد از جمله نکات مهمی است که می‌توان درباره افراد مبتلا به کرونا امیکرون به آن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تزریق دوز بوستر یا دوز سوم اهمیت دارد، افزود: حدود ۲۴ درصد مردم دانمارک دوز سوم یا بوستر را دریافت کردند، اما ۷.۱ درصد افرادی که دوز بوستر را دریافت کردند، در این مطالعه مبتلا شدند که نشان‌دهنده کارآمد بودن دوز سوم در پیشگیری حدود ۷۱ درصدی از ابتلاء به امیکرون است.

صفری تصریح کرد: البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که بستری و فوت پایین به دلیل کم خطر شدن امیکرون است یا به دلیل انجام واکسیناسیون جمعی بالا در دانمارک؛ اما دلیل این موضوع هر کدام ازموارد که باشد برای جوامعی مانند کشور خودمان که درصد بالایی واکسینه شدند، نوید فوتی و بستری پایین‌تر از سوش دلتا در صورت بروز موج کرونا امیکرون را می‌دهد؛ البته این مسئله در صورت تزریق دوز بوستر کافی بسیار محتمل‌تر است.

وی اضافه کرد: ابتلای قبلی به کرونا در کشور ما بیشتر از دانمارک بوده و این موضوع می‌تواند در کاهش شدت ابتلاء به امیکرون مؤثر باشد.

کد خبر 543242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.