تحقق شهرسازی سالم نیازمند بسترسازی است

یک دکترای شهرسازی گفت: رسیدن به شهر سالم در بازه زمانی کوتاه‌مدت ممکن نیست و باید زیرساخت‌های متناسب قانونی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراهم شود.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تمام ابعاد و جنبه‌های مختلف یک شهر به هم پیوسته بوده و هدف تمامی مفاهیمی که در قالب نظریه‌های مختلف بیان می‌شود، ترسیم چشم‌اندازی مطلوب از آینده شهرها است.

وی افزود: از جمله مفاهیم بسیار مهم که در سال‌های اخیر و به دنبال ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی در شهرها مطرح شده، شهرسازی سالم است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: مطرح شدن این نظریه نشأت گرفته از سال‌های شروع انقلاب صنعتی و آلودگی‌های گسترده در شهرهای آن زمان است که مدیران و برنامه‌ریزان را به فکر چاره انداخت و اکنون پس از گذشت دهه‌ها با انجام برنامه‌ریزی دقیق دیگر اثری از آن آلودگی‌های وحشتناک اوایل انقلاب صنعتی نیست.

شبانی تصریح کرد: مدیران و برنامه‌ریزان از فواید دستاوردهای صنعتی آگاه بودند اما ساکنان یک شهر نیز بزرگترین سرمایه برای هر شهر محسوب می‌شوند، لذا باید تعادلی میان فعالیت‌های صنعتی و سلامت شهروندان برقرار شود و به همین دلیل رویکرد شهرسازی سالم مطرح شد و در تمامی ابعاد و جنبه‌های زندگی شهری از بعد فرهنگی و آموزشی گرفته تا ابعاد شهرسازی و طراحی شهری مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: امروزه این مفهوم در ادبیات شهرسازی کشور ما نیز وارد شده است و در مجامع مختلف علمی مطرح می‌شود اما پیاده‌سازی چنین رویکردی ساده به نظر نمی‌رسد؛ چرا که نیازمند یک همه جانبه گرایی در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، شهرسازی، قانونی و اقتصادی است.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: رسیدن به شهر سالم در بازه زمانی کوتاه‌مدت ممکن نیست و باید زیرساخت‌های متناسب فراهم شود تا همانطور که کشورهای توسعه یافته با انجام برنامه‌ریزی هر روز از میزان آلودگی شهرهایشان کاسته شد، میزان آلودگی در شهرهای کشور ما نیز طی یک بازه زمانی مشخص، به تدریج کاهش پیدا کند.

شبانی افزود: این امر مستلزم اعمال رویکردی همه جانبه و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای قانونگذاری و اجرایی است تا تحقق این مهم امکان‌پذیر باشد.

کد خبر 543136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.