نقش‌خانه میزبان آثار منصور خادم خراسانی

نمایشگاهی از آثار نقاشی و لایه چینی"منصور خادم خراسانی" در گالری نقش‌خانه حوزه هنری استان اصفهان برپاست.

آزاده کوفگر، مدیر واحد تجسمی حوزه هنری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به دلیل برگزیدن و به نمایش گذاشتن آثار منصور خادم خراسانی اشاره کرده و گفت: استاد منصور خادم خراسانی پیشکسوت و هنرمندی برجسته هستند و حضورشان در گالری نقش‌خانه سبب اعتبار بخشی بود. همچنین کمتر دیده شدن تکنیک و آثار استاد خادم خراسانی دلیل دیگری برای برگزاری این نمایشگاه است زیرا در اصفهان چنین تکنیکی وجود ندارد و آثار ارائه شده در این نمایشگاه ابداعی توسط استاد خادم خراسانی است.

وی اظهار کرد: هدف ما از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف این است که بیشتر به سراغ هنرمندانی برویم که آثارشان جزو آثار فاخر و شاخص اصفهان است و در این سال‌ها کمتر دیده شده‌اند و نمایش آثار آن‌ها به نوعی معرفی این اساتید و آثارشان به نسل جدید است.

کوفگر گفت: ما فقط یک نمایشگاه ساده نداریم بلکه در کنار رویدادها و نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود که سبب انتقال تجربیات این اساتید به جوانان خواهد شد.

نقش‌خانه میزبان آثار منصور خادم خراسانی

همچنین منصور خادم خراسانی، هنرمند نقاشی و هنر لایه چینی که آثار او در گالری نقش‌خانه نمایش داده شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آثار ارائه شده در این نمایشگاه با سبک نقاشی‌های ایرانی و موضوع اصفهان خلق شده‌اند، ضمن اینکه تعدادی از آن‌ها نیز از آثار "رضا عباسی" نقاش دوره صفویه کپی شده و مابقی آن‌ها را من کار کرده‌ام.

وی درباره چگونگی خلق آثار خود گفت: تعدادی از نقاشی‌ها بر روی گچ کار شده‌اند و بعضی از نقاشی‌ها پس از اجرا بر روی گچ به پارچه انتقال داده شده است.

نقش‌خانه میزبان آثار منصور خادم خراسانی

این هنرمند بابیان اینکه در این نمایشگاه حدود ۱۴ تابلوی نقاشی ارائه شده که با استفاده از تکنیک آبرنگ و گواش خلق شده‌اند، ادامه داد: همچنین تعداد ۱۲ اثر لایه چینی با موضوع آیه‌های قرآن و شعر شاعران بزرگ مانند حافظ، سعدی و شهریار نیز در این نمایشگاه در معرض بازدید قرار داده شده‌اند.

خادم خراسانی بابیان اینکه تکنیک لایه چینی مربوط به حدود ۷۰۰ سال پیش است که بیشتر در آثار دوره صفوی مانند چهلستون و عالی‌قاپو مشاهده می‌شود، درباره روش ساخت آثار لایه چینیِ نمایش داده شده، گفت: ابتدا گِل را خیس و صاف کرده و سپس از یک بَست مناسب که در شرایط فعلی چسب چوب است استفاده می‌شود و مایه‌ی به دست آمده را بر روی طرحی که از قبل آماده شده با قلم‌مو اجرا کرده و سپس با تکرار، سطح کار را برجسته می‌شود.

نقش‌خانه میزبان آثار منصور خادم خراسانی

به گزارش ایمنا منصور خادم خراسانی متولد سال ۱۳۳۹ در اصفهان است و در سال ۱۳۵۹ از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان دانش آموخته شد. وی با ورود به رشته صنایع دستی در دانشگاه هنر اصفهان از محضر استاد یسایی شاجانیان بهره برد. خادم خراسانی همچنین در اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به عنوان استادکار در مرمت بناهای تاریخی ایران فعالیت داشته است.

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه آثار نقاشی و لایه چینی "منصور خادم خراسانی" می‌توانند تا یکم دی‌ماه ساعت ۱۰ تا ۱۹ به گالری نقش‌خانه حوزه هنری استان اصفهان، واقع در خیابان آمادگاه، روبه‌روی هتل عباسی، ساختمان سوره مراجعه کنند.

کد خبر 543235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.